riki610 napsal:asi sme sa nepochopili, okrem Cestmira
otazka, moze byt zvuk horsie nameraneho zosilnovaca na posluch lepsi, ako toho lepsie nameraneho THD, odstup sumu.... ? a to bez rozdielu konstrukcie zosilnovaca.
Teď jsi uhodil hřebíček na hlavičku. HORŠÍ. To je to slovo.
Jak totiž začneš kvantifikovat a porovnávat, tak je průser.
Protože každý má ty měřítka (pro citově zaměřené lidi - jak hezky ten zesilovač hraje) nastavený jinde.
Někdo má rád zvuk přesný s minimem zkreslení, jiný vyhledává zvuk s THD >1% a to se to ještě dělí podle toho, zda-li převládají sudé či lichá harmonické.
Stejně jako někdo má rád metalový pilky a rockový nářez a jazz mu přijde takový utahaný, nudný nevýrazný, cajdácký.. a jinému metal rve uši a sólo Joa Satrianiho na kytaru s distortnem mu nahání husí kůži na zádech..
Takže můžu mluvit za sebe. Mám odposloucháno (za současného měření thd a spektra harmonických v artě) že:
Jako příjemný zvuk zesilovače mi zní:
čím menší THD, tím roste detailnost zvuku, ale zase ubývá "muzikálnosti"
onu muzikálnost tvoří převážně druhá harmonická. V muzice ji nepoznám, ikdyž má čtvrtinu amplitudy základní první harmonické, ale zvuk má takový ty "koule"
Třetí a pátá harmonická dává takovou "jiskrnost", v rozumné míře.
Jinak více se mi líbí pentodový zvuk - více lichých harmonických, větší harmonický rozvoj.
Triodový zvuk mi přijde takový moc kulatý a zahuhlaný. Jak když poslouvhám přes pootevřené dveře z vedlejší místnosti.
K onen 3D efekt bych klidně připsal právě onem přidaným harmonickým "vylepšením zvuku" - tzv. enhancer
Jednočinný Ačka a některé dvojčinné ABčka mají taky tu kouzelnou vlastnost, že THD jim rostě lineárně s výstupním výkonem. To v podstatě znamená "selektivní vylepšování vyšších amplitud signálu" To se u nahrávek s aspoň trochu slušnou dynamikou týká hlavně bicích, perkusních zvuků a sólových nástrojů. A taky hlasitých fortissimo pasáží, kdy to kalí celá kapela namax. V těch chvílích někdy bývá jasno, zesilovač, který mi potichu hrál líbivě (a patlal jenom bicí), začne v okamžiku reprodukování nástupu forte ve skladbě patlat. Najednou z toho bývá nekonkrétní koule zvuků (a neříkám, že se to strašně hodně lidem nelíbí). Nojo ale mě ne.
Na druhou stranu některé lampáče mi zní naprosto výborně, je to prostě o vkusu.