Téma: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)
Určení: 3pásmové sloupové reprosoustavy
Datum realizace: Srpen 2009
Orientační cena: 30000 Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 25x100x32cm, Objem 55+3l, Příkon 100W, Citlivost 86dB, Frekvenční rozsah 30-25000Hz, Impedance 6Ω, Bassreflex Ø75x250mm (28Hz), MDF 18mm
Autor: mirulu
Další projekty: Reprosoustavy (Seas G17REX/P a 27TFFNC/G), Reprosoustavy (Peerless 831882 a Seas 27TBF/G + Monacor WG-300), Reprosoustavy (TVM ARN-226-05/8, ARX-150-25/8 a Tonsil GTC 11/100,8), Subwoofer (Eminence LAB12)
Úvod
Cílem tohoto projektu bylo uplatnit poznatky z měření a co nejlépe, resp. nekompromisně, navrhnout výhybku pro dané měniče.
Ozvučnice
Bedna je z 18 mm MDF, vyrobena panem Quisem, dosti vyztužená, opatřena ořechovou dýhou. Objem cca 55 litrů pro basový reproduktor, středová komora má přibližně 3 litry. Bassreflex laděn na 28Hz. Tlumení ve středové komoře minerální vata, jinde molitan, který, jak jsem zjistil, není vůbec špatné tlumení. Nezkoušel jsem tedy obyčejný molitan, tenhle se mi dostal do ruky zadarmo. Vyosení měničů podle programu Edge.
Reproduktory
Basový reproduktor Seas L21RNX/P se mi dostal do rukou za velmi slušnou cenu, tak to byl první krůček ke stavbě. Reproduktor byl opatřen nátěrem pro snížení breakupů od hliníkové membrány. Jeho vzhled se mi ale nějak nelíbil, chytal se na to prach, šlo to blbě čistit, tak jsem zkusil nátěr odstranit a při té příležitosti změřit zkreslení reproduktoru před sundáním nátěru a po sundání a udělat si vlastní obrázek toho, jestli takový nátěr vůbec funguje. Dočkal jsem se překvapení. Zkreslení nejenomže nevzrostlo, jak jsem čekal, ale breakupy se posunuly výše cca o 80Hz. Rozhodl jsem se tedy nechat je čisté (dawsoo promine, ale nefunguje to).
Dále jsem byl rozhodnut, že použiji výškový reproduktor Seas 25TAFC/D, který se mi podařilo také sehnat za přijatelný peníz. Výškače jsou vystředěné a z mezery byl odsán ferrofluid.
Výběr středového reproduktoru byl ale náročný. Nakonec padla volba na exotický, širokopásmový Tangband W4-1337SA, který se mi jevil jako velmi dobrý a chtěl jsem také zkusit něco neokoukaného. Nemá sice extra nízké zkreslení, ale jeho průběh je velmi vyrovnaný. Po zapojení jsem byl velice nadšen, parádní zvuk, vzhled, vlastnosti. Jedinou mouchou byla stříbrná příruba, která tak trochu nepatřila do celku bedny. Sice odlišná barva působila exoticky, ale začínalo mi to vadit. Nakonec jsem se rozhodl, že přírubu nastříkám na černo.
Výhybka
Jak jsem již zmiňoval, výhybka musela být nekompromisní. Po změření zkreslení všech měničů jsem se rozhodl, že basák nepošlu až k 800Hz, ale budu ho dělit na 500Hz ze snahy srazit i 5. harmonickou prvního breakupu basáku. Střeďák na tomto dělení neprotestuje, takže nebyl důvod se něčeho bát. Při takovémto dělení se již do jisté míry zvýrazňuje hrb na basech vlivem impedančních peaků. Boule na charakteristice se objevuje přibližně půl oktávy nad druhým impedančním peakem. Ten druhý jsem se rozhodl kompenzovat a vytvořit tak přirozený pokles filtru. Nakonec jsem se rozhodl, že upustím od použití širokáče jako širokáče a dělil jsem ho s výškou na 3kHz. Ideální by bylo ho dělit ještě níž kvůli vertikální směrovosti, ale to už jsem si nedovolil. Impedanční peak středového reproduktoru byl kompenzován též. Strmosti musely být vzhledem k breakupu basáku a nižšímu dělení vejšky vyšší, navíc byl problém se zfázováním s menšími strmostmi. Vejška obsahuje allpass filtr, protože se jí vůbec nechtělo sednout fázově se střeďákem. Níže je uvedena simulace a schéma se součástkami, kolik kompenzací a kde, zobrazení úrovně potlačení breakupu basáku.
Měření, specialitky
Kompenzace breakupu výškového reproduktoru: zkusil jsem si zatlumit breakup kaloty pomocí dvou RLCček tak, abych pokud možno i mimo osu dosáhl co nejlepšího výsledku. Není to žádná sranda laborovat s ostrým RLCčkem kolem 25kHz. Musel jsem využít realtime měření a přesně dotočit závity na cívce.
Kompenzace impedance: standardní výhybka obsahuje pouze kompenzaci druhého impedančního peaku basového reproduktoru. Tato kompenzace napomáhá k vytvoření správného průběhu filtru a ne filtru s hrbem způsobeným větší hodnotou indukčnosti cívky a právě tím impedančním peakem. Jako další kompenzaci impedance jsem se rozhodl vyrovnat impedanci celou. Kompenzace impedance je znázorněna ve schématu jako první, nahoře. Zapojuje se paralelně k celé výhybce.
Zvuk
Bedny hrají tak dobře, kolik úsilí jsem jim dal. Jsou trochu tvrdší, to přiřazuji vyšší energii výšky v oblasti okolo 4kHz, zjištěné měřením mimoosových charakteristik. Za výstavní určitě nepovažuji vertikální směrovou charakteristiku, kde k otočení fáze dojde již při 30° nad bednou. Chtělo by to výšku poslat ještě níž, lépe nacpat výšku ještě blíže střeďáku. Nicméně bych řekl, že je výsledek i přesto luxusní. Mají perfektní podání prostoru a lokalizaci v prostoru. Byť jsou tvrdší, po několikahodinovém poslouchání mě neunavují. Znějí naprosto přesně. Basy díky zatlučenemu hrbu nebučí. Používám zdroj signálu PC a zvukovou kartu E-MU 0404 USB. Zesilovač s mosfety Ondry Plachého. Zkusil jsem i HS-DAC od Tomáše, který odepsal i takto vysoko postavenou kartu. Troufám si říci, že se asi nenajde karta, která by byla lepší než tento DAC (za přijatelný peníz). Jsem moc spokojen.