(upravil jardag69 11. 8. 2023 21:20)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

BV a na jakém principu to funguje? Uplně si to nedovedu představit. Ušní boltce jsou malé a lapají zvuk z poměrně malého prostoru.
Je to tak, že bedny se širším vyzařováním vytvoří více odrazů místnosti?
Nebo dodají do obou uší více podobný signál? Že není tak veliký rozdíl mezi signálem L P?

(upravil BV 11. 8. 2023 21:19)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

antonio
Pozri si 8-10  mojich posledných príspevkov, pozri si debatu na Slovanete. A skús nájsť niečo podobné od N.A., fakty, nie "impresie",ale fakty, objektívne, nespochybniteľné.
Bye hmm

(upravil godz 12. 8. 2023 5:29)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

BV napsal:

Pretože vtedy to " nehrá" z boxov, ale realisticky zobrazí hudobnú scénu. Boxy " zmiznú", máš pred sebou len hudobníkov.

To ťažko.  Je to len ilúzia, zvuková fatamorgána ktorá vznikla v štúdiu, zostrihaním a pospájaním partikulárnych nahrávok. Mnoho štúdiových nahrávok, ako ich poznáme z počutia, nikdy v reálnom čase nezazneli. Zo sústav počujeme to, čo zrealizoval zvukár pri nastavované panoramatickej mixáže. Teoreticky tak môžu znieť nanajvýš  nejaké tie dvojmikrofónové nahrávky. Ostatné je ovplyvnené technikou v štúdiu a vkusom hudobnej réžie.  Netreba si robiť ilúzie, že to čo počujeme, sa podobá na skutočnosť. Takže žiadne miznutie reprosústav ...

(upravil miero 11. 8. 2023 23:44)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Pod “zmiznutim” bedien si mozete predstavit, ze mono signal hraje niekde uprostred medzi bednami (a jemne panovany na stranu hraje na tej strane), tzn. nie neurcity smer odvsadial medzi bednami, a nevnimate stratu lokalizacie ani na nizsich frekvenciach, napr. muzsky hlas. S trojpasmovymi VMA-I EVO, to u mna nebolo take dobre ako s dvopasmovymi so Sandhornom, delicka je cca 900Hz. Ano, je to iluzia, a nefunguje u vsetkeho (napr. u nahravok vaznej hudby to pozorujem minimalne), ale ked sa to podari, tak je to super smile

PS: snazit sa zreprodukovat skutocnost pomocou sterea je utopia, na zaciatok by mohlo stacit, aby to i doma hralo aspon tak dobre, ako to poculi v hudobnej rezii

(upravil marcin 12. 8. 2023 0:42)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Miero: ak myslis vaznou hudbou velky orchester, tak tam sa o lokalizacii ani neda hovorit. Aj nazivo vo velkej koncertnej sale s vysokym dozvukom, ak hra solovy nastroj, tak ho lokalizujes ocami nie sluchom.

Inak niekedy by ma fakt zaujimalo ako to poculi v hudobnej rezii. Abbey Road je pre mna priklad kontroverzneho zvuku. Vacsinu toho, co som pocul su sracky. Niekde som videl fotku, ze mali v master studiu velke tannoy koaxialy. Stari Floydi ktori tiez nahravali v AR maju zase na tu dobu dobry zvuk, ale ten “gumovy” kopak je hrozny.

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

BV, slovanet nech žít svým životem. Příspěvky 8 a 10? Pokud to myslíš vážně a není to překlep, pak si přečti pravidlo č. 4, takovými výkřiky nikomu nepomůžeš.

godz, mícháš jabka s hruškama, podání prostoru je jiné právě kvůli jiným směrovým charakteristikám, takže v prostoru se stěnami to musí hrát a podávat prostor jinak.

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

rozumná řeč, jasně že jinak, zvlášť v obýváku, ve kterém i žiješ, že?...třeba moje soustava je děvka: na chvilku zmizí a pak se zase objeví... a je to skutečně pouhá iluze!...hlavně ať je vám s ní dobře, jako mně s tou mou běhnou... smile

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Kal, tak si daj bacha aby si od nej niečo nechytil ...

(upravil BV 12. 8. 2023 11:38)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

2 antonio
"8 až 10" posledných príspevkov, nie č. 8 a č.10. Ide o objektívne fakty o boxoch so zvukovodom, doložené meraním (preto zmienka o slovanete, kde ich je hafo, tu sa to nenosí, stačia "impresie"), nie o chválospevy na základe ilúzií a autosugescie (v lepšom prípade)..

