NJM4558 napriklad 30 let stare jsou 1. zcela bezpecne originaly a za 2. maji dosti pravdepodobne i jinou topologii a vnitrni kompenzace a timpadem jiny zvuk a chovani v limitaci, protoze skutecne vyrobci kytarovych efektu po techto starych OZ jdou jako po uzenem.
Napr. panu Horkemu /HOT-AMPS/ jsem sehnal ze skladu Onkyo 150ks originalnich NJM4558, vyrobenych v roce 1978. Drahe sice byly, to je fakt, ale Horky jen mlaskal blahem.
Co se tyce NJM4580DD, tak pokud je to original /ktery zase, jen a pouze sezenete jen ve skladech Onkyo nebo Pioneer/, je zvukove vyborny a co se tyce sumu, tak sumi mene, nez v soucasnosti vyrabene NE5532 od Texasu. NJM4580D Onkyo si muzete objednat u firmy AME /doporucuji jednat s panem Winterem/, stoji sice asi 40Kc, ale sumi znatelne mene, nez napriklad NE5532 z kterehokoliv normalniho obchodu.
Pro mene zasvecene : suffix DD : první decko znamena pouzdro DIP8, druhé decko selekci na sum, pak jeste existuji /a to si zrejme nechavali vyrobci zvlast tridit/ napriklad NJM4560DX, kde to X znamena jeste lepsi sumove vlastnosti, nez D. Radou DD a DX se osazovaly bud CD prehravace, pripadne sluchatkove vystupy zesilovacu a prehravacu. Nekolik takovych historickych kusu mam a bohuzel se mi pri srovnavani potvrdilo to, co pisu vyse, tzn. ze ty stare kusy takto znacene sumi znacne mene, nez soucasna produkce.
Co je pri repasich potreba vyhazet, tak jsou Mitsubishi M5218L, to je hrozny svinstvo. Tyhle svaby maji nejak extremne haklive vstupy, protoze uz jsem z mnoha pristroju cca 30-35 let starych vyhazoval tyhle svaby jen proto, ze mely pravdepodobne nabourane vstupy, timpadem se objevil na vystupu dost vysoky ofset, ktery zpusoboval chrasteni potenciometru apod., pricemz se to svadelo treba na elyty nebo na potaky.
Nepokousejte se pri renovacich starych stroju jen tak od oka nahrazovat operak M5220L-ma totiz dovoleno pomerne vysoke napajeci napeti, takze nez misto nej zaletujete neco lepsiho, zkontrolujte si, jakym napetim je napajen, obvykle to napr. u Pioneerů byva +-20V, coz tento stary operak cini temer nenahraditelnym. Zcela urcite by se neco naslo, co snese napr. +-22V, u nas je to napr. MAC156, ale to je z blata do louze..Mozna, ze Burr-Brown ma v sortimentu nejaky operak, ktery snese vyssi napajeni, ale ten zcela urcite nebude levny ani snadno dostupny. Nekdo me muze povazovat za barbara, ale pokud v nejakem hodne starem stroji na tento operak narazim, s povzdechnutim ho tam nechavam.
Dalsi takovej starej hajzl je NEC uPC4570L, ktery krome toho, ze sumi jak svina, dela latch-up, znamy z nejstarsi operakove rady 709, u nas MAA501-504. V zajmu objektivity nutno dodat, ze ten NEC to dela az pri daleko vyssim rozdilovem vstupnim napeti, nez 709.
Kdo nevi, co je latch-up, necht si prosim za domaci ukol nastuduje
EDIT: jeste jsem zapomnel dodat, ze je kupodivu mozne z rady MAA501-504 /spise jen MAA502/ vybrat kusy, ktere sumi podstatne mene, nez NE5534 koupene v TME. Rada 709 je pres svoje stari pomerne rychla a nebyt toho latch-upu /ktery se da koneckoncu osetrit, viz Dostal/ a kulateho pouzdra, ktere nikam nepasuje, daly by se normalne pouzivat. Pomerne velmi dobre radu 709 opraskli vychodni Nemci pod oznacenim A109D, dost malo jim to sumelo a dalo se to v Tesle koupit levneji, nez nejhorsi MAAcko. Vzdycky, kdyz jsem nekomu generalkoval Studiomix 6-130, vyhazel jsem ze vstupu a mastru ty nase MAA503 a osadil temi nemeckymi a na ten sup sel odstup sumu u vstupu o 15dB nahoru, MAA503 jsem nechal jenom v zesilovaci pro echo a pro merak.