Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 5 z 11)

Audioweb.cz » Reproduktory » Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 »»»

RSS

Příspěvky [81 až 100 z 220]

(upravil Otas 27. 4. 2024 15:14)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Jako člověk, co nedělá hifi, nýbrž se občas pokouší o profi, sleduji diskuse o hornách s velkým zájmem, profi na hornách stojí, o tom žádná. A použití horen prodělává velký pokrok jednak v procesorové úpravě zvuku (viz před dávnými časy zpoždění pro basy a později Ganness focusing pro omezení zmíněného hornového zvuku) u aktivek, viz odkaz
https://www.eprodance.cz/user/documents … S_revA.pdf
tak i moderní měniče (drivery) na výškách výborně zvládají široký rozsah pásma (800 - 20000 Hz), stejně tak i nově vyráběné horny.
I v pasivu lze zvládnout dobře poslouchatelný (a velmi hlasitý) zvuk, pokud se držíme zásady nazývané v odkazu plannar waveguide. Což není ani zde v hifi vůbec nic nového.
https://www.eprodance.cz/user/documents … S_revA.pdf
Mne samozřejmě nezajímá vaše vzájemné napadání, které stejně nemůže mít vítěze, vnímání zvuku je subjektivní záležitost sad. Zato bych v dnešní době čekal, že někdo velmi šikovný doma vyvine kvalitní hornu, která slušně pokryje požadovaný úhel vyzáření v celém kmitočtovém rozsahu a bude schopen jí na 3D vytisknout. Zatím jsem to viděl snad jednou (tuším s BC DE250).
Tolik mé postesknutí si roll .

(upravil BV 27. 4. 2024 15:30)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Otas, takého človeka máš u vás v ČR, ak si z Prahy tak prakticky "za chrbátom".. Na diyaudio má vlákno o 700 stranách, nájdeš ho aj na slovanete, má aj svoju stránku.. Ja hrám už 3 roky s jeho CD hornom, dvojpásma delené na 900Hz, dolu 12" DSA315, hore Beyma SMC225Nd..

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Bv ten graf nie je co ma zaujima, nie je tam 90… zaujima ma priame porovnanie 140mm hlbokeho ath hornu voci placatej kalote. Po 60 hraju aj moje obludy ako-tak, nad 60 stupnov sa az deju veci… a o tom je predsa horna nie? Ze bude pekne konzistentna pod roznymi uhlami. A mna zaujima ten uhol az zajdes “za roh”  a vizualne prestanes vidiet membranu driveru. Podla merania na stranke je pri 90 nad 10k pokles 33dB… to mi pride celkom sakra vela.

(upravil BV 27. 4. 2024 18:06)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

o tom je predsa horna nie?

Nie je to o tom , že počúvaš 90st. mimo osi, teda v rovine reproboxu.. Je to o tom, že keď uhneš z osi reproboxu 10-40st. , tak sa nemení (resp. podstatne menej ako napr. pri kalote) spektrálne zloženie, rovnako sa zmení 2kHz aj 10-15kHz, teda zostane zachovaná farba zvuku. Na tom obrázku, čo som dal, je na 2kHz rozdiel nula, úrovne sú identické, na 10kHz je to už 10dB pri uhle 60stupňov mimo osi. Čiže v osi boxu to hrá rovno, 60st. mimo osi máš výšky na 10kHz potlačené relatívne k 2kHz o 10dB.
Pri tých MaBatových hornoch je to napr. takto, a je to až po 90st,. Do 30st. sú tie rozdiely úrovne medzi 2k a 10k tak 1dB.
http://www.at-horns.eu/img/330/polars.png

(upravil miero 27. 4. 2024 18:27)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Na 90 stupnov ma 33,6cm siroky Sandhorn[1] cca takto (normalizovane v osi):
https://i.postimg.cc/Mn07BYQC/sandhorn-90dg.png

A normalizovane pre 15 stupnov (posluchova osa u mna):
https://i.postimg.cc/tYJRWRVp/sandhorn-90dg-norm15-v2.png

Inak pri pohlade cca od 45 stupnov mimo osi uz nie je vidiet hrdlo driveru.

