Téma: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)
Určení: 3pásmové sloupové reprosoustavy
Datum realizace: Červen 2006
Orientační cena: 20000Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 30x110x35cm, Objem 55+9l, Příkon 140W, Citlivost 89dB, Impedance 8Ω, Bassreflex 76x110mm (39Hz), DTD 25 + MDF 32mm, Hmotnost 40kg
Autor: Ivo Peřina, ivo@perina.cz
Úvod
Od doby, kdy jsem postavil své poslední reprobedny již uplynulo hodně vody. Doba dozrála a tak jsem se pustil do stavby.
Reproduktory
Vždy jsem preferoval třípásmové soustavy před dvoupásmovými. Snad jen z přesvědčení než z důvodů akustických. Na těchto stránkách jsem již delší dobu pozoroval snahy ostatních o domácí konstrukci a přitom šetřil. Lehce jsem použil návod Bohumila Sýkory na jeho bedny "Menhir Fasta". Jeho výhybka mi seděla, jen jsem nesehnal reproduktory, které použil. Taky je to už nejaký pátek. Zrovna se mi naskytla příležitost v podobě těchto repro za velmi dobrou cenu - v prodejně JJJ-Sat byl zrovna výprodej.
27TFFC - co více říct, chlazení ferrofluidem, sonotex
MP14RCY/P - vynikající frekvenční charakteristika, hořčíkový koš, fázový konusový nástavec, polypropylénová membrána
P21RFX/P - vysoká zatížitelnost, fázový nástavec, polypropylénová membrána. Má okrajovou gumovou vlnku otočenou opačně, tedy dovnitř, což je pro mnohé dosti nezvyklé. Samozřejmě mohutný koš z hořčíkové slitiny, a jak je u této značky obvyklé, silné magnety a čistý zvuk.
Jediná věc, která dělala problémy, je nekruhový profil středového reproduktoru a potíže s jeho zapuštěním do čelní desky ozvučnice, ale profesionálové si s tím poradili.
Konstrukce
Poprvé jsem se pustil do basreflexové ozvučnice, což bylo nutné k využití vlastností jakosti použitého reproduktoru. V mých panelákových podmínkách si nemůžu dovolit konstrukci doma a dílnu nemám i kdybych chtěl, musel jsem zadat výrobu korpusu beden profesionálům. Nekecám, když se přiznám, že mi to trvalo více než rok, než jsem našel někoho, kdo vyslyšel mé prosby a šílené požadavky na konstrukci. To tvrdili všichni stolaři a nebyly to jen malé dílničky s jedním "strejdou", ale i firmy se špičkovým vybavením. Dílnu, kde mi to vyrobili mohu vřele doporučit, ovšem cena dalšího páru nebo kusu bude asi jiná, protože se chlapci asi hodně vyučili a příště si to nechají pořádně zaplatit. Taky jsem to neměl zadarmo. Samozřejmě v okolí, nechtěl jsem objíždět půl republiky.
Celá konstrukce je z DTD 25mm, přední stěna zdvojená DTD 25 + MDF 32mm, kolíkováno a lepeno plošně. Přední hrany zkoseny o 45°. Uvnitř jsou tři přepážky tvaru desky s otvorem, jedna tvoří součást oddělené komory pro středový reproduktor. Přepážky jsou zapuštěny do zadní stěny. Tlumení je provedeno umělým vláknem. V brzké době chci tlumení vyměnit za kvalitnější, asi přírodní materiál. Materiál použitý na zatlumení komory pro středový reproduktor zmenšuje objem komory na asi 3l. Mechanické provedení, tuhost, pevnost, montáž je na vysoké úrovni taky použitými lepidly. Povrchová úprava v barvě třešně shodné s odstínem nábytku a provedení je na špičkové úrovni. Nasvědčuje tomu taky uvedená hmotnost, cca 40kg na kus bez nožek a rámečku. Po celkové kompletaci a odzkoušení byly doplněny odhmotňovací hroty vlastní výroby z leštěného nerezu. Ješťe mě čekají černé průzvučné krycí rámečky. Jediný to ústupek drahé polovičce.
Výhybka
Zapojení je více méně z již zmiňované Menhir Fasta, jen výšky a středy jsem zatlumil sériově odpory oproti originálu o 1dB středy a 2dB výšky. Každý reproduktor má svůj plošný spoj. Jsou použity pouze vzduchové tlumivky a svitkové kondenzátory. Ani pro basový reproduktor není použit bipolár ani elyt! Použil jsem sestavu několika svitků používaných v silnoproudé elektrotechnice. Vše pečlivě měřeno a několikrát zkoušeno, proto ty oddělené desky. Basreflexový nátrubek o průměru 76mm a délce 110mm. Vnitřní kabeláž dvoulinka 4mm2.
Zvuk
Poslechově jsem byl nadšen po prvním spuštěním. Dnes se řadím mezi ty, co opravdu ví, co je to rozehrávání beden. Po asi púl roce se zvuk slyšitelně zlepšil. Co do reprobeden pustím, to spolehlivě přehrajou a to tak, jak to opravdu je. Teda špatná nahrávka hraje opravdu špatně, dokonce hůře než jiné bedny nebo sluchátka. Vyjímečně zní zvuk filharmonie, obzvlášťe smyčce a to i při vyšších výkonech. Delší poslech vůbec neunavuje. Po několika skladbách při vysoké hlasitosti si vůbec neuvědomujete, že hrajete nahlas a tiché pasáže skladby se zdají stejně hlasité a přirozené.