Téma: Tesmax 61 (TESLA ARN 567, ARV 161)
Jedná se o první projekt série Tesmax s osazením ARN 567 a ARV 161, krom něj existuje i 3p verze 861.
Možné osazení
Jako středobas lze krom ARN 567 použít i ARN 565 a jakoukoli verzi ARN 5604. Časem se víceméně modifikovaly, ale funkčně si zůstaly stále dost podobné. Co se měnilo: u většiny 567 je přehozená polarita, červený bod u kontaktní destičky nutně neznamená +kontakt! Pak, pomineme-li změnu barvy koše (z modré a jejich odstínů na černou), měnil se i způsob výroby magnetu (k tomu doporučuji zajímavý sinclairův post #21 v archivu). Počínaje přeznačením na čtyřciferný systém se změnil hlavně materiál středičky za podstatně méně prodyšný a použila se silnější přívodní lanka, později se lanka doteď vedená po kónusu vně, elegantně svedla na druhou stranu a vyměnil vrchlík. Modifikace neustaly, po čase se změnil koš, původních 10 otvorů nahradilo 8 - pro zajímavost jsem přepočítal "větrací" plochu a klesla z 79,1 cm² na 60,4. Dále se zvětšil vrchlík, změnil materiál středičky, gumový závěs se začal lepit k okraji kónusu shora... V nejvyšších oktávách se sice různé verze samozřejmě nechovají úplně stejně, ale shodnou impedanci si drží a tak pod filtrem výhybky jsou rozdíly malé a všechny bezpečně použitelné. Krom nejvyššího pásma se různí i citlivostí a zvlněností středového od 1 kHz výš, kde poslední verze jsou nejrovnější, nejstarší kolem 2 kHz citlivější o cca 2 dB.
Co do zkreslení jsou na tom všechny zdravé modely v oblasti středů prakticky stejně, 5604 mívá klidnější 2. harmonickou, pod 500 Hz ovšem všechny 5604 kreslí trochu víc, to lze nejlépe vidět při měření na volno, v bedně se to trochu eliminuje, protože je to projev ze zadní části - nejspíš neprodyšného středění. Myslím, že ještě víc mi kreslily ARN-165-01/8. Taky je potřeba poznamenat, že během výroby byly jednotlivé verze různě namagnetované a hýbala se malinko i Mms, ve výsledku to všechno s citlivostí hnulo ale jen kolem 1 dB. Poslední věc - všechny Tesly s gumovým závěsem je mívají po čase tužší, nejsou-li v provozu; beru na ně vodu, líh/petrolej a pak štětcem Regum a jako poslední fáze Ferdus Tyre Black.
Výškové ARV 161 se objevily taky v mnoha podobách, spíš ale s obměnou provedení magnetu než kmitacího systému, impedančně i frekvenčním průběhem (v rámci konstrukce) jsou si různé generace podobné s tolerancí citlivosti do 2 dB. Zkreslení začíná podle zatížení růst pod cca 2 kHz, dál je to normálně použitelný nízkozkreslující (ano, čtete dobře) výškáč. Nesetkal jsem se s modelem, který by výrazně kreslil za rezonancí. Pokud už je hůř vystředěný, ovlivňuje to rezonanci a pásmo pod ní, a protože oblast rezonance je pod filtrem výhybky na cca -15 dB, neměl by být problém ani s horším kusem. Pro kontrolu doporučuju projet pásmo kolem rezonance (1 kHz) sinem o dostatečné amplitudě a porovnat dva kusy.
Se zkreslením má spojitost taky nýt kontaktní destičky, ten býval někdy dutý, takže vzduch stlačovaný uvnitř koše se jím dostával ven, takhle ARV zkresluje víc samo od sebe (pod rezonancí) a ještě k tomu je ovlivňováno středobasem, je-li ve stejném objemu. Ucpat!
Kontaktní destička bývá občas odpadlá, pak se část nýtu, někdy i barvy či lepidla co v nýtu bývala, dostane do koše a uvnitř šelestí. Odstraněním pěnové průchodky pro lanko se dá s trochou trpělivosti všechno vyklepat.
Lanka mohou být v koši volná, to přidává zkreslení, nebojte se je povytáhnout.
Další věc je opět polarita, u modrých verzí s celoplastovým magnetem byl, v mém případě, pól označený červenou tečkou ve skutečnosti minusový!
ARV 161 z roku 81 / srovnání zkreslení dobrého ARV s kalotovým SEAS 29TF/W nebo driverem B&C DE120 v horně P.Audio PH-170
Konstrukce, výhybka, měření
Nákres počítá s DTD nebo MDF 16 mm. Prvně jsem projekt udělal jako klasickou uzavřenou 15l stojanovku, později jsem ale zkusil různé verze Transmission Line a Tapered Quarter Wave Tube. Zkoušel jsem nejrůznější modifikace jak desky, tak vyústění, tak tlumení, protože simulace v tomto případě není úplně spolehlivá a něco ani neumí. TQWT se mi osvědčilo více, jak na středech, tak dole - je schopno jít velmi hluboko, ARNka jsou parametrově do takového boxu dobře vhodná.
Spodek pod měničem stačí vyplnit vatelínem, za něj nic nedávat a pak molitan o síle 2, případně 4 cm, po obvodu s volným místem na výztuhách jako je v náčrtku; na bocích nic není. Středové pásmo je neovlivněné, prakticky jako v dobře vytlumeném uzavřeném boxu, při měření TL a BR bylo trochu pozměněné. Taky z vyústění jde nejmíň rezonancí a ta vlastní nátrubku kupodivu jakoby ani neexistovala. Vyústění je řešeno otvorem přes celou šířku bedny, takže 188x40 mm + deska hluboká 100 mm. Zamýšlíte-li dát bedny těsně ke stěně, je možno situovat vyústění dopředu.
Měření pod 500 Hz ovlivňuje použitá bedna z RK09, TQWT jde mnohem hlouběji a nemá problém na 350 Hz
Zapojení obsahuje 10 součástek - 3 vzduchové cívky, 4 kondenzátory a 3 keramické 10W odpory
+ patří na +, nespoléhat na značení výrobcem a testnout 1,5V baterkou: plus kontakt = membrána jde ven, u výškáče se není absolutně čeho bát
Šedé odpory před cívkou reprezentují její ss odpor, 1 mH je vinuta 1,2mm drátem; 0,1 a 0,22 mH pak 0,8mm drátem
Odpor 2,3 Ω je ve skutečnosti odpor 2,2 Ω, je k němu připočten ss odpor cívky 0,1 mH/0,8 mm, nějakých 0,1-0,15 Ω
Kondenzátory použijte svitkové MKP nebo MKT, ten největší 27 µF bipolární (klidně 100 V DC)
Na RLC u výšky je potřeba mít zvlášť přesné hodnoty
Cenově vyjde výhybka u prodance/dexon/all4music +/- na tisícovku
Zvuk
Bude-li moc středů, dej místo kondenzátoru 5,6 µF menší, 2,7 - 3,3 µF
Bude-li moc výšek, dej místo rezistoru 3,9 Ω větší, až 6,8
Kdo zná tuhle kombinaci doposud jen z ARSek apod., ví, jak hraje, ví co od ní může čekat, doporučuji jistit si bradu a oči!