Téma: Napájení subwoferu autorádiem

Zdravím všechny a prosím o názor: Jak vidíte napájení subwoferu s 2xARN 6614 zadními kanály autorádia přes vyhýbky? Udávaný výkon rádia- 4x40W (čemuž moc nevěřím, ale řve to dost). Nejde mi o to, abych při každém uderu do bubnu narazil hlavou na čelní sklo, ale abych doplnil něco nízkého, co přední repráky ve dveřích nejsou schopny zahrát.
Díky

(upravil Tom 27. 3. 2008 15:54)

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Sub budeš mít v kufru - už tam je trochu utlumenej přepážkou (platem). Bude potřebovat výkon daleko větší než repro ve dveřích. Proto udeš muset nastavit fader na rádiu hodně dozadu abys to vyvážil. Pak ti půjde sub na plnej výkon rádia (cca21W, víc ani ťuk) a do repra ve dveřích tak sotva polovic. Přijdeš i o to, čemu říkáš že to řve dost. Hrát to bude blbě. Nehledě na to, že i tak je autorádio na sub strašně slabý. Pořiď nějakej 2-kanálovej zesík, levnej, použitej (na kolik tě vyjdou výhybky?) a máš to mnohem lepší. Přečti si článek od Michala v sekci autohifi. Je moc pěkně napsanej.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Díkes za názor. Nemohl bys mi upřesnit datum nebo název článku, nemůžu nic najít.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Je to tady na Audiowebu v sekci teorie & praxe / autohifi.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Tak ja mam zkusenost opacnou nez pise Tom. Mam zatim jen jeden basak (nejaka tesla,nevim z hlavy typ, tj. citlivost toho repra) v kufru, tj. zapojeny jen na jeden zadni kanal autoradia.Hraje to o 100% lepe nez jen repro ve dverich.A to i na vcelku "vyssi" poslechovou hlasitost.Daval sem to tam pred nejakou dobou jako silne provizorni reseni,nicmene nebyl cas ani finance to poradne predelat a i tak to zatim slouzi celkem ke spokojenosti.Mam dokonce zadek proti predku o trochu zeslabeny..

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Já to taky takhle měl. Sub byl hotovej (ARN 226) a čekal jsem až přijde zesilovač. Zapojil jsem to na rádio a hrálo to trašně potichu. Po instalaci zesu to bylo jako nebe a dudy. I s tou teslou. Tak nevim, no.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

suhlasim s Tomom. pre lepsi zvuk samozrejme potrebujes zosil, ale kym to nemas odporucat ti radsej jeden 2cienkovy woofer do kufra. Ja mam vyskusany Carpower CRB-200TCR a CRB-250TCR. ma 2x 4ohmy  a 91dB (aspon podla vyrobcu), takze by ti to mohlo potiahnut aj to autoradio, len potrebujes vyhybku k tomu aby si sa nemusel pocuvat len basy v aute. ak dokupis zosil, takisto mozes subik pouzivat dalej.

a ta cena pri 8" je velmi dobra: http://www.audiomarket.sk/car-hifi-subw … 31240.html

