Téma: staraudio (Seas L18RNX/P a 27TBFC/G)
Určení: 2pásmové sloupové reprosoustavy
Datum realizace: Listopad 2007
Orientační cena: 11000Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 22x90x30cm, Objem 21l, Příkon 100W, Citlivost 88dB, Impedance 8Ω, Bassreflex Ø52x65mm (50Hz), DTD 18mm
Autor: staraudio
Další projekty: Reprosoustavy (Seas L18RNX/P a 27TFFC)
Úvod
Ke stavbě těchto soustav mě přiměly nedostatky mého předchozího projektu, které jsem zprvu nevnímal. Vystavením předchozího projektu zde na fóru a následnou odezvou v diskuzi jsem zjijstil, že stále je co zlepšovat. Chtěl jsem tedy postavit něco podobného s tím, že jsem se chtěl těmto chybám vyhnout. Uvidím tedy zase ve fóru, jestli mě ještě letos nečeká stavba dalších.
Osazení
Z předchozího projektu jsem ponechal reproduktor Seas L18RNX/P a doplnil jej výškáčem 27TBFC/G. Volil jsem tedy již v mnoha konstrukcích ověřenou konstrukci. Dost jsem se bránil použití výšky s kovovou kalotou, protože až do teď jsem byl vždy nakloněn spíše textilním. Nakonec se však tahle volba vyplatila - viz. zvuk. L18 se za dobu používání taky poměrně slušně rozehrála.
Konstrukce
Snažil jsem se vzhledem k mým skromným dílenským podmínkám najít takové řešení, které bude prospívat zvuku, ale dá se ještě vyrobit. Po dlouhém hledání jsem zvolil opět sloupovou variantu, ovšem už jsem opustil koncepci klasické bedny (kvádru) a skříň je směrem do hloubky zaoblená. Podle nakreslené šablony jsem pomocí horní frézky vyfrézoval postavy a výztuhy, na které jsem nejprve připevnil čelní stranu o síle 40mm. Od čelní strany byly směrem k zadní zúžené straně za pomocí vrutů a disperzního lepidla přilepovány 4cm široké pásky dřevotřísky o síle 20mm. Tím vzniklo "zaoblení", které bylo potřeba do finálního tvaru upravit. Pomocí pilin smíchaných s lepidlem byly vyplněny mezírky mezi jednotlivými pásky a touto směsí byl vymazán i celý vnitřní povrch. Po nekonečném broušení ještě byla na boky nalepena MDF deska o síle 5mm, která dokonale připravila zaoblení pro nalepení dýhy. Zadní strana byla nejprve srovnána do roviny a zadní deska zafrézována a přilepena. Po vytmelení všech drobných nedostatků a zaoblení hran čelní strany byla celá ozvučnice odýhována dubovou dýhou. Poté bylo vyfrézováno zapuštění reproduktorů a vyříznutí otvorů pro reproduktory a bassreflex. Pak už stačilo jen namořit a nalakovat. Před osazením reproduktory byl ještě celý vnitřní prostor vymazán třemi vrstvami bitumenu a zlehka doplněno tlumení.
Výhybka
Výhybka DD8-MkII je kompletně beze změn převzata ze stránek humblehomemadehifi a nutno říci, že zatím jsem lepší variantu pro tuhle kombinaci nenašel. Z použitého materiálu bylo jako vždy nejtěžší vyrobit přesnou cívku. Nakoupil jsme tedy hotové cívky o vyšší impedanci a postupně z nich odmotával a přeměřoval LC metrem. U kondenzátorů i odporů už takový problém nebyl, dají se sehnat v pohodě, nebo nechat vyrobit i "na míru". Výhybka je realizována na DPS a celý komplet je řádně zalit silikonem.
Zvuk
Již po prvním zvukovém testu jsem byl spokojen. Nejvíce slyšet byla změna výškáče, který je naprosto neagresivní. Zvuk je vyvážený a přesný. Textilní 27TFFC jsem jisté agresivity nikdy nezbavil a to ani po různých úpravách. V této kombinaci reproduktorů má 27TBFC/G jasně navrch. Velmi dobře se jeví projev v okolí dělícího kmitočtu, přechod není slyšitelný (výborné řešení výhybky od Tony Gee), nástroje, jako např. flétna, zní přirozeně. Hodně se taky projevila konstrukce ozvučnice. Vhledem ke tvaru ozvučnice a také použití bitumenu na stěnách, nebylo potřeba vnitřní objem napěchovat tlumením. Tlumení tak příliš neomezuje funkci bassreflexu, takže basy jsou přesné a získaly zase o něco víc detailů a to vše bez nežádoucího hučení.
Reprosoustavy bych opět hodnotil jako univerzální, poradí si jak s vážnou hudbou, tak i s rockem a elektronikou. Repra od Seasu mají vynikající podání prostoru a vzhledem k pořizovacím nákladům nelze než doporučit.