[1] https://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.php?t=28759

(upravil emge 27. 4. 2024 18:59)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

BV napsal:

Suverenita je podložená vedomosťami, arogancia len prerasteným egom.. Aby sa to dalo rozlíšiť, je nutné vedieť posúdiť koľko tam je vedomostí a koľko ega.  smile

Nesúhlasím, arogancia je opakom slušnosti a s vedomosťami nemá nič spoločné. Vedomosti ešte nikoho neoprávňujú, aby sa správal k iným arogantne. S arogantným človekom sa vecne diskutovať nedá, preto sú mu vedomosti v diskusii nanič.

Je škoda, že o tejto téme sa tu nedá diskutovať slušne. Hádali sme sa o nej už tu:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=24856
aj tu:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=24867

Na začiatok by to asi chcelo prestať miešať hrušky s jablkami. Nie je horna, ako horna.
Zvukovod má aj tú vlastnosť, že usmernením zvuku zvyšuje citlivosť reproduktora (reprosústavy). Preto sa dávno využíva k elektrónkovým zosilňovačom s nízkym výkonom, či v PA systémoch s vysokým akustickým výkonom. To však nie je náš prípad.

Zvukovody v Hi-Fi sa používajú kvôli vyrovnaniu frekvenčnej charakteristiky mimo osi, teda kvôli konštantnej smerovosti. To je to, o čo tu ide, a v čom majú preukázateľnú výhodu. Používajú sa predsa aj pri "klasických" reprosústavách ku kalotám, či "páskam".

Wili napsal:

...ako sa to sprava ak sa zajde za roh tej horny oproti klasickej placatej kalote ktoru napr stale “vidno” Tj ak by sa medzi sebou porovnalo vyzarovanie na 90, je tam horna stale lepsia?

Každá reprosústava hrá aj "za roh" (znovu nesúhlasím s BV) a v miestnosti produkuje odrazy aj od steny za ňou.
TU môžeš graficky vidieť smerovú charakteristiku reprosústav STH12 v rozmedzí +120 až -120 stupňov:
https://hifi.slovanet.sk/bb/files/thumbs/t_v1_sth_directivity_hor_mapa_895.png

To, čo je však zásadný rozdiel medzi reprosústavami so zvukovodom s tlakovým (stredo)výškovým reproduktorom, a "klasickými" reprosústavami s kalotou, je smerovosť.
"Horny" smerujú a "klasické" reprosútavy smerujú len veľmi málo. V miestnosti je potom rozdiel v množstve odrazov, ktoré tieto reprosústavy vyprodukujú, a v ich frekvenčnej (ne)vyrovnanosti a v smerovaní.

Všesmerové reprosústavy vyžadujú zatlmenú posluchovú miestnosť, v ktorej vzniká menej odrazov. Smerujúce reprosústavy nepotrebujú tak zatlmenú miestnosť a natáčajú sa tak, aby sa ich osi pretínali pred miestom posluchu. Toto je potrebné rešpektovať pri ich porovnávaní a výsledok bude závislý aj od akustiky miestnosti. Tá ovplyvňuje výsledok vždy.

Môj názor je, že smerujúce reprosústavy sa dajú lepšie integrovať do domáceho prostredia (obývacia izba) a dosiahnuť lepší výsledok aj bez špecifických úprav (premena obývacej izby na "štúdio").
Aký má byť presný pomer priameho a odrazeného zvuku, na tom sa nikdy nezhodneme. Je to do značnej miery individuálne. Ale len v určitom rozpätí. Bližšie som to rozviedol tu:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?p … 12#p405312

A pripomenul by som znovu aj tieto dve videá.
V prvom McGowan z PS Audio predvádza posluchovú miestnosť, v ktorej nesmerujúce reprosústavy zo svojej produkcie počúva. Verím, že mu to tam hrá dobre aj bez zvukovodov:
https://www.youtube.com/watch?v=DYMHC6Fvejk

