Re: Baskytarový Preamp EBF89 – 6CC41
Za víkend říkáš ... hm, zas je mi trochu hůř
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » PA a zvukařina » Baskytarový Preamp EBF89 – 6CC41
Za víkend říkáš ... hm, zas je mi trochu hůř
Připravuji materiál ještě pro jeden baskytarový preamp. U tohoto kousku si potřebuji „vychytat“ konstrukční nuance dříve nežli zadám výrobu předního a zadního panelu do QuickPanel. To proto aby měl bastl kromě výborného zvuku i slušnější design.
V týdnu jsem přichystal hlinikové plechy - šasi je 2mm, zadní panel 3mm a čelní panel je AlMgSi 5mm. Přední panel má zahloubené otvory pro potenciometry, tedy konkrétně úchytné matice aby byly zapuštěny pod úrovní čela panelu.
Nezbytný je kousek Cuprextitu pro plošňák s kostičkami na libovolné umisťování kondenzátorů a odporů. Přesné kostičky lze udělat tak, že Cuprextit přelepíme Izolepou, vyznačit si cestičky, které se pomocí skalpelu či jiného vhodného nože vypreparují, odstraní se část izolepy. K tomu je potřeba ocelové nebo skleněné pravítko. Pak následuje HCl + 30% peroxid vodíku, cca 7 až 10min. S přípravou cestiček je trochu piplačky, ale je to pořád lepší než to nějak pižlat nožem nebo bruskou.
Šasi i desky jsou otryskané křemičitým pískem, aby bylo možno materiál lakovat černým sprejem. Asi čtyři vrstvy nástřiku postačí pro homogenní pokrytí povrchu. Dnes jsem provedl jakýs takýs ruční popis panelů, není to zrovna nejlepší ale z metrové vzdálenosti už to není tak hrozné. Červený popis vyžaduje jistou fintu, protože přímo psaný červený text na černý podklad gelovou barvou zaniká. V první řadě je popis potřeba provést bílou nebo žlutou barvou, přestříkat lakem a po nějakém oschnutí, znovu přepsat text červenou barvou. V závěru několik vrstev laku.
…tak a nyní už jdu do dílny osazovat součástky a drátovat spoje
Betaron, vynikajuco.
Přes víkend a z kraje týdne se mi zvýšeným úsilím podařilo dokončit druhou (náhradní) verzi baskytarového předzesilovače Osazení a prodrátování součástek nebývá složité, na rozdíl od mechanického řešení kompletní konstrukce, která je v mých bastlech vždy na bázi hliníkových a duralových materiálů. V tohoto preampu je použit transformátor se žhavením 6,3V, na rozdíl od paralelní konstrukce, kde je žhavení 12,6V. Zkrátka co jsem našel v zásobách, to je použito
Jak jsem poznamenal výše, tato konstrukce preampu mi slouží především k tomu, aby se doladily konstrukční detaily s ohledem na oba panely kvůli nepřípustnému dodatečnému vrtání!. Týká se to všech děr na panelech a vzhledu gravírovaných popisků tak, aby bylo možno zadat výrobu panelů již na profiúrovni Avšak tento preamp zůstane již v této podobě, jak je dokončen. Ještě chybí vyfrézovat čelní úchytová madla a ocelové uhelníky pro uchycení horního krytu, bohužel ve výrobě jsou nyní všechny stroje vytíženy.
Abych zdokumentoval proč jsem preamp vyrobil, přikládám několik fotek v kombinaci s koncovým zesilovačem PKN LC2002, pro který je předzesilovač především určen.
Myslím, že baskytarový preamp se mi celkem povedl, jediné co mně trochu vadí, je nestejná výška obou přístrojů. Celková výška konstrukce krabice se odvíjí od výšky M-trafa plus síla materiálu krytů. Kdyby mě zase někdy příště popadl amok, nechal bych pro tento účel namotat malý toroid
Vypadá to báječně, jen se divím, kde na to bereš čas. Sám bych se s tím mořil klidně rok. Mimochodem, jak děláš popis? Je to gravírování nebo sítotisk? Já pořád dělám opatrně propisotem s následným přelakováním, ale je to piplačka.
Podařila se dodělat úchytová madla preampu včetně několika nuancí. Teď přes víkend jsem provedl drobné úpravy na korekcích a zvukovou barvu si laborací součástek šil přímo k mému precissionu.
