Téma: Mamby 5 - Vifa/Peerless PL22WR09, PL11WH09, SEAS 25TAC/D
Určení: 3pásmové stojanové reprosoustavy
Datum realizace: 2014
Finalizace schéma výhybky: 2024
Osazení: Vifa/Peerless PL22WR09, PL11WH09, SEAS 25TAC/D (2000 až 2007)
Konstrukce: Uzavřená ozvučnice, rozměry 330x560x270 mm (šxvxh)
Orientační parametry: Citlivost 83 dB/W/m, Frekvenční rozsah 57 - 16 kHz (-3 dB)
Historie
Je to už strašně dávno. Dnes už neaktuální. Roky jsem odkládal vystavení a měl v konceptech torzo tohoto článku. Budky jsem průběžně upravoval a mezitím dělal jiné věci, takže odložené v koutě se po nich proběhlo hodně pavouků. Až teď nadešla ta správná doba - včera byla poslechovka - takže pro mě impuls článek dosmolit a ani to vlastně nedalo moc práce.
Tehdy, po sérii dvoupásmových beden, jsem chtěl lepší 3pásma a podmínka byla kompaktnost a to znamenalo stojanové provedení. To nešlo dobře udělat v bassreflexu a v roce 2009 jsem objevil na loudspeakershop.eu za dobrou cenu PL22WR09, udělal jsem tedy hromadku. Ten rok jsem ještě od Kocoura koupil PL11WH09 a k nim měl v zásobě 25TAF/D, tehdy (2007) přes bývalý seas.cz (p. Janura), byly akční po 700 Kč/ks. V roce 2016 jsem od Tom_L koupil pár 25TAFC/D s tím, že použiju motor se zadní komorou, vyčistil jsem ff, nasadil svoje čela a vznikly tak 25TAC/D. V roce 2014 jsem bedny postavil a udělal i povrchovku.
Osazení
PL22 je jeden z mála basáků vhodných do uzavřené ozvučnice. Silná papírová membrána má radiální profil pro minimální ohyb a je nesená 50mm 4vrstvou cívkou, takže něco váží a i poddajnost zavěšení je vysoká. Chod je tichý a mechanický limit rozkmitu velký, hodně velký, daleko za Xmax. PL11 slouží jako střed, "W" v názvu označuje středobas, existuje verze "M", která je totožná, až na výšku cívky (10 a 7,5 mm), ten jsem bohužel nesehnal. PL znamená "Premium Line", závěsy jsou optimalizované a v případě PL11 je kónus pro potlačení módů po obvodu stříhaný, viz patent US5937075. SEAS 25Txx/x byly tehdy hodně populární, pavouk před kalotou dobře fungoval jak jako ochrana, tak pro lepší směrovky.
Konstrukce
Objem pro basák je 25 l, pro střed 3 l. Ozvučnice jsou z MDF o síle 18 mm, pouze čelo je silnější - 22 mm a frézoval mi ho reta; tři levopravé vzpěry, lepeno, vrutováno. Všechny stěny jsou polepeny samolepícími bitumenovými pruhy pro odhlučnění karosérie (tzv. "deadening pads"). Tlumení v basové části je pouze za středovou komorou kombinací vatelínu a vlnkového molitanu, za basákem nic není; ve středové komoře je vatelín v celé šířce nad středobasem, tedy za výškáčem, tzn. za středem žádné není. Jako povrchovku jsem použil bílé plastové archy a pro čelo a boky koženku Adam Hall Alligator 0154 z Prodance (další funkce absorbce rezonancí stěn z vnějšku); obojí se už po 10 letech ovšem loupe. Připojovací konektory Monacor BP-420.
Výhybka
Filtry jsou 12/12/12/18 dB s dělením na cca 350 a 2 800 Hz; minimální impedance je 3,7 Ω, EDPR v basové oblasti až k 1,4 Ω - nešlo jinak. Cívka v basové sekci je feritový Visaton LR 3,3 (naměřeno 3,33 mH a 0,24 Ω). Kondenzátor 136 µF je tvořen kombinací dvou bipolárních Monacor LSC-680NP, 68µF kondenzátor ve středové sekci je SCR PA 68.00 En (MKP, PA serie 250 VDC). Všechny rezistory jsou keramické 10W Bennic, zbylé cívky na vzduchu, vesměs starý Dexon. V první verzi jsem měl jako cívku před basákem tu z 1PF 067 08.
Schéma
Zvuk
Basová linka jde dostatečně hluboko a jinak než bassreflex - spodek nijak nedoznívá a ani "se na něj nečeká", těžko vysvětlit, každopádně je to bas rezervovaný, nic pro basomilce. Xmax basáku je papírově 4 mm (0-peak) a to se může zdát málo, ovšem ale ani při velmi hlasitých úrovních to nebyl limit, tím by bylo až mechanické rozvinutí závěsů a to je mnohem dál. Středy jsou příjemné a výšky též, byť bych ocenil větší detail. Bedny hlavně "neotravují" a co si na nich cením je, že skladby jde poslouchat do konce a relaxovat při tom. Dokonce umí uspávat.
Jiné nemám, rozbil se foťák, nově jsou ale černěné šrouby!