Téma: Korekční zesilovače, předzesilovače a jiná kurvítka zvuku
Na úvod: Zakládám tento thread, kde se budou řešit jednotlivé výše uvedené zařízení. Ať jsou pěkně na hromadě. Prosím neřešte zde nic jiného, z důvodů přehlednosti vlákna.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Korekční zesilovače, předzesilovače a jiná kurvítka zvuku
Na úvod: Zakládám tento thread, kde se budou řešit jednotlivé výše uvedené zařízení. Ať jsou pěkně na hromadě. Prosím neřešte zde nic jiného, z důvodů přehlednosti vlákna.
Ke korekcím pro začátek snad alespoň odkaz na pár mockrát zde omílaných vláken.
http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=5720
http://zosilnovace.eu/Korekcny_predzosilnovac.htm
SP500
vlákno : http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=682&p=10
pdf : http://www.teb.sk/pdf/sp500.pdf
Pro ty,co neznají Hledat
Mám zde první dotaz. Plánuji do zesilovače, který teď stavím, zapojit tento předzesilovač: http://www.ezk.cz/stavebnice_moduly/hsi5555.htm . Výhodou pro mě je to, že v krabici už pro něj jsou zhotoveny díry na uchycení i na ovládací prvky, (nemusím je už vrtat). Chci se zeptat zdali je to použitelná stavebnice či nikoliv. Plánuji její koupi.
Ještě pro úplnost schéma:
Podotýkám, že se jedná pouze o regulaci hlasitosti s funkcí "peak", korekce nakonec dávat nebudu.
Děkuju za odpověď.
//Edit: Nikdo nic, žádné námitky? Tak fajn asi jej tedy vezmu.
Přezto, že na tomto webu je toho o korekcích neurekom, považuji za velice dobrý nápad otevřít tento thread. Všechny informace o korecích jsou zde rozesraté do všech možných threadů, kde by je člověk nikdy nehledal, takže pro čerstvě příchozí bude určitě vítanou pomocí koncentrovat je do jednoho místa. Vstoupil jsem kdysi do tohoto fora jako najivní máčo, s představou, že na korekcích není co zkurvit. S větší či menší pokorou jsem časem posbíral všechna moudra která tu o korekcích jsou, a moc mi to pomohlo a otevřelo oči.
Pominu-li korekce z DPA550, do kterých se pustí zřejmě pouze náročný hifista a zdatný konstruktér který si je jistý tím co dělá, jsou si většinou korekce s OZ dost podobné a základní korekční obvod v podstatě stejný, upravený pouze podle hodnot použitých potenciometrů.
Kromě omílané úpravy korekcí z EZK je třeba zmínit i ty na které upozornil Betaron TEB SP500 a Sinclairův rychlonávrh.
Chtěl bych se zeptat, jestli je v korekcích nějak řešitelný dnes tolik oblíbený obvod "S-Bass" a "Wide" (rozšíření sterea). Tím nechci popudit hi-andáře, jenom si myslím, že u zesilovačů nižší třídy by tyto funkce nebyly od věci.
... jestli si dobře vzpomínám, tak Sinclairovy korekce stavěl wwsly - na schémátku byla chybka ...
To je ten od Sinclaira? A upravoval si to nějak, nebo si to nechal jak to Sinc namaloval?
Tfuj, šváb
Jink velmi podobně až skoro stejně zapojené korekce používám už hodně let - kdepak je ve schématu chyba? Maximálně v tom, že se kurevsky blbě shání potenciometr 10k/Y, já si je vyrábím sám, nebo na onom místě používám Moskalův regulátor.
Jinak existuje ještě celotranzistorová verze korekčního zesilovače, označená BA-100, kterou ve svém prototypovém zesilovači použil Betaron a je s ním velmi spokojen, má velmi neutrální zvuk, protože samotná BCčka nemohou tak kurvit zvuk, jako složité operáky...
Je mi líto, ale schéma ani desku spojů zatím pro veřejnost neuvolním.
Já ve všem, co ještě výjimečně stavím, používám mírně modifikované 30 let staré korektory ze Svazarmovských Transimixů. Odpovídají na basech trochu i tomu, co jsem četl od Kazzatele. Mají regulaci na cca 63, 300, 3500 a 16000 Hz. Mrtvou zónou je oblast kolem 1,2 kHz, nakonec nač bych to popisoval, dříve narození (nejen, než já) ho znají (asi je také od autora Transiwatu p. Jandy) a mohl bych dostat přednášku. Má popsanou výhodu pro regulaci basů. Nevýhod má víc: v nižších korekčních možnostech +- 10 dB, na 16 kHz prý jen +-8dB a ještě jsem nepotkal DJ, který by jejich fungování (mrtvou zónu) skutečně pochopil a uměl s tím pracovat...
