Dík za přesný a užitečný info.
To, že pianisti hrajou na silný Mackie, jsem už zachytil dřív a taky se dočet, že cestou jsou zvukově hudební a zabarvené bedny, nikoli např. analytické Yamahy. HR824 je asi dobré řešení za 40 litrů, ale řeklo se "na doma", myšleno třeba i v aťáku na komponování, tedy v malém prostoru, tiše, soukromě, ale maximálně "piánově".
Co se týče PA, shoda bude v tom, že to hraje dobře, ale narazil jsem i na jiných diskusích na otázku, zda jsou vůbec PA vhodné do malého prostoru a na malou hlasitost, protože by se to neobešlo bez ekvalizéru kvůli fyziologii. Je pravda, že PA asi nejvíc napodobují klavír s jeho objemem, jak říká Crifodo. Konstrukce toho samplu je taky zajímavá věc, je pravda, že to neposoudím, ale všechny hifi bedny, co jsem zkoušel (i ty, na který jsem nedal dopustit) hrály otřesně a nikam ten zvuk neposunovaly. Vždy to bylo ze sudu.
Tenhle problém asi řeší výrobce samplu pro různé účely, třeba samply koncertního křídla pro symfoňák mají charakter, jako by byly nahrané z dálky. Ale v holých klávesách určených jako náhrada pianina očekávám sampl, který se netváří nějak jinak.
Vyjádřím se naivně poeticky, ale aby bylo jasné, o co mi jde: Mně vadí, že ten zvuk z výkonných beden je jakoby pod tlakem posílán odněkud někam. Kdežto já potřebuju, aby ten čistý zvuk piána kolem mě jaksi v poklidu stál, byl tichý a přirozený, abych nevnímal zdroj. (sory, nekamenujte mě, nejsem technický anafabet)
To je vlastně podobný, co říká rf - sampl z beden lidem vadí, nebo jim připadá, že někoho ruší, živý piáno tolik neprovokuje, i když může jít o stejné hlasitosti. Myslím, že důvodem je právě to nepatřičné distribuování zvuku. Zvuk živýho piána je kolem piána a nikam se uměle neposílá.
Proto mě neopouští představa například 2 nebo 4 malých bedýnek + sub a hrát si s jejich směrováním. A taky mě láká vyzkoušet něco nekonvenčního, třeba otevřenou kytarovou bednu. Vůbec laborování s otevřenou bednou si myslím, že je v tomhle případě vysoce na místě. Kdysi jsem byl v šoku, jak přesvědčivě zazní zašeptání lidskýho hlasu z bedny, která nemá zadní stěnu, nebo repro s minimálním rezonančním prostorem.
Ty komerční a dostupné možnosti, jak jsem psal dřív, vyzkouším v dohledné době - dík za tipy, ale důvodem založení tohohle tématu byla teorie.