Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 2 z 2)

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » hotova vyhybka

  Stránky: ««« 1 2

RSS

Příspěvky [21 až 32 z 32]

(upravil MaBat 11. 4. 2011 19:52)

Re: hotova vyhybka

Nevím, jestli to Hippo007 myslel ještě nějak jinak, než to napsal, ale tak, jak to napsal, je to samozřejmě nesmysl. Součástka paralelně k reproduktoru, pokud je sama -jak by odpovídalo popisu výše- nemá na přenos reproduktoru na akustické straně vliv NAPROSTO ŽÁDNÝ. Jediné, co se tím změní, je celková impedance, kterou vidí zesilovač. Celý princip fungování výhybek, tak, jak se běžně používají, je ve vytvoření frekvenčně závislého napěťového děliče, vytvořeného "kolem" reproduktoru, tj. na jeho svorkách vhodným uspořádáním R, L, C součástek. Aby to fungovalo, resp. cokoli dělalo, MUSÍ být něco v serii s reproduktorem. Viz napěťový dělič.


... Ta výhybka je často taková komplikovaná už jen proto, aby si ty fáze sedli a jednotlivá pásma se fázově správně napojili.

Drobnej zádrhel je v tom, že problematika "napojení fází" je tak, jak je zažitá na fórech a webech okolo reprobeden, hrubě zjednodušená. Typická, až samoúčelná snaha "nahonit" čáry reprezentující akustické fáze měničů v simulátoru "přes sebe", bez ohledu na okolnosti - čím víc a v širším pásmu, tím lépe - mnoho smyslu opravdu nemá. Nevím, odkud tahle idea pochází. Skutečnost je taková, že často to z hlediska celkového výsledku není vůbec žádoucí. Signály z reproduktorů se pořád dobře skládají, dokud je jejich fázový rozdíl do 90 stupňů a i ten může být zcela v pořádku. Tak např. jediná teoretická výhybka, která má lineární výslednou fázovou charakteristiku, tj. zachovává tvar signálu (obdélníky jsou po průchodu 99% všech reproduktorových výhybek všechno, jen ne obdélníky), má fázový rozdíl mezi sousedními pásmy právě 90 stupňů a to v celém pásmu. Jde déle také o výkonové skládání, ne jen z pohledu fáze cháry v jednom bodě, atd., atd.

Re: hotova vyhybka

Díky za opravu MaBate, jasně že průběh napětí na paralelně řazených součástkách (reproduktor + kondenzátor) napájených z ideálního tvrdého zdroje (jemuž se zesilovač blíží, jeho vnitřní odpor i odpor kabelu k reproduktoru lze pro tento účel zanedbat) je stejný, jako když je zapojena jen jedna součástka (reproduktor). Tak, jak jsem to popsal, se reproduktor chová, když se před paralelní kombinaci přidá sériový odpor vhodné velikosti.

Stiglitzi, vyzkoušej i program Xover z MaBatovy webové stránky. Zdá se mi jednodušší, než LspCAD. Nějaký popis jak s ním zacházet najdeš v diskusích na Audiowebu.

Re: hotova vyhybka

Jasný. Takhle jsem to tam právě nikde nenašel, tak jen abychom chudáka stiglitze nemátli.

(upravil Klon 12. 4. 2011 20:53)

Re: hotova vyhybka

Můžeš to s tou fází prosím ještě rozvést?
Jestli jsem to teda dobře pochopil, tak by jsi na fázi "kašlal" dokud bude frekvenční a výkonová charakteristika ok?

(upravil MaBat 12. 4. 2011 22:40)

Re: hotova vyhybka

Už jsem začal psát delší povídání, ale nakonec asi bude stačit napsat jen "jo" - jo, protože co víc tě zajímá? Průběh výslednýho skupinovýho zpoždění celý reprobedny? Při běžných strmostech výhybek to budou nepatrný rozdíly, pokud vůbec. Z průběhů fází vidíš, jak máš reproduktory vzájemně zpožděný a se kterým z nich by třeba ještě stálo trochu pohnout, ale to je IMHO asi tak všechno, k čemu to potřebuješ... Za posledních několik reprobeden, co jsem dělal, jsem vždycky došel k tomu, že to fázově prostě "nějak vyšlo", podle konkrétního rozmístění a vlastností repráků. Dělící frekvence a jejich strmosti většinou vyplynou z omezení a vlastností repráků a z požadavku na vyrovnaný poláry. Jak to nakonec přesně vypadá fázově, pokud všechno ostatní je OK, už je mi opravdu celkem jedno, protože vím, že tím už to těžko vylepším, vzhledem k tomu, jak málo na samotný fázový cháře záleží, pokud jde o zvuk.

