Pochopíš, až drivery odpálíš.
Je totiž potřeba, aby byly signály od jednotlivých pásem měly co možná vyrovnanou maximální dosažitelnou hladinu hlasitosti (SPL). Mimochodem je to jeden z nejčastějších problémů i firemních bedýnek.
Vysvětlím na příkladu: 15" ARA 9918 300W 96 dB/W a k tomu tweeter FPT 80 (respektive Tonsil) 105dB/W, cca 12 W. Nebyla to v minulosti tak vzácná kombinace. Sladíme výhybku, aby to bylo v rovině, čili FPT výhybkou zatlumíme o 9 dB. A k tomu máme 200 W zesik, pustíme to a vaříme. Z basu jde 119 dB, z výšky občas také. Bas je zatížen 200 W, tweeter 50W a to ho dříve, či později odpálí, i když do něj pouštíme jen signál nad 5 kHz...
S těmi 12G301 dosáhneš cca 97 dB/W a můžeš do nich naprat nominálních 900 W. Vyleze cca 126 dB. Ze středu (103 dB/W, se speciální hornou i o 3 dB více) vyleze při 200W cca 126 dB také a to je paráda. Z 1710 ale vyleze při cca 100 dB/10 kHz a 40 W jen 116 dB a tak to budeš pro vyrovnání špiček přikrmit. O 10 dB, čili 10 x větší výkon. V praxi to není tak horké a disciplinovaný zvukař, nebo procesor s tím nemá problém.
A teď si tam přidáš párek MT 18 SUB/X a k tomu nominální zesik 2 kW. A hele, na basech máš cca 139 dB a tomu chceš sekundovat s tou 1710 a 116 dB? to nikdo neuslyší, tak je krmíš a krmíš a jsou v háji.
Použitím DE 250 si na 10 kHz přidáš 6 dB, což je 4 násobek výkonu, tam je jakási lepší šance na přežití. Ale lepší šanci mají velké drivery (DE 900, ND 30..), které vytlačí 107 dB/W a snesou 110 W, čili bez přetížení vytlačí 128 dB.
Pro orientaci: 3 dB = dvojnásobný výkon.
Nějak jsem se rozepsal i o věcech, které mohou být hodně polemické. Nárůst akustického tlaku samozřejmě není lineární s výkonem atd.. Rozdělení výkonu v kmitočtovém spektru. Závislost na druhu hudby. Přetížitelnost měničů...