Záleží, ale jaký pozdější. Provedení synchronní mají 4 vývody- jen konce dvojic cívek. Provedení RI, nebo-li krokové mají 6 vývodů- navíc vyvedené oba středy cívek. Drahý byl určitě, měl o jednu dvojici cívek víc, ale hlavně se přestal vyrábět. Tenhle gramec byl jedinej stroj, kde jsem kdy tenhle motor viděl.
Jak jsem psal, hlučnost je často způsobená jen tím krokováním. U řízených 50-tkou často popraskaným kondem, takže se posune fáze do jedný dvojice cívek jinam, u řízených elektronocky pak buď tím, že v signálu je obsažena ss složka, což je to nejhorší- pak motor kope, nebo tím, že není správně ohlazená sinusovka.
A další věc už je jen mechanická záležitost- zase i když už krokuje, hodně se dá eliminovat vhodným závěsem motoru. Dřív často používaný pružiny nejsou moc vhodný. Mě se nejvíc osvědčily silentbloky ze silikonu. Dají se doma i udělat ve vhodný formě ze silikonovýho tmelu v patroně. Zkoušel jsem motor donutit ke krokování a poslouchat stetoskopem na šásku s v pohodě. Pružiny to přenášely. Otázkou pa je zase, kolik toho přenese řemen na talíř. Tvrdej levnej řemen taky nic moc.
Na gramco je holt moc laborování a právě proto mě gramce moooc baví.
Samozřejmě nepolemizuju o tom, že by nebyly lepší motory na gramec. Jsou- speciální stejnosměrný, jenže ty jako amatéro nezaplatím. A z konstrukce gramců chci mít radost a ne těžkou halvu kolik musím vysolit za jeden speciální motorek. Ale zase ty naše špatný taky nejsou. Spíš je spousta lidí, která prostě už ze sportu bude tvrdit, že je to špatný, protože je to český, nebo nedej bože Tesla, že. To jsou holt pitomci kteří podlehli současný komerční propagandě.