(upravil check 12. 8. 2023 11:38)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Waveguide bedny, kde je autorem myšlenky waveguide, osazení nebo i výhybky MaBat, jsem slyšel ve 3 různých exemlářích. Za mě se neukázalo, že by u takových beden nezáleželo na kvalitě akustiky místnosti (špatná akustika má na ně stejný vliv jako na jiné bedny), ani jsem si z toho nesednul na zadek zvukově. Taky se mi nepotvrdilo, že by méně záleželo, kde sedím, jak se inzeruje. Mimo osu přijdou i o ty malé zbytky detailu. Směrují hodně, připomínají poslechem sluchátka. Mě sluchátka nebaví. Tónové vyvážení je mimo, laděné na tupý zvuk a hodně basů. Někomu to může vyhovovat jako neseroucí zvuk, za mě totálně bez prostoru, bez detailu, bez zábavy. Basy neartikulované, nižší středy rozmáznuté - poplatné typickému použití PA basáku a dělení 12-15" na 800-1000 Hz (což je prostě moc vysoko a barví tam už membrána). Zlatý grál, jak se to prezentuje, se nepotvrdil.
Slyšel jsem i další jiné waveguide / horn bedny. Každá má nějakou tu vlastnost, kterou vyniká pozitivně ale k tomu dvě negativní.

Principielně a teoreticky mi to přijde jako zajímavé řešení, ale poslechově ne. První vlastní bedny, které jsem stavěl, byly waveguide, asi před 15 lety. Něco tomu chybělo tehdy a chybí i dnes, slyšel jsem je po letech u zákazníka.

Web

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

2 check
Môžeš sem dať grafy smerovosti (directivity) napr. pre VMA- I SL.nielen takéto meranie v ose?

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

BV napsal:

2 antonio
"8 až 10" posledných príspevkov, nie č. 8 a č.10. Ide o objektívne fakty o boxoch so zvukovodom, doložené meraním (preto zmienka o slovanete, kde ich je hafo, tu sa to nenosí, stačia "impresie"), nie o chválospevy na základe ilúzií a autosugescie (v lepšom prípade)..


Objektivní fakty doložené měřením? V tom je dost problém, protože to je jen teorie, která se snaží tvrdit, že výsledky měření které vy uznáváte za ty nejdůležitější jsou opravdu ty nejdůležitější. Respektive, že o něco horší výsledky měření budou vnímané při poslechu jako horší přednes hudby.  Prostě tvrdím, že například 18 sound ND3ST v jejich horně  https://audioxpress.com/article/test-be … ion-driver a ten stejný driver v horně od Mabata nebude nutně sluchově přinášet lepší výsledek.  Dále tvrdím, že hornová bedna nebude obecně přijímána jako lepší pro zážitek z hudby reprodukované v bytových podmínkách. A to není nějaký můj teoretický názor, ale je to podpořené fakty v podobě závěrů testů audio recenzentů reprosoustav. Těm projde poslechovkou opravdu mnoho beden a nestává se, že by si jako své redakční, nebo soukromé jednoznačně vybírali bedny hornové. Jediné co na to můžeš říci je, že ale měření mluví jasně a nějaké subjektivní inprese Tě nezajímají. Na takovýto technokratický postoj máš samozřejmě právo, ale problém je v tom, že ho nazýváš obecnou nezpochybnitelnou pravdou a tlačíš ho všem  co to mají jinak a to je násilí a hloupost.

Web

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

už min.50 let se ví, že vlastnost dobrých beden je, že hraje celý prostor kolem nich (i předo-zadní) neleze to jen z nich, to není žádný objev - dobré bedny to umí...umí to trumpety lépe a více?...možná...ale jestli zase umí důležité atributy míň, jak je poznamenáno výše a jestli je to skutečně "šag vpěrjod a dva šaga nazad" pak to nemůže být svatý grál, který hledají hifistovy uši

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Anti napsal:

A co kdyby jste místo toho napadání a štěkání udělali z tohoto vlákna souboj argumentů? Mě by třeba zajímalo, jak se věci mají. Kde jsou podle fanoušků pozitiva a dle odpůrců negativa této konstrukce?