Na druhom videu je zasa vidieť, ako to "funguje" v praxi. Je zábavné sledovať, ako sa na začiatku nadšený majiteľ chcel pochváliť svojim skvelým zvukom, a ako sa na konci ospravdelňuje, že to hrá u neho tak zle smile
A to má špeciálnu posluchovú miestnosť s akustickými úpravami! Ako by to potom hralo v obývacej izbe?
https://www.youtube.com/watch?v=UVC0N6Oy1b8

(upravil dawsoo 27. 4. 2024 19:44)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Emge: Preference a vždy je to něco za něco,nic víc nic míň. Vědomosti a odbornost se ukazují trochu jinak. Skuteční odborníci (ne arogantní samozvanci) mají vždy dostatek pokory na to že si nikdy nedovolí tvrdit že "jen toto a toto je správně" a vše ostatní špatně, zvláště v disciplíně kde je to z 90% o subjektivitě..a názory se v čase mění. Vždy rozhoduje jen výsledek a každý ho může vnímat a vnímá jinak....to je vše co já tvrdím.

Takže pro tebe za https://icons.iconarchive.com/icons/google/noto-emoji-people-bodyparts/256/12008-thumbs-up-icon.png
PS:  "Suverénní Nadšenec" byl a je mimochodem třeba i takovej Fedrman. big_smile A CD nebo velmi blízko lze udělat i vícepásmovým klasickým řešením s kvalitními speciály s mnohem širšími úhly vyzařování ve všech směrech (to že to někdo neumí udělat dobře je věc druhá) ,bez negativ a limitů lavoru kde je vzdálenost os X a Z měničů když pominu nezaměnitenou signaturu lavoru, která nesedne všem pro bližší poslech doma prostě enormní.

Není co dodávat...

(upravil BV 27. 4. 2024 22:25)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

emge
Oponuješ niečo, čo som nenapísal.. Aroganciu som s vedomosťami nespájal a suverenita nie je arogancia. Suverén na vecnú otázku vecne odpovie, pretože vie..
A priamovyžarujúce ( určite nie všesmerové, nie sú to kruhové žiariče) boxy smerujú menej na nižších kmitočtoch,  ale relatívne viac na vyšších, majú rastúcií DI ako (dobré)horny, tie ho majú vyrovnanejší. Preto sa viac mení " farba" aj priameho zvuku mimo osi pri priamovyžarujúcich. Inak súhlas.

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

BV napsal:

Je to o tom, že keď uhneš z osi reproboxu 10-40st. tak sa nemení (resp. podstatne menej ako napr. pri kalote) spektrálne zloženie, rovnako sa zmení 2kHz aj 10-15kHz, teda zostane zachovaná farba zvuku

BV to s potlacenim 2k, 10k u kaloty atd... a to ze je ten pokles u horny vyssi nevadi? alebo nerozumiem co sa mi snazis vysvetlit? lebo asi chapem ze tu ide o to ze je ten pokles konzistentny a rovnomerny napriec vsetkymi frekvenciami zhruba rovnako, ok, ale ze je daleko vyssi to akoze nevadi? dobre 90° je extrem, tak zoberme 60 aby sme pre hornu boli "fer" a aby sa nepovedalo ze 10k niekto nepocuje a to uz velmi smeruje tak podme na 5k. U toho hornu vyssie tam vidim na 5k pokles -16dB, v grafe kaloty na predoslej strane to je -4dB. A to ma byt akoze dobre, nechapem.

Ved ja pocas pocuvania chcem aby som pocul cim viac rovnu referenciu cim je mozne pod cim sirsim spektrom uhlov je mozne. Ak to zacnem umelo utlmovat na ukor konzistencie, niesom si isty ci sa to da nazvat prinosom hmm2 mozno ano, ale asi to bude o uhle pohladu a ucele pouzitia... a eliminovani problemov v miestnosti. Ale ak si vezmeme do uvahy vsesmerove reprosustavy ktore hraju vsade vsetko, tak podla tejto teorie je to najvacsie peklo. Zase ina teoria vravi presny opak...

emge dakujem za zrozumitelne vysvetlenie podstaty rozdielov. To s uhlami a akustikou celej miestnosti, na tom som svojimi otazkami mierne narazal, pretoze viem ze vo vysledku hra cela miestnost a nie reprosustavy - to iste ako dlho mi trvalo pochopit preco je dobre aby to hralo rovnako dobre aj pod 60° uhlom aj 0°...

