Téma: Pásek
Jak je to s těmi pásky (isodinamic tweeter)čím se vyznačují a jaký mají zvuk?Je to jako kalota?Prý se nemusí fázovat,je to pravda.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reproduktory » Pásek
Jak je to s těmi pásky (isodinamic tweeter)čím se vyznačují a jaký mají zvuk?Je to jako kalota?Prý se nemusí fázovat,je to pravda.
Ribbon tweeter neboli páskový výškový reproduktor pracuje na stejném principu, jako páskový elektrodynamický mikrofon, ale v opačném gardu.
Zatímco u "normálního" výškového reproduktoru v magnetickém poli kmitá kruhová cívka a hýbe membránou, u páskového reproduktoru v magnetickém poli kmitá lehce zvlněný a napnutý hliníkový pásek, jenž je zároveň i membránou. Pásků může být i více a jsou zapojeny v sérii.
Protože pásek u malých tweeterů má malou impedanci /okolo 0,3-0,6 ohmu/, musí každý takový reproduktor obsahovat i převodní transformátorek na obvyklou impedanci.
Výhody jsou jasné-žádné přídavné kmitající hmoty, hliníkový pásek je lehoučký, reproduktory s nimi chodí i do 35kHz, poměrně vyrovnaná kmitočtová charakteristika. Základní vyzařovací charakteristika je přibližně osmičková jako u páskových mikrofonů, je ovšem možno úpravou tvaru tlakové komůrky s páskem, tvarem pásku samotného a přídavnými zvukovody dosáhnout vyzařovací charakteristiky vcelku libovolné. Přetížitelnost je značná, hliníkový pásek o průřezu např. 1mm2 nejde tak snadno upálit jako cívečka s tenoučkým drátkem u běžných výškáčů.
Když jsme u těch pásků, strašně by se mi líbil takový, co by šel dělit na cca 1kHz, ale přitom na výškách nesměroval víc, než kalota. Je to utopie? Směrovost myslím v horizontální rovině, ve vertikální bude samozřejmě značná.
7tech: můžeš pošťouchnout BV, jestli je něco nového v záležitosti s páskovou Beymou, původních pár příspěvků na toto téma začíná zde: http://audioweb.cz/viewtopic.php?pid=47762#p47762
Netuším, o jakou záležitost se jedná. Ale TPL150 na můj vkus směruje dost a dost.
Tenhle Fountek NeoPro5i má směrovku pěknou a možná by šel dělit i níž, než uváděných 1,5kHz. Cena v Evropě ale strašná a v Americe o málo lepší.
TPL150 v praxi..
http://www.bvaudio.sk/Hibox.htm#F3B
Horizontálne to hrá veľmi "naširoko", žiadne problémy so smerovaním.
Ale nie je to páskový menič, je to AMT...
Jo, F3B jsou bedny, které bych si koupil, kdybych o koupi uvažoval. To musí hrát jak sviňa...
Řek bych, že jsou proti tomu F3S děsný sračky na středovejškách. Ty nový musej bejt špičkový. Navíc to Bunta dává skoro zadara.
Antonio: V katalogovém listu je graf pro šířku hlavního laloku s poklesem 6dB a další graf ukazuje činitel směrovosti. Hlavně ten druhý vypadá dost strašidelně.
Vyžarovací uhol v horizontálnej rovine 100st.na 10kHz a cca 50st. na 20kHz pre pokles dB nie je žiadny prepadák, ten Fountek v tomto je skoro rovnaký, je to len otázka ako sa to nakreslí (merítko grafu).
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd … TPL150.pdf
BV: Zrovna se zabývám principielně podobnou věcí. Chtěl bych dosáhnout co nejvíce konstantního vyzařovacího úhlu z důvodu stejného frekvenčního průběhu reverbu a přímého zvuku. Chtěl jsem se zeptat, jestli jste nějakým způsobem kompenzoval vzrůstající směrovost TPL? Z v hlediska výkonového se to chová "zhruba" jako normální kalota. Pod jakým horizontálním úhlem je navrhovaná poslechová osa?
Omlouvám se, BV a ostatní, máte pravdu. On v tom opravdu není rozdíl. Ten Fountek je nahoře dokonce o něco horší.
Antonio: Nepovedal by som to zrovna ako Frank, ale naznaceny rozdiel tam je... rozdielu odpoveda aj rozdielna cena menicov, teda hlavne vysok.
edit: a mozem potvrdit ze F3B fakt hraju... cisto, neutralne a s absolutnym prehladom
a čo hovoríte na pásky od monacoru?? rbt-95
pomer qal/cena?, dalo by sa s nimi čosi??
RBT-95 ideálně od 5Khz a proto výběr vhodného měniče pod tento pásek skončí zase páskem. Proč ne, Dawsoo o tom pořád básní v kombinaci s neo8, třeba se dočkáme.
Dawsoo povídal něco o paralelním vlákýnku v RBT-95 - co to je, co to kompenzuje? A vůbec, proč některé pásky kreslí a jiné ne?
Mají pásky nějaký závěs nebo jak je řešený akustický zkrat? Prostě je tam mezírka tak malá, že nevadí? Proč je tak omezená lineární výchylka? To je magnetické pole vedené vzduchem tak soustředěné? To se mi nějak nechce věřit - spíš by mělo být docela roztýlené ne?
Nejde mi do hlavy, proč se rozdíl mezi páskovým výškáčem a kalotou neprojeví na zkreslení. Nebo je to typ zkreslení, který ještě neumíme změřit?
Není to totiž problém harm. zkreslení, v principu je kalota konstrukčně ne zrovna ideální pro vysoké kmitočty, jakkoli tě to může šokovat.
Já už slyším jen do 13,5kHz, takže by mě šokovalo, kdybych rozdíl slyšel. Proto mě zajímá, jestli se ta neideálnost dá nějak změřit. Nějaké zkreslení "cinkavosti"? Já to myslím vážně, ne z prudy, to si nechávám do Kecárny.
Teď poslouchám AMT na výškách a kalotu na středech a stavím KEF koax, takže kalota na výškách.
kalota nikdy nebude hrať ako ribbon. Keby bedne boli čisto o osových a mimoosových charakteristikách tak už by sa to tak dávno robilo a nič iné by sa neriešilo... Pritom KEFy stoja za prd...
//přesunuto, admin
mechanik
Subjektívne preferencie môže mať každý iné, podľa nich si vyberie. A často to vôbec nie je o zvuku...Objektívne platí, že lepšia je čo najmenšia zmena( akákoľvek..) signálu ( čo je aj hudba,..) v audiopásme, pri boxoch aj čo najmenší vplyv miesta posluchu ( ak sa vylúči akustika miestnosti, teda priamy zvuk.. )na výsledok. A tam sa tie mimoosové vlastnosti uplatnia sakramentsky, to mi ver.. Používal som aj kaloty, aj AMT, aj drivery s CD zvukovodmi.. A pri tých posledných zostanem.
Potom sa do tých zvukovodov pchá pena a dosť ľudí aj tak tvrdí že je to na zvuku poznať tie vnútorné odrazy a zvuk to zafarbí. Skúšali ste niekedy do kolko kHz ešte počujete? Ja som to minule skúšal a 22kHz stále počujem aj keď nejaky pokles tam bude oproti 18kHz... Ja len že dosť ľudí tu počuje do 14kHz tak neviem či je rozumné potom hodnotiť charakter zvuku rôznych výškačov alebo nejake jemné zmeny v elektronike...
Audioweb.cz » Reproduktory » Pásek