Když jsem toto téma založil, tak se také přidám. Jinak- děkuji Tomovi za tip na článek od Michala, fakt je to skvěle napsané, škoda, že jsem to neobjevil dříve. Ale vzhledem k tomu, že jsem paličatej, tak bych mu stejně moc nevěřil a udělal si vše po svém. Vlastní zkušenosti jsou nejlepší (ale také nejdražší).Takže popíšu svou cestu za zvukem v autě: Odešlo staré rádio. Zakoupil jsem nové autorádio a s ním jsem odpálil původní repráky ve dveřích (myslím, že to byly někde v hospodě zakoupený 15W z Felicie). Takže nová, co nejlevnější repra. Vyhrály US Blaster 3612 v nějaké akci za pár stovek. Vyskytl se další problém- s větším výkonem drnčely dveřní plechy. Napadla mě dvě řešení. 1. Zatlumit dveře. To se mi ale vůbec nechtělo. 2. Oříznout basy ve předu a za sedačku hodit nějaký sub a pohánět ho rádiem. To se mi jevilo jako dobrý nápad. Zplodil jsem dvoukomorovou bednu (asi 2x18l), do nich 8" Carpowery 202C, basreflex (ten jsem spočítal podle jakéhosi programu Basreflex) a vyhýbku 100Hz, 6dB/okt. První spuštění ve mně vyvolalo velice dobrý dojem. Ale slyšel jsem ze zadu moc výšek a poznal, odkud to hraje. To mi vadilo. Takže upravit vyhýbku. Přidal jsem kondenzátory a bylo z toho 200Hz, 12dB/okt. Lepší, ale stále nic moc. Další kroky už jen stručně: Plechy do tlumivky a jiné kondenzátory, 145Hz, 12dB/okt. Zas nic, jen se objevilo podivné hučení asi na 80Hz. Tak s dělícím kmitočtem zase dolů. Nová tlumivka, další kondenzátory- 100Hz, 12dB/okt. Zas nic. Prodal jsem Carpowery a zakoupil ARN 6614. Hučení bylo stále, ale o mnoho slabší. A stále jsem dokázal lokalizovat zdroj zvuku za mnou, což mi vadilo. Tak do tlumivky opět plechy a nové kondíky, 85Hz, 12dB/okt. Už tam nebylo hučení, ale jakési plandání membrány na neurčitém kmitočtu. Ale na některých písničkách to hrálo dobře (cca jedna polovina až dvě třetiny toho, co mám na kartě) a nejspodnější basy byly nejen slyšet, ale i cítit. Poslední pokus- přidal jsem ještě původní tlumivku (ta byla vinuta s odbočkami), k tomu kondenzátory, 65Hz, 18dB/okt. Výsledek je takovýto. Při projetí audiotestu je ještě docela silně slyšet kmitočet cca 130Hz a bez nějakých rušivých zvuků. Ale při puštění hudby dochází na určitých kmitočtech k "plandání" membrány. Pokud se pustí samotný sub, je to hrozný, ale když k tomu pustím předky, tak je to téměř neslyšitelné a basuje to celkem dobře a "celkem" silně. Určitě je to mnohonásobně lepší, než samotné předky, a hlavně už nepoznám, odkud ty basy lezou. Fader mám nastaven na 1 až 2 (z 10) dozadu. Jo- při všech těch pokusech jsem samozřejmě ucpával a zase uvolňoval basreflexy. S basreflexem to vždy znělo nepatrně líp a hlavně byla menší viditelná výchylka membrány a tím i méně slyšitelnější "plandání". Vím, že k těmto reprákům se basrefexy nehodí, ale prostě to tak podle mého ucha je a nevím proč.
Jsem rád, že po vylíčení mé strastiplné cesty nevidím, jak se chechtáte nebo si ťukáte na čelo… Ale měl byste někdo nějaký nápad, jak odstranit ty rušivé zvuky. Nešlo by to nějak nasimulovat? Pokud by se do toho někomu chtělo.
Nechce se mi kupovat zesilovač (už takhle s novým rádiem a tím ostatním má auto pětinásobnou hodnotu. A když natankuju plnou, je to tak šestinásonek...). Ale možná, že se ukecám na ten zesilovač.
Tome, ptal jsi se, na kolik mě vyjdou vyhýbky. Vetšinou jen práce, dostalo se mi do rukou několikakilowatové, tříjádrové trafo, vážící asi 90 kilo a primár byl na něm motanej drátem 1,6mm. Ideální drát na vzduchovou cívku- ještě to šlo navíjet bez zlámání rukou a docela malý odpor (15mH s plechovým jádrem- 0,9Ohm, 5mH bez jádra 0,5Ohm). A ještě spousta plechů na případné jádro. Kondíky (obyč elektrolyty zapojené sériově) jsem buď nějak posháněl nebo zakoupil, jsou to korunové položky.
Těším se na vaše reakce, popř nápady.