Dotaz: mam doma celkem kvalitní receiver od yamahy, ale májenom asi 2x50W chtěl bych udělat subbass, ale při tomhlevýkonu bude podle mně dost línej. Šlo by to kompenzovat tím,že bych udělal ten basák aktivní? A jak by se pak připojovalk receivru?
Vítek | Zvažovatv současné době pasivní woofer je mimo. Současné receivery mají výstupna aktivní SW. Uváděno 5.1, 6.1, 7.1. Ta 1 je ten výstup na SW. Ustarších modelů nebo klasických zesilovačů nebývá a pak natupuje jiné aněkdy i docela komplikované, připojení. 2x50W. Klíčovou je hodnověrnosttohoto údaje. Papír unese vše. Ale pokud jde o seriozní údaj, tak jepro běžné poslechové podmínky dostačující. Samozřejmě ale nelzezapomenout na citlivost připojených beden. Obecně. Pro dosaženístejného akustického tlaku při méně citlivých bednách je potřeba vyžšívýkon zesilovače. |
lada | Kdyžuž se tady řeší sub ke stereo muzice, tak se vloudím z dotazem: jakénejnižší frekvence běžná hudba obsahuje? (ve starších příspěvcích sesnad uvádělo, že pod 50Hz téměř nic) Je nějaký program pro frekvenčníanalýzu hudebních CD? Tazatel by si projel svá CDčka a třeba byzjistil, že sub nemá co hrát A nebo žemísto investice do subu, vyhýbky, akt. zesáku si může raději postavitBestie II, to je tuším ta nejlevnější a chodí od 40Hz nahoru. Vdiskuzích majitelé podobných beden uváděli, že jim k nim sub nechybí(teda Samueli, jestli máš nějaké slušné bedny, tak se omlouvám zatrapný předpoklad, že jedeš na TVM , ale má je tu většina lidí ). Snad to není úplný off topics... |
Lubino | ToLada : Pockaj, pockaj !! To mi chces povedat ze pod 50 Hz nic nejde ??tak takuto volovinu som uz dlho nepocul !!! sa uvedom chlapec . A uz vobec neviem co mas proti TVM. Su to kvalitne reproduktory.Pekne hraju a za taku cenu si nic lepsie nezozenes. Kto je za nech semnapise !!! |
Vítek | Asitak. Hudba samozřejmě obsahuje i frekvence okolo 20 Hz. Ale vše závisína žánru a použitých nástrojích a skladbě.. V tomto případě mám namysli např. chrámové varhany a klasiku. Velmi nízké frekvence jsou paki ve filmech. Tzn., že technař se bez woofru (v původním slova smyslu)obejde, neb hraje spíš nahlas než hluboko. O programu na frekvenčníanalýzu CD nevím, ale existují testovací CD na aparaturu, které mnohdyi na první poslech odhalí jak a odkud to hraje. Vše má ale ještě jednustranu a tou je šíření nejnižších frekvencí v poslechovém prostoru. Toje velmi nevyzpytatelné a proto není mnoho aparátů, které by šly pod 30Hz ve smyslu +/- 2dB. Ne že by to technicky nešlo, i když s poklesemherzů přibývají požadavky na plochu membrány a objem bedny, ale málo jetěch co přizpůsobí poslechový prostor. Jinak tu Lada postavil tunejzásadnějši otázku nebo spíš problém. Zvuková aparatura by se ve svékoncepci a filozofii měla odvíjet od toho co kdo poslouchá jak toposlochá a nebo chce slyšet (schválně pomíjím finanční stránku). Jo adobrý způsob testování - kvalitní - referenční nahrávka, plnáakustických nástrojů a detailů a varhany (na českém popu ani tanečnímuzice - techno a spol. nic na doma neotestuješ - i když to někomustačí). |
