Téma: dawsoo (SEAS L21RNX/P a Bohlender-Graebener RD50)
Určení: 2pásmové sloupové reprosoustavy
Datum realizace: Prosinec 2006
Orientační cena: 85000Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 325x2075x510mm, Objem 44.2l, Citlivost 84.7dB, Frekvenční rozsah 28-18500Hz (-3dB), MDF 25mm, Hmotnost 91kg
Autor: dawsoo
Další projekty: Reprosoustavy (Monacor SPH-170C a SEAS 27TDFC)
Úvod
Po dlouholetém soužití s legendárními minisloupky Vecteur Seconde, které ač zdaleka nebyly ideálním řešením nabízely svou netradiční koncepcí a výhybkou mimo nejcitlivější část slyšení lidského ucha pro mne nejvíce přijatelný kompromis pro poslech hudby, který nebyl unavující a k jeho velikým kladům patřila rychlost odezvy na transientní hudební signály na což já kladu velký důraz. Po dlouholetém experimentování se stavbou různých DIY reprosoustav s různými měniči a neúspěšném hledání i mezi továrními reprobednami jsem se rozhodl, že postavím něco jiného, nekonvenčního, bez tradičních nedostatků klasických reprobeden s kulatými měniči. Vždy mě fascinoval zvuk planárních měničů a hlavně pásků, které díky své konstrukci mají rychlost odezvy absolutně jinde než konvenční výškové reproduktory. Elektrostaty jsem vypustil kvůli nedostupnosti a nutnosti vysokého polarizačního napětí.
Začal jsem se pídit tedy po možnostech sehnat tyto reproduktory a náhoda tomu chtěla, že jsem našel pana Šrolla, který měl tyto měniče na prodej, byl jsem velice překvapen, že jde o "skorocelopásmové" páskáče (původně to měly být jen výškáče od 2kHz výše) a ihned jsem tyto zakoupil. Následovala půlroční fáze studia a shánění zkušeností jiných konstruktérů i firem pracujících s touto technologií, souhrn těchto poznatků a mých zkušeností mě přiměl začít od píky s celkově vlastním návrhem.
Koncept
V první fázi, zda uzavřená nebo dipól. Dipól jasně zvítězil díky absolutnmímu nezabarvení vyššího pásma byť sebelépe tlumenou a tvarovanou ozvučnicí i když má i své nesporné nevýhody jako pokles citlivosti a větší náchylnost na umístění. Další fáze byla o tom, jak bude pásek umístěn a v jaké deskové ozvučnici = baffle. V difrakčním a baffle simulátoru jsem došel po měsíci k tomuto tvaru, kde jsem počítal i přibližně s dělícím kmitočtem v rozmezí 350-750Hz a asymetrickému umístění pásku v této deskové ozvučnici, mohu k tomu říci jen to, že hrály roli pomalu i milimetry.
Basová část - tam jsem původně chtěl použít Line-array koncepci podobnou jako u Genesis VI. Ale nedostatek financí a nedostupnost 18ks L17RCY/P mě přiměla zredukovat návrh na jednobasákovou verzi. Původní mezinávrh jako d'Appolito s basákem nahoře a dole jsem opustil díky dipólovému řešení s definovaným přesným tvarem deskové ozvučnice. Po mnoha simulacích s různými měniči v LspCADu jsem došel na relativně dostupný osmipalcový měnič s membránou z lehkých kovů, který překvapivě nejlépe vyhověl pro navázání s páskem. Nastalo opět období hledání optimální ozvučnice (tvaru, objemu a umístění příček včetně i tlumení a to jak bitumenem, tak i minerálním rounem. Poté, když jsem měl už v návrhu jasno, udělal jsem komplet dokumentaci pro výrobu ozvučnic a začal shánět truhláře, který by tento atypický, a na vybavení a zručnost a přesnost náročný projekt, dokázal dle návrhu vyrobit. Sehnal jsem nakonec firmu-člověka, která měla excelentní reference kvality a po dohodě jsem zadal výrobu s tím, že budu moci pravidelně mít informace o průběhu výroby. Nakonec po roce nesnesitelného čekání před koncem roku 2006 byly skříně hotovy a já nelitoval čekání... špičková práce.