Túto konštrukciu reprosústav dobre rozobral Geddes, ktorý je aj autorom týchto reprosústav.
Odporúčam články: The Geddes Loudspeakers Design Philosophy a Directivity in Loudspeaker Systems.
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/papers.aspx

Základnými vlastnosťami reprosústav so zvukovodom sú - konštantná smerovosť a smerovosť.
Konštantná smerovosť sa dnes používa aj u "klasických" reprosústav. O jej význame asi nemá význam polemizovať.
Podstatným rozdielom je smerovosť.

PMA napsal:

Podle mě hlavní otázka je, jestli bedna s úzkou vyzařovací charakteristikou je to pravé ořechové na doma. Já si myslím, že ne.

Ja mám zasa opačnú skúsenosť.
Posluch hudby z reprosústav v miestnosti sa skladá z dvoch zložiek - priamy zvuk a odrazy. "Klasické" reprosústavy so širokým vyžarovaním vytvárajú v miestnosti veľa odrazov, preto takmer každý má tendenciu ich potláčať (tlmiť). Ak som niekde počul hrať dobre "klasické" reprosústavy, tak to bolo vždy v značne zatlmenom (pretlmenom) "štúdiu". V bežnej obývacej izbe (s nábytkom, kobercom, záclonami...) bol vždy problém s odrazmi. Ja som takéto reprosústavy používal tak, že som ich počúval v (pomerne) blízkom poli a museli byť natočené tak, aby sa ich osi pretínali tesne za mojou hlavou. Mimo posluchového miesta to bol už veľký kompromis.
Logickou otázkou je - aký má zmysel vytvárať veľa odrazov, ktoré je potom potrebné pracne tlmiť?

Pri odrazoch je ešte dôležité, aby boli časovo dostatočne opozdené oproti priamemu zvuku. Minimum je 5 ms, aby ich sluch vedel odlíšiť od priameho zvuku (Geddes spomína 10 ms a viacej).

Do bežnej obývacej izby sú, podľa môjho názoru, vhodnejšie smerové reprosústavy. Základom je ich vhodné umiestnenie a natočenie tak, aby sa ich osi pretínali pred miestom posluchu. To je dôležité! Kto počul smerové reprosústavy, ale tie neboli takto natočené, ten nepočul, ako dokážu hrať. Jeho úsudok je skreslený.

Takto umiestnené reprosústavy produkujú v miestnosti menej odrazov (nie je potrebné ich potláčať tlmením) a intenzívnejšie odrazy vytvárajú od protiľahlých stien, ktoré sú oproti priamemu zvuku dostatočne opozdené.

Dôležitou otázkou je ešte, aký má byť pomer priameho zvuku a odrazov? Priamy zvuk zlepšuje separáciu hudobných nástrojov, zvýrazňuje detaily a zlepšuje lokalizáciu jednotlivých nástrojov v priestore (typické "vylepšenie" tlmením akustiky). Odrazy zasa vytvárajú priestor a "objem", ale na úkor separácie, detailov a lokalizácie. Tieto dve vlastnosti sú protichodné.
Každý z nás vníma zvuk a hudbu inak, má iné preferencie (mám k tomu teóriu, ktorú môžem najbližšie uviesť), preto sa na tom nikdy nezhodneme. Pre každého je ten "ideálny" pomer iný, preto nemá význam sa o tom hádať.

Ja som si postavil reprosústavy Totem 100B v poslednej verzii HPE (menič Fane, basreflex...), na ktorých som si overil doma a dlhodobejšie, že to funguje. Vyriešilo to u mňa dlhodobé problémy s "klasickými" reprosústavami. Aj keď tie reprosústavy nie sú dokonalé, využili ideálne akustiku mojej miestnosti a dosiahol som výsledok, aký by som s "klasickými" reprosústavami nedosiahol (ak by som nechcel prerobiť obývaciu izbu na "štúdio").

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

emge napsal:
PMA napsal:

Podle mě hlavní otázka je, jestli bedna s úzkou vyzařovací charakteristikou je to pravé ořechové na doma. Já si myslím, že ne.

Ja mám zasa opačnú skúsenosť.
Posluch hudby z reprosústav v miestnosti sa skladá z dvoch zložiek - priamy zvuk a odrazy. "Klasické" reprosústavy so širokým vyžarovaním vytvárajú v miestnosti veľa odrazov, preto takmer každý má tendenciu ich potláčať (tlmiť).

