BV napsal:Suverenita je podložená vedomosťami, arogancia len prerasteným egom.. Aby sa to dalo rozlíšiť, je nutné vedieť posúdiť koľko tam je vedomostí a koľko ega. 
Nesúhlasím, arogancia je opakom slušnosti a s vedomosťami nemá nič spoločné. Vedomosti ešte nikoho neoprávňujú, aby sa správal k iným arogantne. S arogantným človekom sa vecne diskutovať nedá, preto sú mu vedomosti v diskusii nanič.
Je škoda, že o tejto téme sa tu nedá diskutovať slušne. Hádali sme sa o nej už tu:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=24856
aj tu:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=24867
Na začiatok by to asi chcelo prestať miešať hrušky s jablkami. Nie je horna, ako horna.
Zvukovod má aj tú vlastnosť, že usmernením zvuku zvyšuje citlivosť reproduktora (reprosústavy). Preto sa dávno využíva k elektrónkovým zosilňovačom s nízkym výkonom, či v PA systémoch s vysokým akustickým výkonom. To však nie je náš prípad.
Zvukovody v Hi-Fi sa používajú kvôli vyrovnaniu frekvenčnej charakteristiky mimo osi, teda kvôli konštantnej smerovosti. To je to, o čo tu ide, a v čom majú preukázateľnú výhodu. Používajú sa predsa aj pri "klasických" reprosústavách ku kalotám, či "páskam".
Wili napsal:...ako sa to sprava ak sa zajde za roh tej horny oproti klasickej placatej kalote ktoru napr stale “vidno” Tj ak by sa medzi sebou porovnalo vyzarovanie na 90, je tam horna stale lepsia?
Každá reprosústava hrá aj "za roh" (znovu nesúhlasím s BV) a v miestnosti produkuje odrazy aj od steny za ňou.
TU môžeš graficky vidieť smerovú charakteristiku reprosústav STH12 v rozmedzí +120 až -120 stupňov:

To, čo je však zásadný rozdiel medzi reprosústavami so zvukovodom s tlakovým (stredo)výškovým reproduktorom, a "klasickými" reprosústavami s kalotou, je smerovosť.
"Horny" smerujú a "klasické" reprosútavy smerujú len veľmi málo. V miestnosti je potom rozdiel v množstve odrazov, ktoré tieto reprosústavy vyprodukujú, a v ich frekvenčnej (ne)vyrovnanosti a v smerovaní.
Všesmerové reprosústavy vyžadujú zatlmenú posluchovú miestnosť, v ktorej vzniká menej odrazov. Smerujúce reprosústavy nepotrebujú tak zatlmenú miestnosť a natáčajú sa tak, aby sa ich osi pretínali pred miestom posluchu. Toto je potrebné rešpektovať pri ich porovnávaní a výsledok bude závislý aj od akustiky miestnosti. Tá ovplyvňuje výsledok vždy.
Môj názor je, že smerujúce reprosústavy sa dajú lepšie integrovať do domáceho prostredia (obývacia izba) a dosiahnuť lepší výsledok aj bez špecifických úprav (premena obývacej izby na "štúdio").
Aký má byť presný pomer priameho a odrazeného zvuku, na tom sa nikdy nezhodneme. Je to do značnej miery individuálne. Ale len v určitom rozpätí. Bližšie som to rozviedol tu:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?p … 12#p405312
A pripomenul by som znovu aj tieto dve videá.
V prvom McGowan z PS Audio predvádza posluchovú miestnosť, v ktorej nesmerujúce reprosústavy zo svojej produkcie počúva. Verím, že mu to tam hrá dobre aj bez zvukovodov:
https://www.youtube.com/watch?v=DYMHC6Fvejk
Na druhom videu je zasa vidieť, ako to "funguje" v praxi. Je zábavné sledovať, ako sa na začiatku nadšený majiteľ chcel pochváliť svojim skvelým zvukom, a ako sa na konci ospravdelňuje, že to hrá u neho tak zle 
A to má špeciálnu posluchovú miestnosť s akustickými úpravami! Ako by to potom hralo v obývacej izbe?
https://www.youtube.com/watch?v=UVC0N6Oy1b8