Téma: dawsoo (Monacor SPH-170C, SEAS 27TDFC)
Určení: 2pásmové stojanové reprosoustavy
Datum realizace: Prosinec 2007
Orientační cena: 9000Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 238x405x270mm, Objem 15l, Příkon 110W, Citlivost 84dB, Frekvenční rozsah 40-22000Hz, Impedance 6Ω, Hmotnost 11kg
Autor: dawsoo
Další projekty: Reprosoustavy (SEAS L21RNX/P a Bohlender-Graebener RD50)
Úvod
Po několika projektech spíše komerčnější povahy, které jsem buď nemohl nebo nechtěl publikovat, jsem se rozhodl, že chci jednak vyzkoušet a dokázat, že také i nějaký ten, zde tolik podceňovaný a přehlížený Monacor, může směle konkurovat i zavedenějším značkám. Jelikož výsledek předčil očekávání rozhodl jsem se ho tedy zde zveřejnit, a to i z důvodu, že ne všichni mají finance na drahé měniče nebo zkušenosti na návrh vlastní bedny.
Chtěl jsem v tomto open projektu zároveň i upotřebit věci, co mi tu zbyly z nedodělaných nebo nerealizovaných projektů. Základním požadavkem bylo neutratit moc peněz za měniče a zároveň využít moc poctivě udělané komplet DIY ozvučnice od Pistoleho, do kterých jsem původně chtěl dát sice P18RNX/P od Seasu, avšak kvůli jinému rozměru (byly menší než původní zafrézování na SS) z toho díky tomu nakonec sešlo a dlouho jsem přemýšlel, co s nimi. Takže jsem to vymyslel tak, že zabiju několik much jednou ranou, a tak vznikl tento projekt.
Koncept a konstrukce
Celkový koncept a konstrukce byla dána především základní, pevně danou věcí, a to velmi poctivě udělanými ozvučnicemi, pro jiný starší Pistoleho projekt, Tomáš mi je poskytl, za což mu patří velký dík, že tento projekt vůbec spatřil světlo světa. Je to konstrukcí klasická 2p bassreflexová reprosoustava kompaktních rozměrů o vnitřním hrubém objemu 15l, s vnitřním labyrintem příček a vylepením sendvičem bitumen-filc a primárně správně v primárním návrhu konstruovaná i s přihlédnutím ke zmírnění difrakcí zkosením hran čelní stěny, dále typickým vyosením měničů symetricky zrcadlově pro levou a pravou bednu a mírným záklonem pro časově a fázově přijatelné dělení. Původní Tomášův projekt a pohled dovnitř je zde.
Návrh nebyl zdaleka tak jednoduchý jak by se mohlo zdát, vzhledem k tomu, že ozvučnice byly pevně dané. Musel jsem se tedy jednak poohlédnout po měničích, které v daném objemu budou pracovat v rozumně přijatelných podmínkách a zároveň splnit i podmínku rozměru koše stejného nebo většího než původní SS, kvůli uchycení a zapuštění, plus dálší požadavek cenové a rozumné tuzemské dostupnosti a zároveň i dle mých, možná pro někoho přísnějších, pro někoho třeba naopak méně přísných měřítek, pořád ještě slušné kvality. Rozhodl jsem se, že z uvažovaných kandidátů by nejoptimálnější volbou mohl být Monacor SPH-170C, u kterého jsem již tak trošku věděl, co mohu zhruba čekat, díky alespoň krátkému orientačnímu přeměření u mě a díky jeho velice příznivé ceně.
Jako výškový jsem se rozhodoval opět omezeně a to z důvodu již daného rozměru díry, zapuštění a vzdálenosti od okraje mezi měniči s d=104mm, takže bohužel jsem nemohl sáhnout po Monacoru (uvažované typy byly DT-107, DT-254, DT-101SK, DT-300). Nakonec jsem tedy sáhl po domácích zdrojích a vybíral mezi provařenými Seasy (25TAFC/D a 27TDFC), které jsem měl zrovna k dispozici. Nakonec jsem volil jako obecně lépe dostupný a stále vyráběný modernější typ, oblíbený textilní 26mm kaloťák řady Basic/Prestige 27TDFC.
Výhybka
Nyní asi k nejdůležitější části každé bedny. Rozpracoval jsem asi tři varianty různých výhybek: klasická paralelní jednoduchá (spořínek) LR 2.řád (3.řád akusticky) s kompenzacemi impedančního průběhu měničů; dále paralelní složitější (strmouš) LR 4.řád (6.řád akusticky); a poslední, mou oblíbenou, sériovou přibližně s průběhem 2-4.řád (akusticky 3-6.řád), (final), která se mi svou topologií velmi osvědčila v jiných projektech.
Po pokusech a měřeních vyšla nakonec nejlépe tato poupravená variace poslední zmiňované, kde vyšla naprosto luxusně jak dělička pro dané měniče v referenční ose, tak i fázový souběh v poměrně široké oblasti okolo dělící frekvence. Aby se neřeklo, že jsem tajnůstkář, dávám k dispozici i finál schéma s hodnotami. Hodnoty jsou vyměřené podle součástek, které jsem měl v párech a v malých mezích lze s nimi hýbat. Jinak tato výhybka je na rozdíl od paralelních či jiných variant poměrně kritická na přesné hodnoty (5% je opravdu maximum a u RLC členů raději ještě méně).
Zvuk
Vyhnu se podrobným popisům ála recenze v Hi-Fi periodikách, "které tak milují někteří zde" a budu se snažit tentokráte spíše konkrétněji. Zvuk je postaven hlavně na poměrně neutrálním středním pásmu, podává moc pěkně prostor nahrávek a vysoké kmitočty, ač jsem se snažil umravnit kaloťák seč jsem mohl, jsou spíše měkčí ale aspoň odtrženě nesyčí a nešustí (holt jsem si zvykl na precizní vzdušné podání pásků). Dolní konec pásma se díky kompenzaci drobných peaků v pásmu 300-800Hz chová překvapivě čitelně a čistě a moc pěkně navazuje na střední pásmo, bedny umí zahrát na svoji velikost i poměrně hluboko, pokud jsou samozřejmě basy v nahrávce a pro vyznavače CC a BR-fobiky mohu s naprostým klidem říci, že žádné dunění nízko naladěného BR či jiné patlání se v precizně vytlumené ozvučnici ani náznakem nekoná.
Dále bych řekl, že bedýnky poměrně rozeznají čím se krmí, ale zároveň jsem si ověřil, že by mohly být vhodné i k relativně méně náročněji koncipovaným aparátům, a to hlavně díky tomu, že nikde netlačí na pilu a ani při delším poslechu neunaví svým spíše jemnějším podáním. Po několika testech těchto kousků versus nezveřejněný vymazelný Micro Projekt II (Audax HM130Z4 a modifikovaný 25TAFC/D) v beta verzi, jsem zjistil, že limitujícím je kupodivu spíše SEAS 27TDFC než Monacor SPH-170C, ten by i možná snesl lepší výškáč. Rozhodně je to měnič, se kterým možná počítám do něčeho o fous velkoryseji koncipovaného.
Závěr
Jsem mile překvapen, nečekal jsem vůbec mnoho a vzhledem k tomu, že je to spíše projekt co dům dal, musím říci, že výsledek stojí za poslechnutí a rozhodně mě neuráží, spíše naopak.