Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Reprosoustavy » Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 38]

Téma: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Potřebuju reprosoustavy k digitálnímu piánu na doma (ne na pódium a ne na střih a mix). Měly by nejlépe vytvořit iluzi, že u toho piána sedím.

Otázka zásadní: maj se ty bedny chovat jako to velké dřevěné piáno, anebo to mají být menší přesné monitory, které zobrazí ten zvukový sampl? Takže kvalitní regály/sloupy nebo aktivní monitory?

A pokud monitory, tak:
  -  zvukově více hudební, nebo suché analytické? (např. Macie a KRK nebo Yamaha?)
  -  malé nebo větší? (I když do menší místnosti)
  -  subwoofer?
  -  stereo nebo nějak sloučené do jednoho předního repra?

Byl bych vděčný za názor, třeba jen teoretický, ale kdo má zkušenosti, může mě posunout ke konkrétnímu řešení... Strop 15-20 tis.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Řekl bych, že čím realističtější (jestli to půjde bez slovíčkaření) signál, tím realističtějších reproboxů třeba, a ještě to nepůjde bez experimentu, ověření. Dovedu si představit, že nějaká "šunka" by šla "dohudebnit" podobně jako kytara kombem, ale to se opírám o laické poznání, že zvuku kláves Roland, jež v době svého vzniku stály 20 tis. Kč, neprospěla ani HiFi reprodukce, ani powermix 2x300 W s boxy 2x150 +2x150 wattů. Tím nechci srovnávat klávesy s piánem.
Hned se však popřu proto, že zatím žádné digitální piáno v ceně do 100 tis. Kč mě zvukově nenadchlo natolik, abych jej preferoval před akustickým piánem, a ta dražší nemám naposlouchaná. Vše psáno při vědomí, že některé atributy nelze srovnávat.
Vlastní experiment nade vše.
Bude-li můj subjektivní pohled nějakým odborníkem rozmetán na kusy, tím lépe, dozvím-li se i já více.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Rozhodně máme společnou zkušenost v tom, že ani sebelepší hi-fi bedny s tím nic neudělají. Já už jsem vyzkoušel všechno, a i krásně hrající regály na tom zvuku ztroskotávají. To piáno zní tupě a není tam ta zvonivost strun. A hlavně pořád člověk slyší ten zvuk hrát z bedny, jako kdyby to dávali v rádiu, kdežto já chci ten zvuk mít "kolem sebe".

Hledání "berevně" znějících beden nebude dobrá cesta, protože takové bedny budou mít tendenci slévat tóny a já potřebuju v akordu slyšet tóny odděleně, čili ty bedny musí mít i přesnost studiových monitorů.

Ty požadavky jsou prostě protichůdný.

Jinak ty samply mi nepřipadají úplně špatné (Roland FP4, ve své době asi za 35 tis.), na sluchátka znějí docela lahodně, a pak mám i nějaký samply koncertního křídla jako VST, a chci je slyšet hlasitě.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Máš možnost si půjčit např. kombo na akustickou kytaru? Ideálně s širokopásmovým reprákem? Možná by to stálo za zkoušku.

Web

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Potřebuješ co nejvíce neutrální zvuk, ovšem pokud chceš dosahovat i stejných akustických tlaků jako u pianina tak to nebude nejlevnější a běžné studiové monitory nevyhoví. Možná bych se nebál ani speciálního návrhu třípásmových reprobeden s jedním basákem, dvěma střeďáky a jednou výškou.

Asi nejlépe by vyhověl konec DPA 222, dispre předek, slušný dac a k tomu bedny pioneer CS 603 nebo jiné téhle řady s adekvátním výkonem.

Třeba mě doma má sestava zvládne zahrát klavír tak, jako by na něj v místnosti skutečně někdo hrál, ovšem už nezvládá pokrýt špičky a na vyšší hlasitost jde poměrně dobře slyšet velký nárůst zkreslení. Buď nestíhá střeďák a nebo je slabý zesilovač, ale stejně na to asi nebudeš hrát zase s tak velkou hlasitostí. Nicméně jsem ještě neslyšel nic co by zvládlo zahrát klavír tak jako DPA, respektive přenést tu razanci, jemné rozonance a "napodobit" zvuk ozvučnice.
Průser je že se asi nevyhneš zkoušení a pokud budeš náročný stejně jako já tak se asi vzhledem k cenám DIY nevyhneš.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Pokud vím, některé firmy dodávají sokl pro el. klavír, tuším že i Bohemia. Co jsem viděl podobný sokl, tak to umožňovalo "zvuk všude kolem", bylo tam asi 6 repro, z toho 4 menší nahoru pro odposlech a 2 dopředu.

