Téma: Tesmax 8Z1 (Tesla ARO 667)
Podnět ke vzniku tohoto projektu dalo téma Fullrange. Který? a tam, a jinde na netu, vcelku dost využívaný Monacor SP-205/8. Dopomohl k němu i jeden z členů fóra, kterému jsem svá přebytečná AROčka střelil a zmiňoval se mi o tom, že absence výšek není to, co by mu je bránilo použít. A protože nevím o tom, že by se někdo zabýval korekčním obvodem k nim, kouknul jsem se na to sám.
V oblasti širokáčů jsem se nikdy moc nenimral - nebyl důvod dělat projekty záměrně hůř , nicméně úplně rozumím tomu, že někomu se takové řešení líbí nebo mu pro typický žánr stačí. Docela dobře si umím představit i nahrazení středovýškové sekce v 3p menším šírokopásmem nebo i samostatné použití v ozvučnici, kde by zahrál i něco dole. K čemu ale zrovna blízko nemám je jiná skupina zastánců, která k audiu tíhne víc emočně a v extrémech má fullrange za to správné řešení, ideálně zapojený napřímo, bez "rušivých" součástek v cestě, co nejkratším kabelem... jiný svět.
Kvalitní širokáče existují, ale zrovna SP-205/8 (dle měření v Klang+Ton 6/2013) jím asi nebude (nejde-li o vadný kus), přesto se používá. Sám konstruktér projektu Cheap Trick 269 (ve stejném čísle KT) popisuje výsledek jako "jasně ve třídě high-end". Takový závěr logicky Monacor nenechal bez povšimnutí a připojil ho k popisku reproduktoru na svém webu a přidal taky krátkou frázi, vystihující stručně závěr R. Netzkera, "Excellent sound quality". Nedalo mi to se nepodívat za čím Ralph ještě stojí a buďto hledám špatně nebo je to opravdu jeho jediný (a možná první) projekt, který KT zveřejnil. Google ho zná spíš jako recenzenta pár reprobeden a pak jsem našel i nějaké PDF s životním prostředím (nevím, to jsem rychle vyvodil z obrázků). Prost superlativů naštěstí zůstal samotný KT v jeho vlastním vyjádření k projektu. Tady výběr strojového překladu:
Určité množství nostalgie interpretujeme do CT 269. Strukturálně velmi snadno obnovit, aniž by crossover CT 269 konstrukci, která připomíná historické reproduktory. Frekvenční odezva sahá až 13000 Hz, nelineární zkreslení nebudeme diskutovat o tu přednost; jsou vyšší než u běžných reproduktorů. Rozpad spektrum má významné rezonance při 2 kHz. Většina Široké pásy jsou méně dokonalé než vícecestného reproduktoru. Zvuk není srovnatelná s běžnými reproduktory. Časopis K + T píše: "Upozornění: Pro milovníky velkých multi-pásmový reproduktor je kulturní šok!"
No a proč o tom všem píšu? Napadlo mě, že když už se někdo rozhodne s SP stavět cokoli, proč nemít alternativu s tím, co je nám tak vlastní!
Reproduktor, výhybka
Už několikrát jsem na webu narazil na závěry o tom, že 667 samostatně dobře nehraje a spojovalo se to se zkreslením, "papírovým zvukem", nedostatkem výšek... Asi většina takových závěrů vyplynula z prostého zapojení napřímo nebo ještě hůř provozem v uzavřené bedně. Paradoxně je zkreslení v případě zdravé 667 (tedy bez nečistot v mag. mezeře, správně vystředěná a slepená) nízké a netrpí ani rezonancemi - kontrast k Monacoru. Problém může být zvlněné pásmo za 1kHz a padající směrovky za 2kHz. Pak je reproduktor kvůli vyššímu fs neschopen zahrát nižší pásmo a posledně je výšek méně. Něčemu jde pomoct víc, něčemu míň:
S rozsahem dolů to není ztracené, viz Ozvučnice
Převýšení kolem 1kHz difrakcí boxu dá do pořádku korekce RLC, plus se jím odstraní baffle-step
Směrovkám by pomohl vhodný difuzor, dobře funguje už jen ARV 081 koaxiálně
S nedostatkem výšek se dá dělat to, že se ubere oblasti poblíž a tady se to nabízí - vyšších středů je více a výšky tak maskují
Na hrátky s difuzorem jsem neměl ani pomyšlení, to nejde dělat stylem pokus-omyl, a navíc jsem neměl v úmyslu svým AROčkům prachovky odstraňovat, zůstal jsem tak jen u korekce samotné. Ladil jsem ji pro verzi z roku 71, tedy béžový koš a rok 81, černý koš. Výrobce během dlouhého období výroby neudržel stejné vlastnosti celulózy a to se projevilo na odezvě - v pásmu vyšších středů bývaly starší typy vyrovnanější a dosáhly výš.
Co se týče lehčí verze 689, je jiná jen použitým AlNiCo magnetem a ten má slabší sycení, to ve výsledku ubírá na citlivosti cca 2dB a zvedá Q v rezonanci, takže v té je oproti zbytku pásma víc prezentní, což může být problém.
Ozvučnice
Uzavřený box není zrovna vhodný, ARO má vysoko posazenou rezonanci a nehodí se ji ještě zvyšovat. Pro Tesmax 61 jsem stavěl pracovní sloupovou bednu, kterou jsem mohl různě modifikovat a hrát si tak s Transmision Line a Tapered Quarter Wave Tube, v ní jsem zkusil právě i ARO 667. Rozsah dolů se protáhl a přestalo to hrát jak z tunelu (vystlaná uzavřenka). Po několika pokusech jsem se dopracoval k TQWT, podařilo se mi z něj dostat lepší odezvu vyústění, vycházejte tedy z tohoto projektu a jen přizpůsobte rozměry. Kdyby někoho zajímal vznik TL, tak Bailey.
Ročník 71 v TQWT. V ose je nahoře převýšení, aby výkonovka byla lineární. Šedé jsou nf měniče a vyústění.
Šedé odpory před cívkou reprezentují její ss odpor
Schéma a průběh filtru pro oba ročníky