Tak jsem z toho všeho jelen. Nechal jsem si poradit, prošel,co se dalo, přečetl spoustu literatury a ... Podle čehose mám řídit? Pokud hledám něco podle technické specifikace,tak co je platné? Kromě toho, že skoro každý web se liší,tak se liší i údaje výrobce. Konkrétně jsem hledal údaje oSEAS T25CF002. Na stránkách výrobce je Free air resonance600 Hz, jenže v Datasheetu, který je tam ke stažení a kterýobsahuje kompletní technickou specifikaci, je uvedeno jen500 Hz. To na tom nezáleží? Nebo třeba citlivost. Gaminn misice něco již vysvětlil, ale pořád mi to nejde do hlavy.Chápu, že když je rozdílná citlivost u repro, že se musí tanejvyšší tlumit. Našel jsem ale jeden kit, kde podle SEAStechnické dokumentace jsou jednotlivé citlivosti 90, 90 a91. Což asi odpovídá tomu, co jsem se také někde dočetl (žejeden z těch repro, teď ale přesně nevím který, basák??, mábýt o trošičku citlivější.). Podle údajů prodejce jecitlivost celé sousatvy však jen asi 86 dB. Nebo se tu řešíobjem bedny. Skoro s přesností na litr, vše se počítá. Vtechnické dokumentaci výrobce je však v doporučeném objemuvíce než 20% rozdíl. Viz. SEAS W22EX-001, kde doporučují 36až 44l. A kromě toho jim opět nesedí technické údaje - je tuzase rozdíl mezi pdf a webem. Takže? Připadám si jakostatistik (přesný součet nepřesných čísel). A tak sedostávám k názoru, že mnohem důležitější než odbornéznalosti a schopnost něco namodelovat v sw nebo spočítat, je cit a zkušenosti. I když jsem se na chvíli nadchl pro to,že si to postavím sám (reprobedny :-)), tak od toho pomaluopouštím. Opravdu bych to jako zakázku rád svěřil někomu,kdo má praxi a něco za sebou. Je tu někdo takový, kdo by mělzájem?
gaminn | Rezonanceu výškáče tě až tak trápit nemusí (platí u ní, že čím nižší, tím nížemůže repro hrát (laicky řečeno)), výškáče od Seasu se dají snad všechnydělit okolo 2,3kHz (kde se dvoupášmo dělí). Taky nevím, proč je tasoustava s 90dB reproduktory zatlumena o 4dB jak říkáš (a přijde mi tojako blbost, basák a střeďák se dost těžko zatlumuje tak, aby hrálnějak solidně). Říká se, že výškáč má být o 1-2dB citlivější... Osobněbych třeba nedával na nějaké doporučované objemy - vždy při návrhubedny je dobré naházet parametry reproduktoru (basáku) do simulačníhoprográmku (WinISD) a ten ti celkem přesně řekne, jaké chování můžeš odbasáku ve zvolené ozvučnici očekávat. Zkus si tenhle program stáhnout anějak si s tím pohrát, není to složité. Ale nevím, proš bys od tohochtěl upouštět, myslím, že každý zvládne výrobu beden podle už ověřenékonstrukce - a pokud zvolíš nějakou od Seasu, určitě blbost neuděláš anemusí ti vrtat hlavou nějaké odlišné parametry této bedny oddoporučovaných parametrů pro dané reproduktory... |
Petr | Jávím, gaminne, hodně věcí jsi mi vysvětlil přes email. I ten WinISD jsemsi stáhl, jsem celkem důkladný. Ale pro mne jsou to stále nicneříkající čísla. Jaký je tvůj obor? V čem jsi doma? Když se tu zmiňujífrekvence atd, tak ti čísla si něco říkají. Jenže si představ, že tiřeknu, že tvá denní potřeba například jódu je 150 mikrogramů. Co ti tořekne a jak podle toho sestavíš jídelníček? Když si nějak najdešpotravinu, kde určité množství bude obsahovat denní dávku, tak ti