Z mých známých se k el. pianům (víceméně cenová hladina 40 až 120K) a Kurzweilu K2500 prosadily buď Genelecy (3 pásmové modely), nebo aktivní monitory KRK (na doma), a třetí používá RCF ART310A (hraje nahlas, doma trochu vadí šum).

Web

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Moc bych Vám přál zdar, ale obávám se, že požadavky zvuk kolem sebe a nahlas splňuje jen koncertní křídlo, které jsem v životě neslyšel úspěšně napodobit, ani co do barvy zvuku, ani co do dynamiky, což ale neznamená, že to nelze. Vidím to tak na rozpočet kolem půl miliónu, aby došlo k podobné husí kůži.
Pokud by šlo o intervalovou rozlišitelnost, pomyslel bych na dva až čtyři citlivé 12" až 15" PA, pokud i na rozlišitelnost alikvot, netuším jak je dostat všude kolem sebe, když žádný širokopásmový reproduktor je nebude umět a směrující výšková repra ...
Leda si je dát do natáček - představa jen pro moje pobavení, abych někoho neurazil.
Na dálku se těžko radí. U jmenovaného Rolanda, kdybych si to býval kdy vzal do hlavy, bych jako první nástřel bez krvácení vzal 4 citlivá širokopásma 100 W/8 ohmů (nic drahého), 4 přísně identické zesilovače do 25 wattů (jednoduchost), a trochu laboroval, protože nic bych si nevyčítal víc, než výslednou nespokojenost s realizací na základě rady odborníka na dálku. Sám sobě průkopníkem.
Berte mě jen jako inspiromana.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Dík za dobrý reakce - budu potřebovat čas to prozkoumat.

S kombem 300W od Rolanda jsem začínal a vrátil ho pro přílišnou směrovost. Fakt, že piáno hraje směrem od vás pryč byla moje první naivní chyba.

Vlastnoruční výroba jakéhosi zmoněného centrálu s malými satelity mě taky držela, ale nevěřím, že bych to dotáh do konce. Nasimulovat tu desku, aby se chvěla celá, třeba i jako desku otevřenou dozadu, ne bednu. Ale co pak, když se ukáže, že je to totální blbost?

V jednom obchodě mi taky radili abych vzal nějaký menší pódiový PA systém a hrál si s ním tiše pod nohy, to je vlastně to, co radí Sendy i Digiting. To je taky jediná věc, kterou jsem zatím nezkusil. Možná je to fakt cesta. Ten šum při nižší hlasitosti snad taky neotráví.

Krky mi připadá, že bych byl tam, kde jsem, protože zatím tam mám Mackie 5". Ty hrajou pěkně muziku, ale to piáno samotný moc ne. Genelec (i když na ně nemám) je sázka, protože zatím není jasný, jestli je ta cesta dvou studiových monitorů správná nebo ne. Já ze zkušenosti taky cejtím, že trik bude ve více bednách. Jeden zvukař mi říkal, že mám zkusit lichý počet beden, a třeba i jednu, protože sama stereo konstrukce toho piánovýho samplu je vlastně vylhaná a v reálu neexistuje.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Hrál jsi někdy na nějakou Yamahu s integrovanými repro ? Mám pocit, že se tam nějak vytváří rozšířené stereo (aspoň u některých modelů) pro vytvoření té správné prostorovosti u hráče.

Web

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

... což mě přivádí na ideu analogové zpožďovací linky před zesilovači a hrátkami s dalším pedálem či knoflíkem zkusit docílit té husí kůže. Prostě něco jako Flanger, ale je možné, že šum bude takové myšlence brzdou.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Tak po seřazení vašich návrhů podle pracnosti bych asi jako první zkusil půjčit ty PA. Zeptal bych se Sendyho, jestli má nějaký důvod k RCF ART310A nebo stačí jiné v podobné cenové hladině, abych mohl využít event. slevy nebo bazar.
(vyzkouším je v krámě, mám vzorky na ZOOMu v 96kHz/24, už jsem tam byl, ale nenapadlo mě vyzkoušet i ty plasťáky).

Ještě jsem zmínil subwoofer, máte na to názor? Třeba malý KRKy VXT4 a sub KRK 10". Bude tam dost středů? Možná místo KRKů bych zkusil Adamy A5X. Myslíte, že jejich pověst je nadsazená nebo hrajou fakt jinak?

Kdyby mě nic z toho nenadchlo, zkusil bych nějaký bastl, třípásma, vícebednový sestavy, ale tam už jsou ty možnosti nekonečný. Navíc nevěřím, že to nikdo neřešil a nevyřešil (teda pro ty domácí podmínky, který jsou jiný než pódiový)

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

No přeji pevné nervy a trpělivost.