Vítek | ToLubino. Ano za ty peníze nic lepšího než TVM neseženeš. Ale pokud je totak super, tak mi vysvětli, proč na to ještě ve firmách typu BaWnepřišli a dělají si těžkou hlavu s vývojem a nemontují to z TVM.Bohužel ne vše české je hezké a při nějakých kritériích poslouchatelné.Ještě jinak - i když analogie pokulhávají. TVM to je škodovka, u mnohamodelů tak 120 a pokud se povozíš v novém modelu třeba u Fordu (focus),budeš se chtít vrátit zpět? |
lada | ToLubino: no možná to bylo ve smyslu, že výrazně pod 50 to nemá smyslhonit... Ale já se proboha ptal, ne něco tvrdil!!! Moje ARN 188 podpadesát nehrajou, tak jak mám vědět, jestli tam ještě něco je (určitě mi napadneš i tohle) A psal jsem o hudbě, ne o kinu, kde sezáměrně dávají nějaká dunění. Proti TVM nic nemám, jen chci naznačit,že případná aktivní varianta subu stojí pár tisíc, které by se třebadaly investovat i jinak (nebo ušetřit). Prostě jen dávám otázku, kteroubych si sám při zvažování podobné investice také kladl. |
Samuel | Díkyvšem za reakci. Mezi tím sem si to rozmyslel, varhany stejně poslouchatnebudu, tak u hudby na subbas kašlu.Ale všeobecně, ještě upřesnění. Slyšel jsem, například od Dudka, že byměl bejt zesilovač dostatečně výkonově předimenzovanej a to předevšímkvůli basům.Říkal, že 100W je minimum i pro běžný domácí poslech. Protosem se ptal jestli by to šlo kompenzovat aktivním subbasem... |
lada | Abych jen neplácal, tu http://www.ezk.cz/stavebnice_moduly/nf_filtry.htm jsou třeba nějaké aktivní vyhýbky. Nedávno se tu řešil kompletní modul od konráda, viz zde http://www.conrad.cz/DetailPage.asp?DPG=63517 Pak je ještě nějaký levnější SW modul od Dexonu, tam mi ale připadá, žeto není řešeno jako vyhýbka. No nejlepší bude asi ta stavebnice (alenestudoval jsem ji, jestli dělá, to co si myslím), protože ji můžešumístit co nejblíž (určitě najdeš i jiné podobné po webu, tahle mi jenzrovna padla pod ruku) Ke Conradovi bys táhl signál tam a zpět, což užmůže cestou chytat nějaké svinstvo Pasivní variantu SW vůbec netuším, jak řešit. |
Colloseus | Toči sa jedná o pasívny sw alebo aktívny nemá absolútne nič spoločné sjeho kvalitou. Stačí sa pozrieť na profi výrobky, tam sa väčšina riešipasívne. Mimochodom, určite nikto nebude tvrdiť, že na live koncertochmu chýbajú spodné frekvencie napriek tomu, že sa bežne odrežesubsonikom všetko pod 40-50 Hz. Pokial mám sw ktorý má povedzme -3dB na35 Hz, je pravdepodobné že na všeobecne najužitočnejších 50Hz nebudepokles žiadny a teda bude basovať lepšie ako sw alebo fullrange bednačo má pokles 3dB na 45Hz a rozdiel bude jednoznačne citelný a určite ajv tej istej miestnosti. K výkonu som sa už vyjadroval takže sa nebudemopakovať. |
Vítek | Jábych ten sub apriori neodmítnul ani v muzice. Ty varhany byly jenklasickým příkladem. Podobné kvalitativní nároky mívá i dobrá rockovámuzika. Proto je řešením pro muziku kvalitní třípásmovky. Asi jednodušíi levnější než se pachtit s woofrem. Těch 100W není od věci. Jde orezervu, kterou má zesilovač k dispozici a v určitých momentech jivyužije. Hlavně ve skladbách kde je velká a proměnlivá dynamika. Jinaklze spočítat pro jaký akustický tlak potřebuješ jaký výkon zesilovače.Potom například pro hodně citlivý Lowther v hornu stačí 5W v lampách. Aje to paráda. Existuje tabulka - uvádí ji na příklad Toman, kde jsougraficky vyobrazeny rozsahy akustických hudebních nástrojů. A pod těch50Hz jich hraje dost. Aktivní muzikanti na foru asi potvrdí, kde začínározsah jejich instrumentů. To Samuel. Co je to běžný domácí poslech? |