Konstrukce
Konstrukce sestává (kvůli pevnosti) ze dvou pevně spojených po celé ploše MDF desek - ve výsledku velmi přesně opracované plně odýhované čelní desky z MDF se zkosenými hranami o celkové tloušťce 5cm, ve které jsou uchyceny oba měniče. K této hlavní desce je připevněna ozvučnice typu BR vyrobená z MDF 25mm s vnitřním labyrintem výztuh a příček kompetně vylepená bitumenem o tloušťce 6mm. Jako tlumení byla po pokusech zvolena minerální vata Isover ve formě přesně nařezaných desek s tloušťkou 5cm.
Měniče
Měniče byly osazeny přesně již od výroby, dodal jsem je k truhláři aby mohl opravdu udělat vše absolutně přesně na míru. Povedlo se, takto slícované reproduktory jsem neviděl ani u vysokých modelů světoznámých firem.
Výhybka
Výhybku, ač jsem již předem za pomocí výpočtů, simulací a měření, měl zhruba jasnou, tak v reálu je vždy trošku vše jinak, proto jsem se ke skorofinální podobě dopracoval až po třech po sobě jdoucích variantách-verzích. Hodně mi na počátku pomohl Pistole s naměřením měničů přímo v ozvučnicích a zkušenostmi. Tímto mu moc děkuji, bez tohoto na počátku bych zdaleka nedosáhl tak rychle vysoko.
1. verze: Klasická výhybka, jednoduchá basová a středovýšková sekce jen s jedním RLC členem na potlačení interakce mag. obvodu a vyzařovací impedance dlouhého pásku vycházející z grafů výrobce.
2. verze: Na basové sekci přidán RLC člen upravující rolloff daleko za dělícím kmitočtem a hluboko pod hladinou slyšitelnosti v komplexním signálu. U výškové sekce upraven poměr C a L na dělící frekvenci.
3. verze: Absolutní doladění výškové sekce spolu s kritickými poslechovými testy. Dělící frekvence 590Hz. Pasivní Linkwitz-Rilley 2. řádu, akusticky 3. řád s kompenzací baffle-stepu a složitějším plně kompenzovaným filtrem pro planární zářič v dipólu a kompenzací breakup rezonancí basového měniče i přesto, že je to daleko za jeho pracovním pásmem.
Zvuk
Zvuk je přirozený, přesný, bez jakéhokoliv náznaku syntetičnosti a cizorodého zabarvení či ostrosti. Zní naprosto jednopásmově v tom nejlepším slova smyslu bez deky a zahuhlanosti a je absolutně čistý a bez zkreslení a to i při maximálních hlasitostech díky relativně vyššímu dělení pásku. Prostorovost je reálná, uvolněná, bez tlaků a efektů tolik známých z dvou a vícepásmových soustav s konvenčními měniči. Přiznám se, že výsledek předčil mé očekávání a troufám si říci, že tohle bude asi pro mne konečné řešení. Žánrově je bednám absolutně jedno co tam pustím, vše hraje velmi dobře, paradoxně, ač je to mikroskop, tak nic nevadí ani při vyloženě mizerných nebo starých nahrávkách, prostě to hraje hudbu a člověk neřeší jednotlivá pásma nebo jiné nuance.
Jen tak pro zajímavost jsem zapojil své Vecteury, cena nákupu 35tis., které si pohrály v přímém porovnání i s modely mnohem dražšími (130tis bedny), o kterých jsem si myslel, že hrají velmi dobře na středních kmitočtech a výškách a měl jsem je rád za jednopásmový zvuk, přitom byl u mě na návštěvě i kamarád, který je rovněž obdivoval pro jejich projev a výsledkem byl až hurónský smích, něco jako srovnávat např. Shan Emotion 550 a geniusy k PC. Tak jen pro představu oč jde.
Závěr
Jsem spokojen. I přes poměrně na DIY vysoké investice musím říct, že je to i přes relativně vysokou cenu to, co jsem dlouho hledal a v porovnání cena/výkon jsou ty bedny vlastně zadarmo.