Pro svoji zajímavost jsem se taky v tom trošku páral, spíše o kvalitativní přenos zvuku akustického klavíru - piána - pianina. . Ale nic mě tak nějak neuspokojilo. Poslední verze digitalizace tohoto nástroje, co mě tak nějak povzbudila je tato záležitost - http://www.amazona.de/test-native-instr … o-plug-in/  porovnej zvuky v nejnižší části přispěvku. Tento SOFT jsem mastil jen na malé PA Peavey 2x 500W na zkušebně. No, dobrý, ale když hraju na akustické pianino, klavír či digítální, tak se prostě vytratí "taková ta přirozená invence". 2 měsíce jsem to tahal s notebookem na zkoušky a pak jsem to smázl, dlabu na to.
Doma to mastím na vlastní výroby stereo kombo s 2x Beyma 8AG/N, když jsem doma sám, tak k tomu někdy zapnu subáč a neřeším. Když jsou členové domácnosti doma, tak mi na elektrické pojení nadávají, když to samý zmáčku na pianino, tak to tak nějak nikomu nevadí. Co se hlasitosti týče. Hmm, ani sousedům.

hraji na Yamaha DX – SY a Kurzweil ARTIS

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Ptal jsem se dneska onoho pianisty, co měl KRK, tak už to není pravda. V současnosti používá Mackie HR824, KRK byly příliš slabé. Adamy jsou v úvahách, nějaký model zkoušel, ale jenom v obchodě, nikoliv v místnosti u piana, zatím to stojí na financích. Údajně viděl v zahraničním jazzovém klubu u piana trojici Adam, nejspíš P33A + leslie box.

ART310A, nikoliv "něco v této cenové hladině", protože je to celkem ověřená bedna, používaná a použitelná jako slušný odposlech i malý PA box. Navíc to prošlo u několika celkem náročných klávesáků - ovšem ti jsou orientováni na poměrně hlasitý zvuk.

V každém případě to chce střízlivě zhodnotit svůj nástroj, levná elektronika nikdy nebude hrát jako Steinway.

Web

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Když má elektronika předstírat akustické piano, asi by měl(y) zářič(e) co nejlíp napodobovat piano jako zdroj zvuku. Kromě dynamických a frekvenčních vlastností tedy ještě směr a fázi vyzařování a to asi nebude vůbec jednoduché. Navíc jak známo se na zvuku piána podílí prostor, bez dostatečné kubatury a patřičně vysokého stropu, správné podlahy nezahraje. Jestli Yamaha použila integrované repro, tak tam možná počítá s určitým rozšířením báze pomocí fázování signálů. Otázka je, jestli ty samply zahrnujou už nějaký prostor a má je vyzářit fázově uniformní reproduktor, nebo naopak samply samy o sobě jsou suchý zvuk a má ho dotvořit až vlastnosti skříně s reproduktory...
Husí kůže při poslechu, obávám se, je záležitost subjektivní, bude záležet na vztahu posluchače k repertoáru, interpretovi, prostředí. Vedle může sedět někdo jiný, koho to nudí.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Dík za přesný a užitečný info.

To, že pianisti hrajou na silný Mackie, jsem už zachytil dřív a taky se dočet, že cestou jsou zvukově hudební a zabarvené bedny, nikoli např. analytické Yamahy. HR824 je asi dobré řešení za 40 litrů, ale řeklo se "na doma", myšleno třeba i v aťáku na komponování, tedy v malém prostoru, tiše, soukromě, ale maximálně "piánově".

Co se týče PA, shoda bude v tom, že to hraje dobře, ale narazil jsem i na jiných diskusích na otázku, zda jsou vůbec PA vhodné do malého prostoru a na malou hlasitost, protože by se to neobešlo bez ekvalizéru kvůli fyziologii. Je pravda, že PA asi nejvíc napodobují klavír s jeho objemem, jak říká Crifodo. Konstrukce toho samplu je taky zajímavá věc, je pravda, že to neposoudím, ale všechny hifi bedny, co jsem zkoušel (i ty, na který jsem nedal dopustit) hrály otřesně a nikam ten zvuk neposunovaly. Vždy to bylo ze sudu.
Tenhle problém asi řeší výrobce samplu pro různé účely, třeba samply koncertního křídla pro symfoňák mají charakter, jako by byly nahrané z dálky. Ale v holých klávesách určených jako náhrada pianina očekávám sampl, který se netváří nějak jinak.

