Téma: Glatz (Peerless 830876 XXLS10)
Určení: Subwoofer do auta
Datum realizace: Leden 2007
Orientační cena: 6500Kč
Technická data: Uzavřená ozvučnice, (šxvxh) 500x440x350-205mm, Objem 35l, Příkon 500W, Impedance 4Ω, DTD 12, 18 a 25mm
Autor: Glatz
Další projekty: Reprosoustavy (TVM ARN 8608, ARN-150-03/4 a ARV-104-03/8), Sestava 2.1 (Seas a Magnat)
Úvod
Původně tento projekt neměl vzniknout, ale stalo se. Do tohoto vozidla byl vymyšlen projekt "Total sociál auto audio", ale potom se to nějak zvrhlo. Total sociál mělo být proto, že toto vozidlo je pouze dočasné. Základem Total sociál bylo pořízení co nejlevnějšího autorádia a repráčků, které půjde i s autem k jinému majiteli, ale zároveň aby to nebyl úplný šunt, protože do prodeje se ještě dlouhou chvíli v tom budu vozit já . Repráčky jsou ARX-165-22/8 od TVM a autorádio nejlevnější na trhu Sencor SCT-2202R v barvě podsvícení jako palubovka. Toto měl být konec rostl sociál, ale stalo se, že mě popadl opět rapl a napsal jsem Michalovi, jestli by nechtěl prodat svého Peerlesse. No stalo se tak a já konečně dodělal sub s tímto macíčkem. Nejprve měl provizorní ozvučnici splácanou za 1 hodinu z desek co garáž dala, ale byl v ní jen malou chvíli a pak ležel v garáži, protože mi prasknul výfuk a nějakou dobu trvalo, než se to vyměnilo a až se tak stalo, tak se na druhý den, tedy dnes dodělal tento subík.
Materiál
Materiál je kompozit v kombinaci se dřevem. Postup byl jednoduchý, jelikož jsem chtěl ubrat co nejméně z užitného prostoru kufru vozu, rozhodl jsem se využít prohlubně za blatníkem. Jelikož bylo hned jasné, že tam dopasovávat dřevěnou krabici je nesmysl, rozhodl jsem se pro kompozit, protože taky svou tvarovatelností využije nejlépe každého centimetru čtverečního prostoru. Vystal jsem voskový papírem okobercovanou bočnici a nanesl první tkaninu skelného vlákna a prosytil. To jsem opakoval ještě třikrát a zatížil ve smyslu, že jsem to přikryl znova voskovým papírem a natlačil do každé skulinky hadry, aby se nezatvrdlá tkanina nezbortila během mojí nepřítomnosti. Až to vytvrdlo, nanesl jsem další vrstvy. Až vytvrdily i ty, vyřezal jsem hrubý tvar, kde přijde dělaní.
Pak přišel na řadu dřevěný kroužek, do kterého je zašroubovaný reproduktor. Přišla chvíle lámání hlavy nad problematikou, jak přichytit kroužek ve vzduchu. No, nakonec jsem to nějak dal na dřevěné kolíky, vhodně seříznuté aby to sedělo s nestejně hrbatým podkladem, a přišrouboval vruty. Natáhnul jsem přes tyto kroužky bavlněnou poddajnou tkaninu a zajistil papírovou páskou. Aplikoval polyuretanovou pryskyřici a nechal vytvrdnout. To po vytvrdnutí posloužilo jako pozvolně přechodný podklad pro několik vrstev sklolaminátu. Po ukončení a vytvrdnutí všech vrstev skelné tkaniny jsem vytvořil opět svou proslulou hmotu smíšením pilin, písku a pojidla a aplikoval do spár a spojů jako zesilovací prvek. Po vytvrzení jsem zevnitř nanesl několik vrstev barvy, aby snáze přilnul tecsound, kterým jsem vnitřek polepil. Zvenku se průběžně tmelilo a brousilo. Až bylo hotovo, vytlumilo se isoverem a našrouboval se reprák a přeneslo se to do vozu.
Zvuk
Stručně řečeno: při cestě z garáže domů a zapnutém subu mi úsměv z tváře neopadával i když jsem třeba chtěl, protože se na mě lidi dívali jak na blba a to jsem k tomuto úsměvu nepožil podpůrných látek . Basuje skvěle. Zesilovač stíhá i když je to nějaký total sociál šmé. Basová a středová složka je dobrá, ještě by to chtělo podpořit výšky, no asi koupím nějaké total sociál kalotky.
Poznámka
Peerless se prodávat s autem nebude. A ozvučnice zůstane černá a ne polepená kobercem jak je zbytek, protože pak se snáz prodá zvlášť.