laďa | Kolegami radil, že spektrální analýzu (krátkého vzorku) umí GPL programAudacity (hledejte googlem nebo na sourceforge.net). Kromě toho umíspustu jiných věcí, třeba generovat sinusovky, obdélníky a pily zadanéfrekvence, takže si můžete vyrobit různé wawy (a následně CD) sladičkama pro housle, kytaru nebo jen signály na testování. Ano, dajíse podobné věci již koupit jako hotová test CD, ale není nad radost zvlastního výtvoru. |
laďa | ToVítek: původně jsem tu frekvenční analýzu zmínil proto, že se pomocí nídá získat "důkaz" o tom, jaké má konkrétní skladba (CD, hudební žánr) vbasovém pásmu nároku. Ale opak, vyhledávání náhrávek s požadovaný"testovacím" či referenčním spektrem je jistě i užitečnější. Každopádnědíky za kvalitní odpovědi, kdyby tady antonio vedl FAQ sekci, jistě byje mohl použít k frekventovanému dotazu "Kmitočtový rozsah hudby?","Jak hluboko mají bedny hrát?" nebo "Potřebuji nutně SW?" |
Vítek | Audacityjsem stáhnul, není špatný a je česky, ale chce jako většina podobného -připojení kvalitních beden k PC. Před vlastní tvorbou signálu dámraději přednost testovacímu CD. Ty od Dexonu podle mého docela stačí. Aza chvíli, bohužel jen poslechově je otestováno. Lepší by samozřejměbylo měření, ale to je v domácích podmínkách zbytečné. Jak vypadávýsledek jednoznačně graficky dokazují články dr. Salavy na Etosu.Česky je to asi nejlepší povídání o SW. FAQ na tomto webu začínajíchybět. Ona je ta Teorie a praxe nenahradí. Ale s ohledem na mnohékladené dotazy mám pocit, že mnozí se napřed ptají než by se něčímprokousávali. Ale musím taky říct, že na vše se nedá odpovědět z fleku.Proto se zkusím porozhlédnout a o těch možnostech připojení SW,nutnosti a nenutnosti, nastavování apod. něco sepsat. Aby to mělo hlavua patu. Protože sám stojím před otázkou zda ve stereu dvoupásmovky a SWa nebo třípásmo. Jen pro ilustraci dvoupásmo z Hivi TN28 a F6N + sub sF10 nebo SS12 a nebo třípásmo s TN28, F6N a D8.8 ( http://www.swanspeaker.com/drivers/ ).A jak zkloubit požadavek na DK a muziku a nezaplácat obývák bednama. ToColloseus. Na koncertě takto můžeš ořezat elektrické nástroje a jejichsyntetické zvuky, se snímanými akustickými nástroji už je to horší apokud se hraje bez mikrofonů na akustické nástroje tak neořežeš nic. Akdo má pocit, že doma slyšel basy, ať jde na živé varhany. A ještěpoznámka. Mám pocit, že mnohá muzika je dělaná ve studiu podle toho načem se bude následně poslouchat - pseudo hifi systémy. Proto některénahrávky na lepší aparát jen na vlastní nebezpečí. |
Kritik | 20Hz určitě není v žádná nahrávce, protoźe to neni technicky možné Mimochodem Tvm dělá do car audio viz. Škoda Auto - Fabie, Octavie, Superb, to Focus může jít srát |
lada | ToKritik: s tím Auto ozvučením TVM to není důvod k radosti: domnívám se,že právě díky tomu zanedbávají, z hlediska prodejů druhořadý, HiFisortiment. |
Kritik | lada: správně |
|