tonepomůže. Ano, přijmul jsi požadované množství, ale v této konkrétnípotravině třeba není kvůli chemickým vazbám využitelný, nebo jevyužitelný jen z části, nebo je tam v kombinaci, která zase blokujevyužití něčeho jiného. Pokud nenastuduješ chemii, nidky nebudeš vědět,co děláš. Stejně tak je to pro mne s elektronikou a zvukem. Umímporovnat tabulky, ale už nevím, co se stane v kombinaci s něčím jiným,jak se co ovlivňuje, co jaké číslo znamená... Vlastně ani nevím, co sipod jakým pojmem co představit. Znám definice, ale nevím, co v praxiznamenají. Proto mi také nic neříká průběh křivky v WinISD, čísla, jemi jedno, na čem je cívka namotaná a stejně tak nevím, co je myšlenotakovým a takovým zvukem. Musel bych si to poslechnout a porovnatrozdíly, vyzkoušet ... A to je právě ta praxe. A další věcí jsou tybedny. Myslím, že postavit repro dle výkresu je opravdu jednoduché. Avyzkoušené. Asi jako když jsem byl malý kluk a lepil lodě. Teď v létějsem zrekonstruoval a i vyrobil několik dřevěných historických oken nanaší chalupě. Zvládl bych i ty bedny. Ale nechci. Mám rád originály,nechci slepě kopírovat to, co někdo už udělal. Buď udělám úplně nové,asi sloupové, nebo se pokusím o rekonstrukci i když jsi mi tonedoporučoval. Podle emailu bych řekl, že jsme se v některýchdrobnostech nepochopili. Ale už jsem ti nechtěl psát, protože zasenechci někoho jen tak zatěžovat a otravovat. Možná půjdu do té W3-BSMALI -020/8. Zkusím ji dát do stávajích upravených beden a pokud se toneosvědčí, tak bedny prostě vyhodím, postavím nové a kit použiju vnich. Mimochodem, tohle ja právě ta sestava s tím podivným útlumem. NaJJJ sat, na které jsi mi poslal odkaz, je citlivost sestavy 86 dB, alepdf výrobce SEAS uvádí střed a výšky již dříve zmíněné citlivosti 90.Těch 91 má basák P21REX. Zkus se na to podívat sám :-)) Taky tam uvádíobjem 46 litrů a rozměry 280x1080x400. To je, pokud se nepletu, litrů120. Tak se nediv, že jsem zmaten ... :-) Pokud mám ale realizovat tovýše uvedené řešení W3-BSMAL I -020/8 a zkusit to zandat do toho, comám, potřeboval bych co nejvíce názorů na toto řešení. Basreflex by bylna čelní stěně, na které bude taková ta síťová tkanina, takže vzhlednehraje roli. Případně, jak mají být na desce 575 x 330 reproduktoryrozmístěné? Příčka, která spojuje vpředu bočnice, začíná ve výšce 360 aje široká 17mm. Zadní stěna je od přední stěny s repro vzdálená 260 mma přesahy okrajů bedny jsou 30 mm a jsou zkosené. Vnitřní objem je 49l(nepočítám elektroniku a kryt na střeďák). Foto viz odkaz v příspěvkuníže. Díky všem. |
djcz | AhojPetře, gaminn Tě trochu trápí co...?uplně tě chápu,je tady spoustahi-fistů,Ty dáváš zakázku o ono nic...Bohužel se už v hifi mocneorientuju,už ho nedělám(začaly mě štvát ty jejich pozlacený kabely ajiný kraviny o ničem)Můžu pro Tebe udělat to,že až si vybereš nějakýbasový reproduktor,tak Ti tu krabici s BSR spočítam v nějakýmPGM,používám JBL a jsem s ním spokojenej.Jde hlavně o bas,obsahstředu(nějakej litr) je danej a výška taky.Napiš sem potom nějaké jehotd a něco s tím provedem. |