Preamplifier - schéma konečné:
Potom jsem vytáhl celý stage aparát na zahradu za domem a jal se testovati, snad trocha kraválu příliš nepobouřila sousedy domkaře, jen psi štěkali široko daleko Pokud porovnám tento komplet se zesilovači na které jsem hrával – Ampeg SVT-2Pro, SVT-3Pro, Marshall JCM-800, Bass Series 100W, tak nezůstává nijak pozadu! Ba právě naopak, digitální koncáky mají velmi vysokou účinnost, jsou velmi rychlé, dynamické s brilantním zvukem. LC-2002 má v sobě instalované crossovery – dolní propust do 110Hz, event. do 160Hz a horní propust od 100Hz. Lze nastavit přepínači pod přední maskou s logem PKN. Vstupními konektory lze paralelně propojit oba kanály, z nichž jeden je zapojen na dolní propust a k tomu připojen subbas FH-1 s EVM-18B. Druhý kanál je připojen na box 4x10“ DeltaLite II-2510, s horní propustí 100Hz.
Kombinace se zapnutými crossovery je v podstatě nejoptimálnější řešení z hlediska využití přenosových charakteristik všech reproduktorů v souvislosti s maximálním výkonem. Ale o mnoho horší není ani „default“ zapojení koncového zesilovače, tedy vyřazené crossovery a fullrange hrající celopásmově.
Zvuk baskytary je plný, sytý, grandiozní s vysokou účinností a výkonem. S touto variantou se určitě žádný basista neztratí se svým zvukem ve spodcích ani na podiu typu Open Air
Preamplifier je osazen D.I. výstupem s galvanickým oddělením zemnících potenciálů pro snímání baskytary do PA. Intenzita výstupniho signálu je nastavena optimálně pro můj mixpult Mackie CFX-20 MK-II a předpokládám že toto nastavení bude vhodné i pro jiné pulty.
…tak; to jen pro inspiraci…=)
... klobouk dolů, OCD SVMbass určitě netrpí. Jde, a bez obsedantních příprav realizuje. Když se někomu daří, je to pěkná podívaná. Ať žijí naše čisté radosti!
Kolik ten preamp zhruba žere na té anodové větvi ? Vejde se to do 7VA ? Když počítám na žhavení cca 9VA, nějaké podpůrné obvody (2x15V 100mA) třeba 4VA, pro toroid by to problém nebyl (u Tronicu je nějaký 36VA s výškou 33mm což už je akorát na hraně s 6mm na vinutí a výškou 1U ~ 44mm ) ale pro obyčejné trafíčka už by to mohlo být horší, tam je něco teoreticky vmontovatelného ve výkonech od 20 do 30VA. Cenově je to podobné 500 - 600 (toroid).
Jinak ze sériovek nepřipadá v úvahu nic, jedině nějaký oddělovák 230/230 (TME 12VA cca 300 s DPH) který se do 1U stejně nevleze.
Hamosi, pokud nechávám motat trafo na zakázku, tak pro strýčka příhodu volím proud cca 50mA pro napájení malých elektronek a alespoň pro tři triody. Pokud zvolím alternativu např. i s jednou ECC82, bude odběr přes 20mA, a rezerva musí být.
Stejně takto je potřeba uvažovat se žhavícím napětím, čili vinutí minimálně na 1,5A, lépe 2A.
Stejnosměrné nebo střídavé žhavení? U nástrojového zesilovače je to z hlediska nějakého eventuálního brumu bezpředmětné. Mám udělané preampy s oběma způsoby žhaveními, a to jak 6,3 V tak 12,6V. Dnes se přikláním spíše ke střídavému žhavení, řešení je jednodušší
Ok. Díky. No ptám se proto, že posledně mi nebyli schopní v Tronicu trafo pro něco podobného vyrobit, žeprej nemají takové jádro aby mi mohli zaručit výšku do 40mm (že se mi to neobtěžovali oznámit, to už jsem tu někde prskal ... ). Tak jsem přemýšlel jestli bych někde nemohl slevit s paramatrama a dostat se tak na to 20VA trafo, se kterým by snad už nebyl problém. No takže nemohl ...
Betarone, zvukař tě bude opravdu, ale opravdu milovat! Zvlášť, když si to všechno vezmeš do malýho klubu... (nic proti zvuku). Vím, o čem píšu..
Ss žhavení poskytuje o dost leší odstup brumu oproti střídavěmu, obzvláště na vstupech s vysokou citlivostí (kytarové aparáty s kurvičema zvuku).