(upravil BV 27. 4. 2024 20:38)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Wili, pre rovnaký uhol
CD horn: celkovo väčší,  ale rovnomerný pokles (rovná charakteristika)= zmena hlasitosti mimo osi
Priamovyžarujúci: celkovo menší, ale relatívne väčši (sklon charakteristiky)= zmena farby zvuku mimo osi
Čo je horšie?

. U toho hornu vyssie tam vidim na 5k pokles -16dB, v grafe kaloty na predoslej strane to je -4dB

To vidíš kde??? Ber to relatívne k 2kHz na tej istej krivke...
A najlepšie, choď si to ( kvalitný CD  horn) niekam vypočuť, reči sú zbytočné..

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

preco to mam brat relativne na tej istej krivke? porovnavam pokles pod uhlom voci nulovej osi nie? aha ono to je krivka samotnej horny uz vidim, to ma zmiatlo, myslel som ze je to merane uz s konkretnym driverom nejakym... preto sme sa nechapali, takze k tym krivkam mam pripocitat fr. charku nejakeho driveru este...

rozne horny som pocul, dokonca som to mal dlho doma, asi 10 rokov som cez 12" horny pocuval, ich zvuk poznam. Nehovorim ze to hra zle... hra to inak, ci lepsie sam neviem... ono aj sakra zalezi co za driver sa do toho osadi ako som pisal par stran dozadu. Podla mna hlavne vyssie vykony cez to zneju urcite lepsie, preto sa to asi tolko pouziva v PA. Na doma mam pocit ze potrebujes velky priestor aby si vyuzil ich potencial - ci to nebude zase o tych odrazoch a miestnosti hmm2 smile

(upravil miero 27. 4. 2024 21:14)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Este k tomu vyzarovaniu mimo osi (a prinosu kontrolovanej smerovosti):

Povrch gulovej vstvy (gulovy pas) sa vypocita ako A = 2 π R h
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/LaoHaiKugelschicht1.png/330px-LaoHaiKugelschicht1.png.

Ak niekoho zaujima klasicke sirokovyzarujuce repro so spickovymi parametrami smerovosti, tak pozrite na toto:
- https://purifi-audio.com/blog/tech-note … -design-12

Ako smeruju bezne bedny sa da zisti na spinorame, napr. tieto Dynaudio Special Forty:
- https://www.spinorama.org/speakers/Dyna … x_eac.html

(upravil BV 27. 4. 2024 21:37)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Wili, s 12" hornami to nemá nič spoločné. Ide o to, ako sa mení kmitočtová charakteristika napr.1"drivera na horne v závislosti na uhle mimo osi, ako je pri tom uhle vyrovnaná (kmitočtová charakeristika) medzi napr. 1kHz a 10kHz, nie aký je pokles na rovnakom kmitočte  proti 0stupňov. A samotný driver, jeho chárka, sa dá výhybkou prakticky vyrovnať.

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

BV,

Díky tomu, že hraju v kapele, s PA se potkávám. Za mě nedělám v těch dvou světech (HiFi vs. PA) nějaký velký rozdíly. Tvrdím reprák jako reprák. Jen každej je jinam orientován. V týdnu jsme byli s naším baákem poslechnout tvorbu německých HK Audio. Konkrétně Linear 3 a Linear 5, kde je CD zvukovod*. Jsou to už klasicky nový bedny s DSP a D-class zesilovačema. Pod tím 1x15" nebo 1x18" aktivní SW na stranu. Musím říct, že to hraje výborně. Rozlišení a jiskřivost výšek jsem doopravdy nečekal. Výborně navázaný pásma. Směrovost neznatelná. Na hudbu ze záznamu obrovská výkonová rezerva.

Je potřeba rozlišovat mezi old-school hornama a moderníma zvukovodama, protože je v tom sakra rozdíl. Někdy mám POCIT, že zde někteří dsikutující žíjí ještě v éře právě těch starých horn...