Petr | To:djczgamin mne tak moc netrápí :-)) Psal mi na email a jeho názor má hlavu ipatu. Vlastně mi radil to nejjednodušší a nejúčinnější řešení. Jenže jápořád hledám způcob, jak se pokusit zachovat stávající bedny. A tadychápu, že se do toho nikomu nechce. Jinak díky za nabídku. Co vše byspotřeboval vědět? Vnitřní obsah bedny je uveden v mém příspěvku a bastaké - chtěl bych do té bedny použít kit od SEASe W3-BSMAL I -020/8.Ten obsahuje repra 25TAFC/D, MP14RCY/P a již zmíněný P21REX. Jehoparametry jsou uvedené na http://www.seas.no/seas_line/woofers/H282.PDF Klidně bych je vypsal, ale nevím, co je z toho nejdůležitější. A takéje to opět ukázka rozdílnosti. SEAS uvádí doporučený objem bedny 20 až30 litrů, ale na jjj satu 46 a na ri audio 40. Jak je možné, žedoporučené minimum se liší od doporučeného maxima dvojnásobně? 20 a 46.To už mi připadá docela hodně ...Jinak nevím, jak má ve WinISD ta křivka vypadat, ale když jsem jidostal do tvaru, který se mi intuitivně líbil, tak mi vyšlo, že při 47litrech bude Tuning frekv. 36 (Co to je? Jak se to dělá?) a basreflex oprůměru 7cm a délce 13,5 cm. Ale vzdálenost předku od zadku je 26cm,tak nevím, zda ta délka trubky není málo nebo naopak hodně.A zlaté konektory? No nevím. Myslím, že i bez nich to bude ok. Nemámdoma žádnou poslechovku. Bedny stojí na plovoucí podlaze, pod ní jedalší dřevěná. A protože je to podkroví, tak bedny sice stojí unormální zdi, ale na druhé straně, cca 4 metry od nich, je zeď jen dovýšky asi metru a pak je to až ke stropu šikmá střecha s dřevěnýmobkladem. Vůbec si nedělám žádné iluze o akustice ... Postavit tonejluxusnější by bylo jako si koupit 21" profi monitor a nechat hoběhat na obyč grafické kartě s rozlišením 800x600... Nehledě na to, ževelmi pochybuji, že kdyby někdo někomu přes noc ty zlaté svorky vyměnilza normální, že by to poznal. A pokud ne, jsou zlaté zbytečné :-))Tedy, pokud se nechci chlubit v diskuzním fóru |
djcz | Proten 8palec P21REX to vychází od 40 do 50 litrů,osobně bych se přiklánělk tomu menšímu obsahu,nemá na basech takové delay(dozvuky)pro těch 40litrů je naladění basr 34 Hz a -3Db vychází okolo 40Hz,což je na basdocela slušný,Nátrubek o průměru 7 na l=17,5.Tuning frekv.je naladěníbsr,které pomahá zvýraznovat ty nejhlubší frekvence.Koukal jsem,že veWinISD je to dost podobné a nemůže tam být nejaká zásadní chyba.I 45 lstále ještě jde,bsr na 34 Hz a -3Db o něco níže,37,7.Bsr prům.7 nal=14,6. -3Db je pokles(slyšitelný)na basech.Ten malý obsah (20-30l)Seas podle mě uvádí právě kvuli delay(takové zvláštní a docelanepříjemne nahoukávání basů) na basech,na 50Hz je 8 ms,15 ms na 20Hz,ato už je asi jedno. |
Petr | Ano,to zní logicky. Děkuji. A jen pro potvrzení - mám tomu rozumět tak, žemohu tento kit použít a že mám snížit obsah bedny na čistých 40 litrů,použít trubku 7 cm, dlouhou 17,5 a že to bude hrát dobře? Předpokládám,že okolo středu mám udělat vzduchotěsnou krabičku ... Co se týkátrubky, tak velikost by s ohledem na proudění vzduchu měla být ok.Vzdálenost mezi zadním krajem trubky a zadní deskou, případně mezipozicí repro a trubky, nehraje roli? Co jsem ale nikde nenašel, jeinformace, jak se měří její délka. Buď mohu mít trubku zakončenourovným okraje (prostě jen trubku - tam je to naprosto jasné.) nebo sepoužívá trubka, která vypadá "lépe". Má zakulacený a mírně rozšířenývenkovní okraj. Délka se měří od konce ke kraji nebo od konce k místu,kde jsou stěny ještě rovnoběžné? Pokud je konec zakulacený, tak trubkamůže bý o půl až jeden cm delší než její rovnoběžná část. Pokud tonebude vidět, co je lepší? Vysvětluji to blbě, ale doufám, že víte, comám na mysli. Jéje, to je zase otázek ... |