Lipshitz a Vanderkooy na tohle téma výhybek kdysi napsali pár článků, někde bych to asi ještě našel...

PS. Jen aby nedošlo k mýlce, na vzájemných fázových rozdílech samozřejmě principiálně záleží to, jak se kde signály z jednotlivých měničů poskládají, takže "kašlat" je asi silný slovo. Není ale jediný důvod, proč by měly ty křivky v grafu na sebe nějak extra navazovat.

(upravil stiglitz 12. 4. 2011 23:48)

Re: hotova vyhybka

Minulý týden, jsem zkusil to co napsal Hippo007, totiž že odpor paralelně na vývodech  sníží citlivost reproduktoru v celém kmitočtovém spektru, mám tu hrst odporů vytahaných z něčeho, jsou to ty cihlové staré kousky a zkusil jsem je přiložit k basovému repru, které je v bednách od firmy akai, ještě napíšu, že oba basové měniče o průměru pětadvacet centimetrů jsou po opravě, nezdá se že by to někdo podělal, každopádně mají nové gumové závěsy, hmm, takže původní parametry už budou vykazovat sotva. Já tyhle bedny chci zrenovovat, a co mě štvalo, bylo mj. to, že basy byly až moc aktivní. Takže, když jsem připojoval odpory o těch různých hodnotách k basáku, zvuk basáku byl víc a nebo méně dominantní. Prosím, je to velmi amatérský pokus, dost možná prasečina, ale protože v jednom z případů to bylo ono, nebo se mi to alespoň zdá, tak jsem tam ty odpory nechal, a to do dalšího rozhodnutí. Subjektivně nemám pocit, že by chyběly basy, celé mi to hraje v pokoji o čtrnácti metrech čtverečníc. Předně, basák přestal, nebo alespoň bylo silně potlačeno zkreslení. Zkreslení, které mi přišlo až jako mechanická limitace samotného měniče. Některé skladby se při vyšších hlasitostech nedaly poslouchat. To zmizelo, teď je to tak nějak v rovnováze, samozřejmě to nemám odměřený, ale stejně chci dělat nový kabinety, protože dřevotříska 12mm se chová jako další měnič, barví to zvuk, to fakt nejde.
Ale proč to píšu, pak ano, jestliže mi Hippo007 napsal, že odpor paralelně sníží citlivost, pak mám pocit, že asi to tak nějak bude, neodsimuloval jsem si to, ale mám to naposlouchaný. A nebylo to marný... zkusit si to.
A navíc, objevilo se víc detailů na středech, který byly zastrčený, ani jsem si jich dřív nevšimnul, v určitých nahrávkách, jestli je teď  hrb na středech, tak mi to asi ani neva, protože to je príma.
Mě se to líbí.

Re: hotova vyhybka

MaBat napsal:

Už jsem začal psát delší povídání, ale nakonec asi bude stačit napsat jen "jo" - jo, protože co víc tě zajímá? Průběh výslednýho skupinovýho zpoždění celý reprobedny? Při běžných strmostech výhybek to budou nepatrný rozdíly, pokud vůbec. Z průběhů fází vidíš, jak máš reproduktory vzájemně zpožděný a se kterým z nich by třeba ještě stálo trochu pohnout, ale to je IMHO asi tak všechno, k čemu to potřebuješ... Za posledních několik reprobeden, co jsem dělal, jsem vždycky došel k tomu, že to fázově prostě "nějak vyšlo", podle konkrétního rozmístění a vlastností repráků. Dělící frekvence a jejich strmosti většinou vyplynou z omezení a vlastností repráků a z požadavku na vyrovnaný poláry. Jak to nakonec přesně vypadá fázově, pokud všechno ostatní je OK, už je mi opravdu celkem jedno, protože vím, že tím už to těžko vylepším, vzhledem k tomu, jak málo na samotný fázový cháře záleží, pokud jde o zvuk.

Lipshitz a Vanderkooy na tohle téma výhybek kdysi napsali pár článků, někde bych to asi ještě našel...

PS. Jen aby nedošlo k mýlce, na vzájemných fázových rozdílech samozřejmě principiálně záleží to, jak se kde signály z jednotlivých měničů poskládají, takže "kašlat" je asi silný slovo. Není ale jediný důvod, proč by měly ty křivky v grafu na sebe nějak extra navazovat.