Vyjádřím se naivně poeticky, ale aby bylo jasné, o co mi jde: Mně vadí, že ten zvuk z výkonných beden je jakoby pod tlakem posílán odněkud někam. Kdežto já potřebuju, aby ten čistý zvuk piána kolem mě jaksi v poklidu stál, byl tichý a přirozený, abych nevnímal zdroj. (sory, nekamenujte mě, nejsem technický anafabet)
To je vlastně podobný, co říká rf - sampl z beden lidem vadí, nebo jim připadá, že někoho ruší, živý piáno tolik neprovokuje, i když může jít o stejné hlasitosti. Myslím, že důvodem je právě to nepatřičné distribuování zvuku. Zvuk živýho piána je kolem piána a nikam se uměle neposílá.

Proto mě neopouští představa například 2 nebo 4 malých bedýnek + sub a hrát si s jejich směrováním. A taky mě láká vyzkoušet něco nekonvenčního, třeba otevřenou kytarovou bednu. Vůbec laborování s otevřenou bednou si myslím, že je v tomhle případě vysoce na místě. Kdysi jsem byl v šoku, jak přesvědčivě zazní zašeptání lidskýho hlasu z bedny, která nemá zadní stěnu, nebo repro s minimálním rezonančním prostorem.

Ty komerční a dostupné možnosti, jak jsem psal dřív, vyzkouším v dohledné době - dík za tipy, ale důvodem založení tohohle tématu byla teorie.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

ja som sa stretol s tymto nazorom, netvrdim ze je to pravda iba sa mi to pozdava.
zvuk uderu na strunu ma asi milion harmonickych co znemoznuje pouzitie viac pasmovych repro, nakolko vyhybka takyto zvuk iba rozbije a repro zvuk nezvladne. problem maju hlavne vyskove repro ktore musia byt pre tento ucel zvlast silne so silnym zosilnenim. preto sa hodia PA
najvhodnejsie je pouzitie sirokopasmoveho repra

trochu som doa s touto myslienkou laboroval. nakoniec je najlepsi zvuk v sluchatkach smile

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Libor88: známý má klávesy, tuším že yamaha, cena tak 20k a má k tomu studiový monitory Alesis Mk2 a hrajou teda úžasně. On na tom hraje, skládá, mixuje, zkrátka je to zvukař a skladatel. Je to myslím si velice dobrý a velice dobře se to poslouchá, ten zvuk pak není až tak umělej. Jinak si myslím že udělat ke tvým klávesám tremolo by mohlo být zajímavé, ale dal bych ho jenom třeba na 20%, ale nemám ponětí jak by to znělo...

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

zvuk uderu na strunu ma asi milion harmonickych co znemoznuje pouzitie viac pasmovych repro, nakolko vyhybka takyto zvuk iba rozbije a repro zvuk nezvladne.

A ví to ta výhybka ? Ale ono to je asi jedno, protože elektřina kazí zrak a způsobuje průjem smile.

Web

(upravil Crifodo 15. 12. 2013 23:43)

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

A ta Yamaha s integrovanými reproduktory má nasamplovanou banku vzorkama, které se mají tvářit jako piánové struny pod ozvučnicí, a ten zvuk piána má vytvořit až prostor jako u klasického piána? Protože jinak by snaha o reprodukování samplů, které už obsahujou nějaký reverb, bednama s přidanou hodnotou ("barevně znějících"), byla akorát efektování efektů.
Na té autenticitě z jediného širokopásma něco je, a to fázová věrnost, to některé bedny s dělením do výhybek neumějí. Speciálně u podání vokálu je širokopásmo nedostižné, i když má jiné nectnosti. Můj názor.

Re: Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Ale to je taky jen dojem, že širokopásmo je košer. Copak přímo v tom měniči nenastávají fázové posuny ? A jak je na tom vyzařování vysokých kmitočtů, když současně hraje membrána něco nízkého a třepe se jak trabant do kopce ? Když bych teda extra chtěl napodobit piáno, tak asi nezbývá, než položit několik magneplanarů vedle sebe podobně jako ozvučná deska a signál do nich pouštět z nějaké matice, zvuk bude všude a nikde...

Teď jsem měl na stole Kurzweil SP4-8, což sice není drahý nástroj, ale ty zvuky pochopitelně obsahují (nastavitelný) reverb a podobně. Některé jsou suché, některé připomínají piano sejmuté mikrofonem v menší místnosti. Doplňovat nějaké efekty typu, jak zde taky zaznělo, je pitomost, to lze přímo v nástroji šáhnutím na modulaci atd., když má někdo tu potřebu...

Web

Příspěvky [1 až 20 z 38]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Reprosoustavy » Teorie: co nejlépe zahraje zvuk digitálního piána?

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£