djcz | Jakokaždý pgm je i tento pouze simulační a td repra jsou firemní,nejsounaměřená (přesně)nějakým dalším pgm.,třeba Melisou.Jistě že to budehrát lépe,než při počítaní na kalkulačce,ale určitá tolerance se musípochopit...Pokud chceš dokonalost,tak Melissa.Jinak pokud vím,tak délkabsr se měří pouze ve stejném průměru,zakulacení se nepočítá.Vzdálenostkonce bsr.trubky od zadní stěny co nejvíc,minimálně aspon 3-4 cm odstěny,resp.od vytlumení.(vatelín,molitan atd.)Bsr.trubky se dávajívětšinou do spodní části,aby proudění vzduchu event.nerušilo středynebo výšky.Uzavřít středové repro a vytlumit,to je jasné.. |
gaminn | Koukám,že jste se tady už na nějakém řešení shodli. Jinak musím podotknout, žese mi vážně líbí Petrův přístup. Jako začátečník má všechno nastudovanýa ptá se na smysluplný otázky i když nic nepostavil. Ne jako většinazačátečníků, která na fóra leze bez základních znalostí a chtějí conejrychleji postavit skvělé bedny a pak odcházejí naštvaní, že jimnikdo neporadil. A při tom všichni radili, aby si přečetl nějakouliteraturu...to mu nestačí;) Jinak ještě jsem zastáncem dvoupásmovek,je tam toho o dost méně na podělání než ve tří pásmech. Je tam pouzejedna dělící frekvence, která by mohla nějak zvuk ovlivnit. U tří pásmazase většinou hraje jeden reproduktor (střeďák) pásmo, na které jelidské ucho nejcitlivější, takže to má taky něco do sebe... ale je tojenom na tobě a asi už ses rozhodl.. |
Petr | Snažímse ptát co nejméně a tak co nejvíce čtu. Výsledek je čím dál víceotázek, protože ...píšeš, že vzdálenost má být od vytlumení a navrhuješ vatelín, molitan.V oddíle Teorie a praxe v popisu ozvučnice se píše, že u bassreflexunení tlumící rouno nezbytné a že pokud nejsou problémy s rezonancí, ženení potřeba. A v odkaze reproduktorové soustavy se uvádí i způsob, žeprostor kolem bassreflexu se může ponechat bez tlumení a tlumící rounose dá dát jen na dno a strop. Ty jsi psal doslova Vytlumit, to je jasné... Takže tlumit či netlumit nebo tlumit napůl ... ? Moc jasné mi tonepřijde ... |
Petr | ToGaminn: No možná, že kdybych nečetl, tak bych udělal lépe. Viz můjposlední příspěvek. Zatím jsem se totiž dočetl, že sice vše musí býtspočítané přesně, ale na druhou stranu, že je to všechno jedno :-))Objem bedny na jeden a ten samý basák- 30, nebo taky 20 nebo taky46litrů. Vše pečlivě vytlumit, nebo vytlumit půlku, ale také nenítlumení vůbec potřeba, rezonance mne trápit nemusí, v bedně namají býtžádné úhly, vše má být zakulacené, ale návrhy jsou většinou pravoúhlébedny ... Teď to hodně zlehčuji, ale těch zdánlivě protichůdnýchinformací je opravdu mnoho :-)) Ale myslím, že návrh té bedny se jižblíží ke konci. Teď už jen dořešit tlumení a pak ještě udělám návrh tépřední desky zda můžou být repro a trubka takto osazené a začnu sestavbou ... Do vánoc bych to chtěl mít hotové. A s vaší spoluprací seto určitě podaří. |