Dando podcenil jsi mne Mám za sebou 37 let muzikantské praxe v různých kapelách od zábavových tanečního zaměření, rock, folk, jazz aj., i sedm let v cimbálovce, a to na různých podiích od klubů až po Open Air…
Taky přes dvacet let zvukařiny
Teď na vysvětlenou i pro jiné zájemce, aby nebyli poděšeni výše uvedeným kompletem jako kolega Danda ;
Každý muzikant, který to myslí se svým koncertováním zodpovědně a přemýšlí nad zvukem své aparatury - konkrétné v mém případě baskytara (5ks), má ve svém vlastnictví alespoň tři komplety aparatury, právě pro různé typy podií a dle potřeby si vezme menší sestavu např. kombo 12", či 4x10" box s hlavou 400W apod. Zkušený muzikant s letitou praxí ví, že pro dobrý sound celé kapely je potřeba vždy nalézt nějaké optimum a od toho máme mozek, neníliž pravda?
Pokud mě zvučí cizí zvukař, vždy mám snahu před koncertem svůj zvuk s ním při zvukovce konzultovat. Stejně tak se ptám zvukaře i po produkci…=)
Betaron: Omlouvám se, mám se starými pardály (ostatně jako já..) dobrý zkušenosti, na zvukovce jsou snaživí, ví, že zvukař tu není jako odporný hmyz a spolupracují, chápou, že zvuk je naším SPOLEČNÝM cílem. Ovšem s dvacetiletými spratky je pořízení velmi ale VELMI složité a na hranici mých nervů.. Proto se už těmto "kšeftům" začínám vyhýbat, nechci strávit zbytek života v kriminálu pro vraždu.. A v poslední době už je to skoro pravidlem.. Naposledy letěla na podium po kytaristovi dost velká váza s květinkama...
Pak už ale byl hodnej a spolupracoval..
Nojó mladý spratci, mohl bych vyprávět Taky bych to střílel, kdyby aspoň uměli hrát
Omlouvám se za hloupý dotaz: v tom schematu jsou použité tedy jen dvě elektronky, resp. ve schematu jsou uvedeny jejich "dvojpůlky"?
A jaká je prosím výsledná kombinace použitých lamp? První "dvojpůlka" zleva je 12AX7 a druhá "dvojpůlka" je 12AT7? Nebo jsou použity 12AX7 + ECC83? Nebo 12AT7+ 12AU7? Som z toho voľaaký zmätený
12ax7 je ekvivalent ecc83, druhy stupen je osazen bud 12at7.nebo 12au7 (obe jsou dle autora pouzitelne). Takze celkem dve elky, pouzity jsou oba systemy obou elek.
Díky moc za upřesnění. Ještě bych měl jeden dotaz: proč je na mřížku druhé půlky druhého stupně (na pin 7) přiveden signál z anody první půlky druhého stupně (z pinu 1), aniž by byla jeho statická složka odfiltrována kondenzátorem? Vždyť ta mřížka (pin 7) je pak furt částečně otevřená, ne? Jelikož je tam přivedeno přes 100k odpor 380 VDC.
Protože je to katodový sledovač a je tak určen jeho pracovní bod.
Je úplně jedno, jakými elektronkami preamp osadíš. Záleží, jestli bude předzesilovač pro kytaru, sólovou kytary, nebo jak jsem si jej přizpůsoboval pro své baskytarové aparáty. A není to bůhvíjaké speciální schéma, vycházel jsem od klasiků Mashall, Fender či Mesa-Boogie. Posledně jmenovaný M-B vyráběl i téměř laboratorní preampy s mnoha přepínači v katodách elektronek pro změny poměrů RC k různým barvám zvuku – např. Mark IV Preamp Section.
Eletronky 12AX7/ECC83 mají velké zesílení, čili zvuk umí být Drive, agresivní. 12AU7/ECC82 je ve stejném obvodovém zapojení poněkud „pomalejší“, ale zase dává větší výstupní napětí. Je potřeba si s tím celkově pohrát a vyzkoušet různé kombinace, i s napájecím napětím, signálový výstup od katody nebo taky z anody (vazební kondenzátory 400V!)
Tzv. můj preamp jsem dělal jak samostatný modul, tak většinou jej instaloval do komplet hybridních nástrojových zesilovačů. Duální triody jsem použil různé, krom výše uvedených taky 12AT7, 12AY7, 7025WA, 7025WC. Po malé změně v patici i triody 6CC41 a ještě lépe identické 6N2P.
Výborné zvukové výsledky v nástrojových zesilovačích - zde zejména pro baskytary – jsou s preampem v kombinaci pasiv/aktiv, kde regulace basy – výšky jsou zařazeny ve zpětné vazbě elektronky.
Audioweb.cz » PA a zvukařina » Baskytarový Preamp EBF89 – 6CC41