Téma: Alexej (Seas L18RNX/P a 27TBC/G)
Určení: 2pásmové stojanové reprosoustavy
Datum realizace: Červen 2006
Orientační cena: 12000Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 225x375x345mm, Objem 16l, Příkon 70W, Citlivost 87dB, Frekvenční rozsah 48-22000Hz, Impedance 8Ω, Bassreflex Ø5x12cm (45Hz), DTD 19mm + MDF 20mm, Hmotnost 10kg
Autor: Alexej
Další projekty: Reprosoustavy (Tonsil 16/50/6,8 a GTC 11/100,8), Reprosoustavy (Vifa M26WR09-08, Seas MP14RCY/P a 27TFFC), Reprosoustavy (TVM ARN-226-07/4, Seas P17REX/P a 27TFFC), Reprosoustavy (Tonsil 16/50/6,4, TVM ARN-116-10/8 a Beyma T2010), Domácí kino (Seas), Auto subwoofer (Hadex)
Původní diskuze: https://www.audioweb.cz/fora/forum2/topic2111.htm
Úvod
Tento projekt vznikl na zakázku pro mého kamaráda, který požadoval kvalitnější ozvučení pro PC, jenž by se dalo bez problémů použít pro kvalitní stereoposlech. Z těchto důvodů jsem se rozhodl pro návrh (pro mne neobvyklých) stojanových reprosoustav, které by nezabíraly tolik místa (jako ostatní obludy z mé dílny) a nevyžadovaly by nutně umístění na podlahu.
Reproduktory, ozvučnice
Výběr reproduktorů byl díky stanoveným podmínkám celkem jednoznačný, neboť při tak malém objemu (okolo 15 litrů) by výsledek s použitím reproduktorů od Tesly nebo Tonsilu nebyl zrovna uspokojivý (zejména co se basů týče, u středních a vysokých kmitočtů je rozdíl samozřejmě také markantní). Ze současné nabídky firmy Seas se do takto malého objemu hodil nejvíce L18RNX/P s hliníkovou membránou a k němu jsem vybral výškový reproduktor 27TBC/G - taktéž s hliníkovou membránou.
Ozvučnice je navržena z 19mm dýhované dřevotřísky s mahagonovou dýhou. Vnitřní příčka, která je umístěna vodorovně mezi středobasovým a výškovým reproduktorem, je z 18mm MDF. Design je (bohužel) zase značně Xavianovitý (já si prostě nemůžu pomoct , klasický kvádr mi přišel poněkud fádní, nehledě na zlepšení akustických vlastností reprosoustavy díky naklonění přední desky. Vnitřní objem ozvučnice je 16 litrů, basreflex o průměru 5cm a délce 12cm je naladěny na 45Hz. Vnitřní prostor je opět vytlumen syntetickým rounem a to v celém objemu ozvučnice kromě okolí basreflexu a místa hned za středobasovým reproduktorem. Stojany jsou vyrobeny taktéž z dýhované DTD, černé části stojanů jsou z MDF. Výsledný povrch je tvořen čtyřmi vrstvami bezbarvého laku, u černých částí jsou pod lakem ještě tři vrstvy černé akrylátové barvy.
Výhybka
Jako základní stavební kámen výhybky jsem použil návrh reprosoustav Besie1 od pana Janury a pana Sýkory. Při simulaci výhybky jsem zjistil, že s drobnými modifikacemi lze použít původní návrh výhybky pro Besie1, kde jsou sice použity zcela jiné reproduktory, ale s velmi podobnými parametry. Nakonec jsem lehce snížil dělící kmitočet ve větvi pro výškový reproduktor a také ještě více snížil jeho citlivost, neboť použitý reproduktor působil agresivně.
Výsledný dojem a zvuk
Výsledný dojem je solidní, investice do kvalitních reproduktorů je opravdu poznat, především na středních a vysokých kmitočtech - vše je mnohem čitelnější a prokreslenější, než např. v porovnání s Tonsily. Basy sice nezasahují do nejnižší oktávy, za to jsou velmi pevné a dynamické. Já osobně bych časem k dané reprosoustavě dodělal místo podstavců subwooferovou ozvučnici s hliníkovým osmipalcovým reproduktorem z produkce Seas a přepracoval bych výhybku na třípásmovou (dělil bych třeba na 250Hz) a myslím, že výsledek by byl opravdu vynikající i v nejnižších kmitočtech (to už ovšem zase znamená zcela jinou cenu).
Po celkem krátkém čase rozehrání se mi reprosoustavy jeví jako velmi příjemné a vhodné především pro akustickou hudbu.