Samozřejmě, poslechový prostor a reprosoustava se podílejí na výsledném dojmu cca 1:1. Můj názor je, že poslechová místnost má být "normálně" zatlumená, tedy aspoň tomu bývalo zvykem. V posledních cca 20-ti letech přišly do módy "designové", rozuměj téměř prázdné prostory, bez koberců, skoro bez nábytku a se spoustou odrazných ploch. Řešit "zvuk" v takovém prostoru reprosoustavou s úzkou směrovou charakteristikou je podle mě vytloukání klínu klínem. Ano, přinese to zlepšení. Ale poslechový prostor se musí řešit zrovna tak, jako repro. Na slavné "zmizení" reprosoustav není potřeba úzká směrovost. V rozumně zatlumené místnosti s vhodně umístěnými repro k tomu dojde i s "klasickými" reprosoustavami.
Nechci mít místo poslechu redukované do jednoho bodu nebo jedné přímky.

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

PMA napsal:

Můj názor je, že poslechová místnost má být "normálně" zatlumená, tedy aspoň tomu bývalo zvykem.

S tým súhlasím, je to aj môj názor. A presne takú posluchovú/obývaciu izbu som mal na mysli:

emge napsal:

V bežnej obývacej izbe (s nábytkom, kobercom, záclonami...) bol vždy problém s odrazmi.

"Moderný" kancelársky štýl je pre kvalitnejší posluch hudby nepoužiteľný. To nezachránia ani smerové reprosústavy. A ani DSP (aj s takým názorom som sa už stretol).

PMA napsal:

Nechci mít místo poslechu redukované do jednoho bodu nebo jedné přímky.

To ani ja. V jednom bode (a blízkom poli) sú počúvateľné (pre mňa) práve nesmerujúce reprosústavy s väčším vplyvom odrazov (ako som spomínal).
Práve prechod na smerujúce reprosústavy (pri správnom natočení!) mi priniesol optimálny zvuk v širšom priestore (ideálny je samozrejme tiež len v strede). Dokonca aj mimo priestoru ohraničeného reprosústavami je to stále "tonálne" vyvážené. Pri vzdialenejšej reprosústave sa dostávam do jej osi, čím sa frekvenčné spektrum vyvažuje. Zvuk ovplyvňujú viacej módy na nízkych frekvenciách, ale to sa týka aj "klasických" reprosústav.

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Emge: Děkuji. No fajn, tak už konečně trochu vidím do tohoto typu "náboženství". Dobře si to sepsal, a trochu i probudil moji zvědavost. Nicméně, vzhledem k tomu že jsem před nedávnem uvalil padesátku za měniče na klasiku, asi zůstane jen u té zvědavosti..
Mě pocitově vadí ten na basáky vysoký dělící kmitočet a fakt že vršek hraje tlakový reproduktor. Ale možná jsou to jen předsudky...

(upravil BV 12. 8. 2023 18:24)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

"Sweetspot" pre optimálny posluch  pri boxoch s kvalitnými zvukovodmi je ďaleko väčší (do šírky aj do hĺbky), ako pri "normálnych" napr. 3pásmových boxoch. Ide (zrejme) o kmitočtový priebeh mimo osi, vyžarovanie sa nesmie výrazne zužovať s rastúcim kmitočtom pre každý uhol mimo osi. Pre uhly do cca 30-40 st. mimo osi by to malo byť v tolerancii do cca 5, max. 10dB oproti vyžarovaniu v ose. Nie ako napr. toto
https://www.stereophile.com/images/1122para.Para120Hfig5.jpg
ale niečo ako toto, do 80st. horizontálne, po 10st.
https://i.postimg.cc/ncWT7wMv/dirnorm.png

(upravil miero 12. 8. 2023 18:38)

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Tiez sa bavim pri citani smile Sweetspot je vacsi, hlavne z dovodu ze vysky z “moderneho” zvukovodu nie su tak smerove ako s beznymi vyskacmi. Posledna oktava zavisi od driveru, su lepsie i horsie. S driverom je dan za to uzsia smerovost, nez s vyskovym reproduktorom. Bedny sa mozu dat i do normalne zabyvanej miestnosti, moderny holobyt nie je naozaj nutny. S velkym zvukovodom staci i dvojpasmo, ktore nema delicku vysoko v oblasti kde je ucho najcitlivejsie. Ak chce niekto viac odrazov od stien, moze natocit bedny so zvukovodom aj od seba - to som u seba neskusal - nebol dovod smile

Re: Driver + horna/zvukovod na doma

Hele, treba tady zadnou hornu nemaji a asi jim to taky hraje. Nemyslim si, ze by to byl nejaky Neznalek.

https://www.youtube.com/watch?v=q3-QFrM3oGY