Tak jsem si projel jiný fóra, ještě před 2 lety o tom nebylo skoro nic, teď se to řeší na PianoWorld, bohužel odborná stránka je tristní, chodí tam většinou úplný laici.
V principu existujou jen dvě silný školy - pořídit menší PA, nebo KRKy 6" se subem. PA pro ty, co to chtějí hlasitě, a při hraní se propadají do rauše, a monitory pro ty ostatní, na hraní, skládání, cvičení.
Pár věcí je typických, že lidi jsou velmi zklamaní z prvních koupených monitorů a řeší jejich špatný zvuk třeba i léta (jako já). Taky každý chválí sluchátka a jedna extrémní škola dokonce radí se na bedny vykašlat úplně, protože to nikdy nebude dobrý. To ale pro mě není řešení, to je zbabělost.
Nějaké spory se vedou na téma, zda monitory 5" nebo 6", ale určitě ne 8". KRKy asi z módních důvodů. Čtyři palce tam nemá nikdo, ale Yamaha vyrábí set 2.1 pro el. bicí a klávesy ROLAND CM-220, se dvěma 4" a subem 10". Asi to jednotlivě nebude nic moc, ale možná že v tom je ten půvab, proč to hraje dobře, jak tam někdo tvrdí.
Moji posedlost otevřenou bednou na netu nesdílí vůbec nikdo. Open-back se vyskytuje jen v souvislosti s kytarovou bednou, i když jako důvod k použití se uvádí nejen lepší kopání basáku ale i čistota a zvonivost středů.
Magneplanar, dle Sandy, je to, co mě láká, zvukový dipól třeba ani páskový, ale z většího množství středových repráků. Kdyby se ale měly napájet - jak říká - z nějakých uzlů s fázovým posunem, tak je to mimo rámec amatéra, a zapojit je natvrdo sério-paralelně, tak zase člověk riskuje, že za ty peníze a námahu to nemusí být lepší než vrak bazarový bedny. To bohužel nikdo neví a strávit s tím rok se mi nechce. Ale výraz, že zvuk bude všude a nikde je nejpřesnější. K piánu si taky lidi přijdou stoupnout, a když poodejdou, tak ten zvuk už se jim jeví slitej. Takže vlastně piáno je taky near-field.
Co se týká samplů. Na všech fotkách umístění mikrofonů jsou samozřejmě otevřený struny, nikdo by nesnímal struny pod deklem. No ale ten můj sampl mi právě tak připadá, a já se ho snažím všemožně nabrousit. Dokonce pomáhá i přidat nepatrně cizího zvuku, třeba smyčců nebo chimes a ten dojem se vylepší, dostane to výšky, i když to pořád není piáno, jen je to míň hnusný.
Ostatní samply na VSTi jsem měl jen dva ale nadšení nevyvolaly. Jeden sejmutý z poslední brázdy v divadle, aby z orchestru netrčel a pak něco lacinýho, co bylo součástí notátoru. Zajímalo by mě to piáno Giant, jak psal rf. Ta fotka je dobrá - má to dvě tuny a je to opřený o sklo v mrakodrapu. Nechtěl bych to vidět padat na ulici. Víc jsem zatím nezjistil.