gaminn | Tlumeníse většinou dává podle poslechových testů (aspoň já to tak dělám) -pokud jsou basy nevýrazné, někde uberu, pokud jsou "huhlavé" přidám. Akolem bassreflexu tlumení nedávám, ale nikdy jsem to s tlumením okoloněj vlastně nezkoušel, tak nevím. Objemy se můžou lišit - zvláště,pokud v konstrukci je bassreflexový nátrubek, frekvenčnícharakteristiku ovlivníš nejen tím objemem, ale taky bassreflexem(takže můžeš experimentovat, který objem + naladění bassreflexuvyhovuje). No a taky někdo nemá rád, když bedny hrají hodně nízkékmitočty (40Hz a méně, hlavně v hudbě), takže je raději nižším objememutlumí. |
Petr | Protožezvuk je asi čistě subjektivní věc, lze postupovat tak, že postavímreprobednu bez tlumení, poslechnu si jí a pokud se mi to nebude zdát,tak postupně přidávat tlumení? Koupit tlumící látku a nejříve dát nadno a strop a pokud by to nestačilo, tak dát i na zadní stěnu, boky ...Jinak jsem si všiml, že ve stávající bedně tlumení sice je, ale pouzeza basákem. Viz foto. Tlumí se i přední stěna?A ještě co se týká objemu - pokud budu počítat s objemem 40 litrů, mámtěch 40l nastavit tak, že to bude opravdu 40l vzduchu? Pokud má bedna40l, tak se to po zasazení reprobeden a elektroniky sníží. Takže mámvycházet z "čistého" objemu vzduchu nebo z objemu dle rozměru bedny?Předpokládám, že vzduchu.Také jsem nikde nenašel vhodný materiál pro trubku. Stačí plast nebo jeněco vhodnějšího? Nechat udělat trubku ze dřeva, tloušťka stěny třeba 3až 5mm? A uvnitř nalakovat nebo ne? Nevím, jak přesně to funguje, alepokud by se tam měly odrážet nějaké vlny, tak nalakované, namořené neboneupravené dřevo má jinou odrazovou charakteristiku. Stejně tak jerozdíl v tvrdosti dřeva. Nebo ne? V průměru 70 se například děláplastová kanalizační trubka z polypropylenu. Předpokládám, že trubkamusí být se stěnou spojená opravdu pevně, nejlépe přišroubovaná zapřírubu a ještě vlepená do přesného otvoru... |
gaminn | Tlumeníje určitě třeba k potlačení stojatého vlnění, ale někdy ho jemoc...takže se to musí zkoušet;) Přední stěna se většinou netlumí (blběby se to tam dávalo). Ale nemusíš materiál lepit na stěny, stačí např.vložit balík doprostřed bedny...Samozřejmě, objem je vždy bez zadníchčástí reproduktorů, výhybky, takže čistý objem zvuku (jediné, co sevětšinou neuvažuje (neodčítá), je tlumení). Trubku si udělej, z čeho jelibo - může to být kulatá roura, obdélník, trojúhelník nebokosodélník...je to úplně jedno, záleží pouze na jeho průřezu a délce(použij WinISD, ve kterým si můžeš zadat různé tvary bassreflexu). Najeho povrchu ani tak nezáleží (tady zabíháš do takových podrobností, okterých jsem snad ani nikdy nepřemýšlel) - asi je jedno, jestli to budeštěrbina ze dřeva nebo bassreflex z nějaké umělé hmoty, který koupíš vobchodě (např. www.dexon.cz). Tloušťka stěn nemusí být tak extrémní(5mm), bohatě stačí 2mm. Myslím, že bassreflex je nejlepší koupit,nevím, jak ty, ale neznám nikoho, kdo by byl schopen nějak odlít trubkuse zaoblenými konci nebo kde by se taková dala koupit (kromě jižzmiňovaných obchodů se zbožím pro stavitele beden). |
gaminn | A samozřejmě bassreflex by měl být pevně se samotnou ozvučnicí spojen, aby sám nerezonoval. |
|