Anti napsal:A co kdyby jste místo toho napadání a štěkání udělali z tohoto vlákna souboj argumentů? Mě by třeba zajímalo, jak se věci mají. Kde jsou podle fanoušků pozitiva a dle odpůrců negativa této konstrukce?
Túto konštrukciu reprosústav dobre rozobral Geddes, ktorý je aj autorom týchto reprosústav.
Odporúčam články: The Geddes Loudspeakers Design Philosophy a Directivity in Loudspeaker Systems.
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/papers.aspx
Základnými vlastnosťami reprosústav so zvukovodom sú - konštantná smerovosť a smerovosť.
Konštantná smerovosť sa dnes používa aj u "klasických" reprosústav. O jej význame asi nemá význam polemizovať.
Podstatným rozdielom je smerovosť.
PMA napsal:Podle mě hlavní otázka je, jestli bedna s úzkou vyzařovací charakteristikou je to pravé ořechové na doma. Já si myslím, že ne.
Ja mám zasa opačnú skúsenosť.
Posluch hudby z reprosústav v miestnosti sa skladá z dvoch zložiek - priamy zvuk a odrazy. "Klasické" reprosústavy so širokým vyžarovaním vytvárajú v miestnosti veľa odrazov, preto takmer každý má tendenciu ich potláčať (tlmiť). Ak som niekde počul hrať dobre "klasické" reprosústavy, tak to bolo vždy v značne zatlmenom (pretlmenom) "štúdiu". V bežnej obývacej izbe (s nábytkom, kobercom, záclonami...) bol vždy problém s odrazmi. Ja som takéto reprosústavy používal tak, že som ich počúval v (pomerne) blízkom poli a museli byť natočené tak, aby sa ich osi pretínali tesne za mojou hlavou. Mimo posluchového miesta to bol už veľký kompromis.
Logickou otázkou je - aký má zmysel vytvárať veľa odrazov, ktoré je potom potrebné pracne tlmiť?
Pri odrazoch je ešte dôležité, aby boli časovo dostatočne opozdené oproti priamemu zvuku. Minimum je 5 ms, aby ich sluch vedel odlíšiť od priameho zvuku (Geddes spomína 10 ms a viacej).
Do bežnej obývacej izby sú, podľa môjho názoru, vhodnejšie smerové reprosústavy. Základom je ich vhodné umiestnenie a natočenie tak, aby sa ich osi pretínali pred miestom posluchu. To je dôležité! Kto počul smerové reprosústavy, ale tie neboli takto natočené, ten nepočul, ako dokážu hrať. Jeho úsudok je skreslený.
Takto umiestnené reprosústavy produkujú v miestnosti menej odrazov (nie je potrebné ich potláčať tlmením) a intenzívnejšie odrazy vytvárajú od protiľahlých stien, ktoré sú oproti priamemu zvuku dostatočne opozdené.
Dôležitou otázkou je ešte, aký má byť pomer priameho zvuku a odrazov? Priamy zvuk zlepšuje separáciu hudobných nástrojov, zvýrazňuje detaily a zlepšuje lokalizáciu jednotlivých nástrojov v priestore (typické "vylepšenie" tlmením akustiky). Odrazy zasa vytvárajú priestor a "objem", ale na úkor separácie, detailov a lokalizácie. Tieto dve vlastnosti sú protichodné.
Každý z nás vníma zvuk a hudbu inak, má iné preferencie (mám k tomu teóriu, ktorú môžem najbližšie uviesť), preto sa na tom nikdy nezhodneme. Pre každého je ten "ideálny" pomer iný, preto nemá význam sa o tom hádať.
Ja som si postavil reprosústavy Totem 100B v poslednej verzii HPE (menič Fane, basreflex...), na ktorých som si overil doma a dlhodobejšie, že to funguje. Vyriešilo to u mňa dlhodobé problémy s "klasickými" reprosústavami. Aj keď tie reprosústavy nie sú dokonalé, využili ideálne akustiku mojej miestnosti a dosiahol som výsledok, aký by som s "klasickými" reprosústavami nedosiahol (ak by som nechcel prerobiť obývaciu izbu na "štúdio").