Tak tohle trochu nabouralo moje zásady o konstrukci výhybek a terorii skládání fází. Sice mi taky přišlo divný, na co je dobré krvopotní skládání barevných čárek jednotlivých fází repro v LSPcadu přes sebe...ale když jsem to viděl v projektech a dokonce mi to tak pár lidí potvrdilo, tak mi přišlo, že to tak bude asi správné. I když jsem se nikde nic takovýho nedočetl.

Re: hotova vyhybka

TheLastUnicorn:
když potřebuješ zmenšit díru na mimoosových frekvenčkách, dělá se to rozhozením fáze. A jsou kombinace reproduktorů i v prodávaných bednách, kde kdyby ses pos..l, fázi nesjednotíš.

stiglitz:
to "zkreslení" na basech + vysoká hlasitost basů může být záležitostí reproduktorů, nebo taky nezatlumenou místností a rezonancemi místnosti. Zkus si propísknout sinusovým signálem z generátoru (softwarový generátor Multisine 1.74, pro odkaz zkus google) pouštěným přes bedny, rozsah kmitočtů (frequency sweep) 20-200Hz, délka trvání přelaďování 30s (můžeš ji zadat přes file-new-change) a poslouchej, jestli se ti nezvýší vlivem akustiky místnosti na některém kmitočtu hlasitost. Ten paralelní odpor k basáku ti snížil impedanci reprobedny. Nevím, jestli zrovna na tady toto je tvůj zesilovač dělaný.

(upravil MaBat 13. 4. 2011 7:56)

Re: hotova vyhybka

TheLastUnicorn napsal:

...ale když jsem to viděl v projektech a dokonce mi to tak pár lidí potvrdilo, tak mi přišlo, že to tak bude asi správné. I když jsem se nikde nic takovýho nedočetl.

A zeptal ses jich proč?

Potíž je v tom, že jakmile opustíš představu bedny jako jednorozměrnýho zařízení, tj. přestaneš navrhovat výhybky pro osovou cháru, případně jen pro její blízký okolí (což samozřejmě můžeš a pak se teoreticky můžeš i přiblížit "správnému" filtru podle nějaké aproximace - i když i to, jak už jsem psal, může co se týká fází, znamenat leccos), zjistíš, že nic jako teoretický, učebnicový filtry nefunguje. Z principu ani nemůže, jelikož to celý vychází z jednorozměrný představy (všesměrový zdroje v jednom místě prostoru). Na reálný bedně to bude vždycky vycházet v různých směrech různě špatně včetně vlivu na výkonovou cháru, a je třeba filtry různě přizpůsobit.

Zrovna si tu hraju se středovýškovým koaxem, tak jsem zvědav, jak moc to věci zlehčí, a jaké nové problémy to přinese...

(upravil stiglitz 13. 4. 2011 10:21)

Re: hotova vyhybka

Zesilovač zvládá 4 Ohmy, tyhle mají 8. S tímto odporem jsem potom měřil impedanci na svorkách, kleslo to asi o půl ohmu, teď je to nějakých 7.8. Na plný výkon sotvakdy pojedu, to tady nejde, to je místnost. Jo, bedny jsou třípásmové.

Re: hotova vyhybka

Čili je ti úplně jedno, co jsi ve skutečnosti udělal nebo neudělal, hlavně, že z toho máš dobrej pocit smile

Tak aspoň nakresli schéma před a po, ať je znát, co jsi udělal - to tam nebyla žádná výhybka? Nebo máš lampovej zesilovač? To jsou všechno věci, který mají zásadná vliv, ale nic z toho jsi ještě nenapsal.

(upravil stiglitz 13. 4. 2011 23:16)

Re: hotova vyhybka

Výhybka tam samosebou je, až to znovu rozeberu, nějak to zdokumentuju, jenom vím, že tam jsou tři elyty a tři cívky, žádný odpor, zesilovač je taky historie, je to z nějaký sestavy Sony, ale budu shánět něco jinýho. Vím, že napíšete, že to je low end, ale chtěl bych něco, v čem je tuner, protože dávat do toho všeho ještě nějaký rádio se mi nechce. Kámoš mi nabízel tuner od Pioneeru, měl ho někde na půdě, ale neví kde je mu konec. Pořád říkám, že jde o poslech přiměřené kvality do mé dílničky, tedy žádní high end. Kdepak lampy...

Příspěvky [21 až 32 z 32]

  Stránky: ««« 1 2

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » hotova vyhybka

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£