Téma: Monacor SPH-250TC -> Mazda6
- Určení: Subwoofer do auta
- Datum realizace: Květen-červen 2016
- Orientační cena: 4500Kč
- Technická data:
- Uzavřená ozvučnice
- Objem: cca 20l
- Rozměr: dle tvaru zástavby
- Příkon reproduktoru: 2x 100W/rms, 2x 150W/max.
- Výkon zesilovače v můstku: 160W/rms do 4R.
- Materiál ozvučnice: laminát, skelná vlákna, DTD.
Úvod:
Tento projekt vznik ze dvou důvodů, podpořit nízké kmitočty tam, kde už originální měniče ve dveřích nestačily. Druhý důvod je, jestli lze udělat subwoofer tak, aby nepřekážel v zavazadlovém protoru jako nějaká kostka a samozřejmě, jestli to dokážu zrealizovat.
Reproduktor:
Na doporučení Antonia jsem zvolil reproduktor Monacor SPH 250 TC. Jedná se o 250mm menič s dvouma cívkama 8R a celkem měkkým závěsem. Předpoklad pro použití tohoto měniče byl ten, že by měl při daném rozměru zahrát celkem nízké frekvence a to v uzavřené ozvučnici.
Ozvučnice:
Protože nemám při dlouhodobém poslechu rád hučení basreflexu, které se stejnak nedá dlouho vydržet, zvolil jsem uzavřenou ozvučnici ideálně dle výrobce 25l. Po simulaci v amplionu vše vypadalo pěkně.
Tvorba ozvučnice byla celkem náročná a piplavá. Vezmu to postupně. Nejdřív je potřeba nakoupit vhodný materiál na výrobu – laminát, skelná vlákna, trochu DTD na základnu, potahový materiál + lepidlo.
Pro stavbu z laminátu byla použita polyesterová pryskyřice HAVELpol1. (5l), tvrdidlo peroxid K1 (0,1Kg), skelná rohož emulzní 225g/m2 (koupil jsem 4kg, ale stačíly mi jen 2kg).
Vše nakoupeno na www.havel-composites.com
Postup stavby ozvučnice:
Vše doporučuji dělat v tenkých gumových rukavicích, kupte si alespoň 10 párů, při stavbě pochopíte proč.
Nejdříve jsem udělal základnu z 12mm DTD. Pak je třeba celý prostor, kde bude stěna ozvučnice, vylepit lepící páskou. Jako první vrstvu jsem použil papírovou (malířskou), druhá vrstva byla z obyč izolepa na lepení krabic apod... Vše je potřeba zalepit aby nikde nebyla žádná mezera, kudy by laminát protekl.
Jako druhá fáze byla připravit skelnou rohož, jelikož mi to přišlo v roli o šířce 125cm, tak jsem ji musel nastříhat na čtverce cca 10x10cm (doporučuji dělat v rukavicích). Nastříhal jsem zhruba polovinu role a ještě mi nějaký komínek čtverců zbyl.
Třetí krok bylo už samotné laminování. Dle návodu jsem připravil pryskyřici a celý vnitřek, kde má být stěna ozvučnice vytřel tenkou vrstvou a postupně přidával rohož. Rohož je potřeba samozřejmě prosytit. Takto jsem postupoval, dokud nebyla tloušťka stěny 10mm. Je to pořád to stejné dokola -> prosytit, přidat rohož, prosytit atd...
Čtvrtý krok bylo oříznutí krajů lamina (řezal jsem malou flexou). Vložil jsem kroužek pro reproduktor (vyroben z 30mm MDF), podepřel třema výztuhama tak, aby nepřekážel při zvedání víka dna kufru. Když vše sedělo jak má, přetáhl jsem čelní stranu elastickou látkou (froté prostěradlo) a prosytil pryskyřicí. Navrch pak nějakou vrstvu skelných vláken samozřejmě prosycených pryskyřicí.
Pátý a předposlední krok byl vytmelit čelní desku tmelem, použil jsem zbytek karosářského tmelu, aby byl povrch pokud možno jednotný. Následovalo broušení, které je jako vždy považováno za to nejhorší na celé stavbě.
Šestý a poslední krok byla povrchová úprava, na kterou jsem použil černou potahovou tkaninu + chemoprén. Montáž terminálu, vytlumení prostoru (60%) a zapojení reproduktoru.
Tímto je dílo ozvučnice hotovo, celý skelet je pevný, nekroutí se, neprohýbá.
Zesilovač:
Tuto záležitost jsem vyřešil tak, že jsem koupil zesilovač BLAUPUNKT BGA 450, preventivně jsem vyměnil kondenzátory Samyoung za nové Nichicon se srovnatelnými parametry. Zesilovač nebyl moc používán, a tak na něm moc práce nebylo – žádné studeňáky.
Všechny polovodiče OK. Jen jsem ho rozebral a vyčistil. Při měření do umělé zátěže jsem zjistil, že výkony udané výrobcem se kupodivu shodují s naměřenýma, dva zmůstkované kanály mají 160Wrms/4R
Zástavbu zesilovače jsem řešil obdobným způsobem jako reproduktor, jen nebylo potřeba tolik skelných vláken.
Závěr:
Čím déle mi trvala stavba, tím více jsem přestal doufat, že to bude alespoň nějak slušně hrát. Reprák jsem si předtím, než jsem to zkompletoval, pořádně neposlechl. Popravdě jsem byl zvukem velmi překvapen. Měnič dokáže hrát dost nízko a v autě je to fakt znát. Basy nejsou vůbec uhučené, jsou celkem přesné a příjemné. Mému i manželky uchu to „lahodí“. Jsem rád, že jsem se rozhodl pro uzavřenou ozvučnici a také, že mě v tom ostatní utvrzovali.
Více asi viz fotky.
Za případné chyby v textu se omlouvám.