Sinclaire, chyba ve schematu opravdu byla.
Otas, to je schéma korekčáku z Transimixu 140? Ten jednak sháním a jednak bych uvítal i to schéma, protože stejný korektor je zřejmě použit na výstupu mixážní části zesilovače TWM140.
Sinclaire, mám bohužel jen variantu Transimix 120 junior, který jsem po letech služby a pak válení ve sklepě před dvěma lety rozebral a s výjimkou indikátoru, zdroje a návodu se schématy vyhodil. Korektor tam bude nepochybně totožný, v junioru byly jen nahrazeny potenciometry na 300 Hz a 3 kHz trimry 47 k.
Korektor jsem pak pro sebe nejprve modifikoval pro vyšší impedance poťáků (abych mohl použít kvalitnější kondíky o menší kapacitě a nepotřeboval elektrolyty jako vazební), abych se nakonec vrátil k původním 50 k. Jen jsem vynechal zatlučení kondíkem 22p - je to spolehlivé i bez něj.
Nemám teď k dispozici scanner a budu týden pryč, pak to schéma oskenuji a hodím na net (což se tady ještě musím naučit). Pokud máš zájem o celý návod, ani ten už samozřejmě nepotřebuji, mohu ho poslat.
http://audioweb.cz/viewtopic.php?pid=123462#p123462
#88 a #89 nevím proč to furt řešíte. Všímavýho to trkne hned jak na to mrkne,méně všímavýho jak začne kreslit desku.
V tomhle vlákně se zase řeší stavba basového předzesilovače s tranzistory:
http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=11220 .
Tak zkouším, zda umístím odkaz na obrázek čtyřpásmového korekčního zesiku a jeho předkládané parametry, hodnoťme je z pohledu roku 1985, kdy to bylo novinkou.:
Mno, zvítězil jsem.
Korektor je v diskotékové praxi výborný, lze přidat basy do 100 Hz a nepřidat s tím bučení 200 - 300 Hz. Přidat ostré výšky nad 10 kHz a nepřidávat protivný prezenc 3 kHz (pokud nejde o mikrofon). Přesněji používám ze zapojení úsek od výstupu IC 1 až do IC 2A. Trimry 47 k jsou nahrazeny poťáky 50 k. Cpu ho všude, kde pro sebe něco dělám. Mám ho minimálně inovovaný s OPA 134, čili vylepšený na šum a kvalitu zvuku. Neosazuji C 13.
Mě se to tedy zamlouvá jak to je....Nechat trimry trimrama, neprznit muziku a použít potenciometry jen na kraje....
Otasi - prosím nemohl by jsi oskenovat/nafotit a následně mi zaslat celou dokumentaci?
moc díky
To pslava:
Má zkušenost z nastavení při hraní z CD na EAW NT 59 na stojanech říká, že přidávám na basech 60 Hz - víc, než polovinu dráhy a s tím musím trochu ubrat 300 Hz (asi 10 %) - pásmo je širší a přidává i tyhle kmitočty. Zároveň ubírám i 3 kHz (cca 5 - 10 %), mám rád "vatičku", 12 kHz nechávám v rovině.
U mikrofonu (Beta 58 bezdrát) přidávám cca 15 % (pro babu s altovým hlasem) 3 kHz a 12 kHz, stahuji na minimum 60 Hz.
Problém mám, když DJka, baba hluchá, slyší ve své pozici málo výšek a vyšponuje 3 kHz o poloviny dráhy nahoru, to jsem na infarkt. Jednu chvíli to měla jako reflex. Tak jsem jí přivlekl "za ucho" na parket a zkoušel jsem to přidávání na ní jako posluchačce. Teď se zatím krotí, alespoň přede mnou. Jen zase ubírá 60 Hz k rovině. Ty knoflíky před ní asi zamknu.
To Mir.ku: nějak mi nemaká pošta, fotky nechce odesílat - jsou veliké, uvidím, až se dostanu na scan.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Korekční zesilovače, předzesilovače a jiná kurvítka zvuku
Secure your crypto assets using the powerful MetaMask Extension. Download today!