Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 2 z 6)

Audioweb.cz » Reprosoustavy » Difrakce, nebo stojaté vlnění?

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 »»»

RSS

Příspěvky [21 až 40 z 109]

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Udělej novou bednu, ať to máš pořádně ne.... ve výsledku to bude i mín prace a bude to snad vypadat i líp jak teď. Možná by ještě stálo za to popřemýšlet nad níže dělitelnou výškou.

Web

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Pochopte, že pokud ten střeďák "vyosí", difrakcí se nezbaví. Pouze mírně změní podobu vyzařovacího diagramu, získaného jako soubor frekvenčních charakteristik přes FFT z časového okna impulsní odezvy, dostatačně dlouhého na to, aby difrakce zahrnulo. Zapustit ano, ale vyosení samo o sobě nemá ten přínos, který je mu přikládán. Stačí se pak hnout o kousek jinam a jste tam, kde jste byli. Vzít ten nejméně příznivý případ, tj. měření v ose pro symetricky umístění reproduktor, a podle toho dělat jakýkoli závěry, je nesmyslný, stejně tak, jako to měřit pouze tam.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Jak nezbaví? zdroj zvuku je od tří hran ve stejné vzdálenosti.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

No kdyz jsem ten reproduktor v edge posunul do nekteryho horniho rohu, tak ta difrakce zmizela a misto ni se udelal mensi hrb, ktery by mi snad mohl trochu vykompezovat i tu rezonanci. Je mi jasny, ze z kazdyho jinyho umisteni mikrofonu mimo os vejsek se to meni (to vidim uz podle toho edge)...ale neni snad pro mne nejdulezitejsi, aby ta bedna hrala co nejlip do mista, kde posloucham?

Milan: Ja vim, ze optimalni je udelat bednu novou...ale me se treba sloupy vubec nelibi...a jak jsem uz napsal, neni to v mych moznostech. Pokud mi tu bednu nekdo za normalni penize udela, ja tam ty repraky nasroubuju. Jinou vyskovou sekci rozhodne zvazim...i kdyz se zvuku pasku budu zbavovat velmi nerad...me by se libil treba i DT-80 (ten jsem slysel hrat, je to celkem slusny), nebo trochu drazsi DT-107...

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Nezbaví. Jak by mohl? Za difrakce můžou především ty hrany a ty tam zůstanou. Jen zdálnivě vyruší jejich vliv v daném místě prostoru. Obecně jsou difrakce neodstranitelné jinak, než dostatečným zaoblením všeho, kolem čeho se šíří zvuk v nezanedbatelné intenzitě. Vznikají na hranách a obecně všech prudkých přechodech ploch, nemusí to být nutně hrana v přísně geometrickém smyslu. Posouvání měniče po desce ozvučnice je jen kosmetika.

(upravil TheLastUnicorn 12. 1. 2011 20:37)

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

No ja ale spis uvazoval o predelani cele predni steny s tim, ze predek bude mit skosene a nasledne zaoblene hrany. Nemyslel jsem to predelat tak, ze jen posunu menice.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Zaoblení, o poloměru aspoň 1", je určitě lepší, než pravé úhly. Dalším krokem by bylo použití měničů s vyšší směrovostí, resp. dostatečně plynulým zapuštěním do desky ozvučnice v případě výškáčů, což ještě sníží intenzitu zvuku, který k těm hranám dorazí. Krom toho to výrazně pomůže ke správnému navázání střeďáku s vejškou. Dělají se tak dneska už např. prakticky všechny kvalitnější studiové monitory.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Nejvic me stve to kruhove RBT-cko, ktere se nijak rozumne zapustit neda...je to proto, ze tloustka faceplatu je vsude jina, resp. ten faceplate je od boku ke stredu vypoukly, ale od spodku nebo vrchu ne...uz jen proto uvazuji nad vymenou menice. SPH-200KE a SPH-102KEP si ale rozhodne necham, jsou dobry reprone, zejmena ten basak se mi hodne libi.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Pokud by ses na to cítil, RBT se dá vyndat s toho plastového hnusu (dva prostřední šrouby) a manuálně k němu udělat plynulé zapuštení přímo do čelní desky ozvučnice (klidně i přidat jednu desku do toušťky). Dělal jsem to tak, bohužel jsem přišel o všechna měření. Byl to rázem úplně jinej reprák.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Rozmístěním na přední desce se třeba dají kompenzovat určitě nectnosti měničů, které by se ve výhybce adresovaly těžko. Taky si nemyslím, že je jedno, jestli odraz přijde najednou a udělá nějaké zvlnění, a nebo přijdou tři odrazy menší intenzity a různě zpožděné. Zkrátka optimalizace na osu - odkud se většinou poslouchá první vlna - určitý smysl podle mě má. Ale difrakce v pricipu opravdu neřeší.
Kombinací 1" zaoblení hran a vyosení se mi docela osvědčila. Sražení nějak ty difrakce rozruší taky, ale opět je nijak v principu neřeší, jen je to výrobně jednoduché.
Pokud se jedná o bednu menší šířky, tak vyosení nemusí být potřeba, respektive by se nedosáhno nějak výrazného zlepšení.

