Michal 7:28
„Poprosil bych jeste jednou o vysvetleni, v cem je to lepsi, nez klasicka koncepce / tim minim konec, kde je vse prizpusobeno plnemu sinusovemu vykonu (dejme tomu 250VA) tedy i dostatecny zdroj (dejme tomu 500VA at nesetrime) vcetne filtrace a ochrany proti vsemu moznemu i nemoznemu jsou pritomne.“
Zde je kámen úrazu a nepochopení od čeho se vše dále odvíjí. Jde o střet dvou pojetí problematiky, sám jsem byl v hluboké minulosti zastáncem teorie, která je zde tvrdohlavě obhajována, než jsem ji musel sám popravit.
Moje pojetí:
Dostatečné dimenzování zesilovače v můstku s tranzistory MJ je popsáno výše, nebyl v dimenzování žádný problém při 4ohmech, 500W při napájení 2x35V, použijeme 8ohmů a dostaneme výkon 250W, bezpečnost dimenzování tranzistorů se pouze zlepší.
Když použijete 250W reproduktor, například
http://www.hudebnicentrum.cz/inshop/rep … 6-ohm.html
Připojíte na zesilovač, jak dlouho tento 20cm reproduktor vydrží sinus 250W než se přehřeje a shoří, ale váš zesilovač je IN. Když předpokládám, že nevydrží dlouhodobě a bezpečné ne více jak 10% sinusového signálu, tedy 25W tak se moc nemýlím, kdybych se mýlil a vydržel více, pak mám pouze větší bezpečnost, kdybych se mýlil v opačném směru a vydržel míň tak taky shoří, což bych nerad. Tolik co se týče výkonového dimenzování řetězce zesilovač – reproduktor.
Nejsem z těch, co používá pro poslech konstantní sinusový či jiný proběh, ale běžnou, slušnou hudbu se slušnou dynamikou, kde špičky vysoce (10x a více) převyšují efektivní úroveň výkonu. Odtud bych rovněž neměl používat větší efektivní výkon jak 10% tedy 25W a ve špičkách je vše v pořádku, zesilovač bezpečně vydrží 250W špičku a reproduktor taky, tepelně je vše v efektivních hodnotách do 25W.
Nyní se dostávám ke zdroji, mám zesilovač, který neprovozují na větší efektivní výkon jak 25W, odhadnu účinnost 50% a vyjde mi zdroj 50W, s dostatečnou rezervou mohu použít 50-75W.
Podívám-li se na celý řetězec zdroj-zesilovač-reproduktor, nevidím žádný nesoulad, sestava je bezpečně dimenzována na 25W efektivního výkonu a přenese bezpečně výkon 250W ve špičkách.
Vaše pojetí:
Tentýž reproduktor
Použijete zesilovač 250W a zdroj 500W vše je naprosto v pořádku a nemám námitek, včetně 250W reproduktoru, rozumný člověk jej bude v zájmu kvality poslechu provozovat na 10% a není žádný problém, ale zdroj není nikdy využit. Pokud jej někdo začne používat na 100% - reproduktor shoří, ale je využit zdroj.
Podívám-li se na celý řetězec zdroj-zesilovač-reproduktor, nevidím žádný nesoulad, sestava je bezpečně dimenzována na 250W efektivního výkonu a přenese bezpečně výkon 250W ve špičkách, ale reproduktor shoří pokud nebude dimenzovaný na 250W sinusového dlouhodobého příkonu.
Kombinace mého a vašeho pojetí, o které se tu někdo pořád snaží:
Postavím zesilovač s efektivním výkonem 250W, použiji zdroj 500-700W, potud vše v pořádku, pokud jej budu provozovat na 250W, reproduktor shoří, ale nepřekročil jsem údaj 250W, pokud do něj pustím dynamicky měnící se signál, ve špičkách by měl takový zesilovač dodat 2,5KW a vyplivne membránu reproduktoru, při vašem pojetí ji nevyplivne neboť špičkový a efektivní výkon máte stejný.
„Skutecne byste takovym zpusobem resil i zesilovace k aktivnim subum, ktere funguji v podstate v“
Takovým způsobem byl řešen například špičkový Sub. mého studenta Adama Šumbery, který použil právě můstek 500W, provedl naprosto samostatně kompletní akustický, mechanický návrh, doplnil množstvím elektroniky a v SOČ 2005-6 obsadil v celostátním kole 6 místo a takových řešení již existovaly desítky.
Ještě k tomu jištění, když „prdne“ pojistka u 250W je pravděpodobné, že došlo k překročení efektivního výkonu, je nutno ne vyměnit pojistku a limitovat ve špičkách, ale zvětšit výstupní výkon zesilovače na 500W a tím i pojistky. Proto je 500W běžný zesilovač, který někomu nahání hrůzu, ale ve skutečnosti jde pouze o velmi slušnou PADESÁTKU!
Špička v podstatě nasazení hudebního nástroje, uder bubnu a pod, když udeřím na strunu tak pár milisekund vylítne amplituda velmi vysoko a dále postupně klesá, právě ten nástup je většinou velmi vysoko nad ostatním signálem. Pokud použiji staré dobré analogové zobrazení tak ručička kmitne …