* nepochybuju o tom, že Sandhorn je ještě dál.

Web

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

BlackRider, no, ale pokud je v HK něco takového, je to jeden z běžných typů PA zvukovodů a pro hifi na doma zvukově jeden z horších, protože je tvarovaný pro speciální směrování a zisk (kvalita zvuku je už vedlejší). V řezu ten profil musí vypadat hrozně a tak to i musí hrát. RCF dává lepší horny do odposlechů, kde to má dobrý smysl: https://www.rcf.it/en/products/product- … nx-912-sma


Takto vypadá v řezu Ali vs SB Audience H250 a Master Audio KHD239 a podle toho to i měří a hraje.
https://i.postimg.cc/PfSBXJdQ/3horny.png

(upravil dhaman 28. 4. 2024 8:51)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Keby sa spáchali putovné reprosústavy s týmito CD hornami. Niečo ako Vismax projekt. Tak by si to moholo vyskúšať u seba doma viac ľudí.

OB 4 pasmo aktiv 15" H frame ala Linkwitz | rpi4 moode + CamillaDSP | ESI GIGAPort eX | 4x HYPA10 (pasiv KEF LS50 meta | CW DAC1 | HYPA17)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

dhaman: Výborný nápad!

(upravil BlackRider 30. 4. 2024 6:07)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Mě aktuálně zajímají hlavně Sandhorny (a beru, že to je zatím technicky nejdál - nebo se mýlím?), kvůli relativně skladnějším rozměrům. Tam je nevýhoda "standalone" zvukovod IMHO. Bylo by to logisticky náročnější asi. A vlastně nevím, jestli to někdo spáchal v pasivu.
Nebo který myslíte?

antonio,

Nedávám to zde jako etalon kvality, vlastně jsme se ani nějak nepídili po technologii, která je tam použita. Zmiňuju to kvůli zvukovýmu projevu, kterej je velmi dobrej. Vzali jsme Linear 3 s 15kovýma SW a plánujeme lineáry důkladně podrobit měření (je k dispozici velká zahrada mimo zástavbu). Na doma bych případný projekt řešil návrhem přes MaBatův vynikající soft.

Web

(upravil penjo 28. 4. 2024 18:00)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Nemyslím si, že by bol niekto ochotný postaviť putovné Sandhorny, vzhľadom na ich finančnú náročnosť a nechal ich len tak "putovať" po svete náhodným záujemcom. Predsa len aktuálne ceny s doporučenými reproduktormi: Faital PRO HF108 - 205€/ks, Sica 12SR3PL - 254€/ks a originál Sandhorny z 3D tlače z piesku boli za cca 400€. Plus bedne, výhybky... Mimochodom v roku 2021 boli meniče Faital po 101€/ks a Sica po 198€, keď som ich vtedy kupoval.

BB: doba pokročila a podľa recenzií od užívateľov, ktorí si novšie horny aj vyrobili a prevádzkujú ich doma, by mal byť teraz projekt EXAR ešte lepší ako Sandhorn. Okrem toho už sa rieši pozitívny vplyv predĺženia hrdla od driveru.

(upravil miero 29. 4. 2024 11:37)

Re: Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

S menicmi pre dvojpasma s velkymi zvukovodmi je trochu problem, ze nie je dostatok ani driverov ktore hraju dostatocne nizko a tiez je malo stredobasov, ktore hraju dostocne vysoko.

Napriklad vyborne[1] a lacne Peerless DFM2535R00-08 uz su dostupne len v bulk baleni[2] po 120 kusoch:
- [1] https://www.diyaudio.com/community/thre … st-6737942
- [2] https://www.digikey.de/en/products/deta … 08/6557416

Zatial asi nikym neovereny, ale mozno pouzitelny driver za 106 EUR je
- https://en.toutlehautparleur.com/brands … -exit.html

Příspěvky [81 až 100 z 220]

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 »»»

Audioweb.cz » Reproduktory » Horny nehorny aneb když se dva kluci bijou

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£