Web

(upravil MaBat 12. 1. 2011 21:08)

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

"...odkud se většinou poslouchá první vlna"

No to je právě ten problém - difrakce tak úplně "první vlna" nejsou. Aspoň nemusí být pro ucho. Co to udělá na spektráku přes nějak dlouhý okno je věc druhá. O tom byl můj předchozí příspěvek. A krom toho si opravdu nejsem jistej, že je optimalizace na osu k něčemu dobrá. Pořád si myslím, že je lepší dělat to všechno primárně pro nějaký úhel mimo, v závislosti na celkovém/průměrném indexu směrovosti. Smysl to tak podlě mě dává o něco větší.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

last unicorn: na tvym místě bych zvážil ty xt19 od kyselima. Ty by tam podle mě sedly.

Web

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

check napsal:

Rozmístěním na přední desce se třeba dají kompenzovat určitě nectnosti měničů, které by se ve výhybce adresovaly těžko.

Dost bych s tím nesouhlasil. O čem konkrétně mluvíš? Podle mě snaha kompenzovat tím cokoliv co pochází z měniče je nemožné. Dokonce ani v jednom bodu v prostoru to nemůže fungovat. Zcela jasně to bude vidět v IR.

Taky si nemyslím, že je jedno, jestli odraz přijde najednou a udělá nějaké zvlnění, a nebo přijdou tři odrazy menší intenzity a různě zpožděné.

Já taky ne. Je docela možné, že není slyšitelný problém zvlněná "ustálená" FR, ale série impulsů přicházejích v rámci integračního intervalu ucha. Je poměrně dost známo o slyšitelnosti nelinearit FR, ale jen málo o vlivu časového posunu, který je může způsobovat, vlivu repetice, a jejich kombinací.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Chlapi, zas to až tolik nehroťte. smile Ono to z těhle monacorů nikdy až takovej dokonalej high-end nebude a ani zbytek mé zestavy (Luxman-410, Denon DCD-1500II, AKAI GX-620 a Tesla NC500) mezi žádný high-end nepatří...a ani už žádnou obměnu neplánuju. Neberte to samozřejmě tak, že se chci na to vykašlat a nechat to zmrvený tak, jak to je, ale bedny za 100kkč z toho já nikdy nespravím.

Milan: Ty Vify se mi líbí...ale není to zbytečně drahá vejška k basáku za 68€ a střeďáku za 28€? Protože ta vifa by mě přišla na cca 45€/ks.

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Není, osobně se mi žlutý monacory líbí a nelitoval bych dát xt19.

Web

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Já rozděluju difrakce na ty "vyššího řádu" a "nižšího řádu". Vyšší jsem zkoušel kompenzovat (občas se to blbě sejde i na výškách a udělá se třeba 3dB díra), ale výsledek je uřvaný, takže ty nechávám být. Nižší řád se mi osvědčil kompenzovat (pokud nejsou nějak dramatické). Snažím se to kombinovat tak, aby se směrové nectnosti měničů na středech kombinovali s difrakcemi opačného typu směrovosti. Pohybuju se sice v různých časových pásmech, ale podle mě lepší, než to dělat obráceně. Jinak než difrakcemi tu směrovost neovlivním (když vynechám wg).
O časových vlastnostech vnímání zvku se mluví málo a když už, tak každý zdroj jinak.

Web

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Mabat - prozradil bys prosím nějaký rozměr a material noveho faceplatu pro RBT který s eti osvědčil? 
taky jsem uvažoval nakonec ho nečím nahradit,ale ty Xtčka mi přijdou už dost "drahé" a planuji nový faceplate na RBtčka.. asi 3jka hliník po vzotu Hivi .. http://www.parts-express.com/pe/showdet … dowcontent jen nevím jaké rozměry,ale asi to ponechám v puvodnim obdelnikovem otvoru kery už je vyfrezovany..
Last Unicorn - když maš problem stim kulatym plastem,zkus to vyřešit jak piše Mabat, po vyndani z plastu vypada takhle smile

http://s4.postimg.cc/f3uwop0s9/2132_img_4870.jpg

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Power of Bass: Osobne si myslim, ze ten novy faceplate muze byt klidne i z plastu, jen ten zvukovod musi byt slusne zapracovany a vyhlazeny...idealne to udelat na CNC-ku...

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

taky se to dá udělat přímo do mdf ze zadu čela. to je nejjednodušší. udělal bych to bud tak nebo bych vyuzil ten původní plast. Vymýšlet na výšku za 4kila novej hliníkovej FP na CNC mi přijde dost zcestný.

Poweroffbass: Check asi nebude souhlasit, ale jakýkoliv XT je tak levný, že to až nechápu. Kdyby stáli 2-3 tolik, furt by to byla slušná cena za výšku tohoto kalibru.

Web

Re: Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Jenomze kdyz to udelam zezadu do mdf a nahodou dojde ke zniceni te vysky, jak ji pak vymenim? Vyrezu zase celou predni stenu? smile No kdyby kyselym neco z te ceny spustil, tak bych mozna do te XT19 sel...pak jsem taky koukal po DT-254.

Příspěvky [21 až 40 z 109]

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 »»»

Audioweb.cz » Reprosoustavy » Difrakce, nebo stojaté vlnění?

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£