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Když jsem toto téma založil, tak se také přidám. Jinak- děkuji Tomovi za tip na článek od Michala, fakt je to skvěle napsané, škoda, že jsem to neobjevil dříve. Ale vzhledem k tomu, že jsem paličatej, tak bych mu stejně moc nevěřil a udělal si vše po svém. Vlastní zkušenosti jsou nejlepší (ale také nejdražší).Takže popíšu svou cestu za zvukem v autě: Odešlo staré rádio. Zakoupil jsem nové autorádio a s ním jsem odpálil původní repráky ve dveřích (myslím, že to byly někde v hospodě zakoupený 15W z Felicie). Takže nová, co nejlevnější repra. Vyhrály US Blaster 3612 v nějaké akci za pár stovek. Vyskytl se další problém- s větším výkonem drnčely dveřní plechy. Napadla mě dvě řešení. 1. Zatlumit dveře. To se mi ale vůbec nechtělo. 2. Oříznout basy ve předu a za sedačku hodit nějaký sub a pohánět ho rádiem. To se mi jevilo jako dobrý nápad. Zplodil jsem dvoukomorovou bednu (asi 2x18l), do nich 8" Carpowery 202C, basreflex (ten jsem spočítal podle jakéhosi programu Basreflex) a vyhýbku 100Hz, 6dB/okt. První spuštění ve mně vyvolalo velice dobrý dojem. Ale slyšel jsem ze zadu moc výšek a poznal, odkud to hraje. To mi vadilo. Takže upravit vyhýbku. Přidal jsem kondenzátory a bylo z toho 200Hz, 12dB/okt. Lepší, ale stále nic moc.  Další kroky už jen stručně: Plechy do tlumivky a jiné kondenzátory, 145Hz, 12dB/okt. Zas nic, jen se objevilo podivné hučení asi na 80Hz. Tak s dělícím kmitočtem zase dolů. Nová tlumivka, další kondenzátory- 100Hz, 12dB/okt. Zas nic. Prodal jsem Carpowery a zakoupil ARN 6614. Hučení bylo stále, ale o mnoho slabší. A stále jsem dokázal lokalizovat zdroj zvuku za mnou, což mi vadilo. Tak do tlumivky opět plechy a nové kondíky, 85Hz, 12dB/okt. Už tam nebylo hučení, ale jakési plandání membrány na neurčitém kmitočtu. Ale na některých písničkách to hrálo dobře (cca jedna polovina až dvě třetiny toho, co mám na kartě) a nejspodnější basy byly nejen slyšet, ale i cítit. Poslední pokus- přidal jsem ještě původní tlumivku (ta byla vinuta s odbočkami), k tomu kondenzátory, 65Hz, 18dB/okt. Výsledek je takovýto. Při projetí audiotestu je ještě docela silně slyšet kmitočet cca 130Hz a bez nějakých rušivých zvuků. Ale při puštění hudby dochází na určitých kmitočtech k "plandání" membrány. Pokud se pustí samotný sub, je to hrozný, ale když k tomu pustím předky, tak je to téměř neslyšitelné a basuje to celkem dobře a "celkem" silně. Určitě je to mnohonásobně lepší, než samotné předky, a hlavně už nepoznám, odkud ty basy lezou. Fader mám nastaven na 1 až 2 (z 10) dozadu. Jo- při všech těch pokusech jsem samozřejmě ucpával a zase uvolňoval basreflexy. S basreflexem to vždy znělo nepatrně líp a hlavně byla menší viditelná výchylka membrány a tím i méně slyšitelnější "plandání". Vím, že k těmto reprákům se basrefexy nehodí, ale prostě to tak podle mého ucha je a nevím proč.
Jsem rád, že po vylíčení mé strastiplné cesty nevidím, jak se chechtáte nebo si ťukáte na čelo… Ale měl byste někdo nějaký nápad, jak odstranit ty rušivé zvuky. Nešlo by to nějak nasimulovat? Pokud by se do toho někomu chtělo.
Nechce se mi kupovat zesilovač (už takhle s novým rádiem a tím ostatním má auto pětinásobnou hodnotu. A když natankuju plnou, je to tak šestinásonek...). Ale možná, že se ukecám na ten zesilovač.
Tome, ptal jsi se, na kolik mě vyjdou vyhýbky. Vetšinou jen práce, dostalo se mi do rukou několikakilowatové, tříjádrové trafo, vážící asi 90 kilo a primár byl na něm motanej drátem 1,6mm. Ideální drát na vzduchovou cívku- ještě to šlo navíjet bez zlámání rukou a docela malý odpor (15mH s plechovým jádrem- 0,9Ohm, 5mH bez jádra 0,5Ohm). A ještě spousta plechů na případné jádro. Kondíky (obyč elektrolyty zapojené sériově) jsem buď nějak posháněl nebo zakoupil, jsou to korunové položky.
Těším se na vaše reakce, popř nápady.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

V Trabim jsem kdysi měl napojený sub na rádio a vcelku dobrý, kamarád ve škodovce měl za sedačkama bednu Heco s 25cm basákem poháněnou rádiem s možností ořezat zadky na 80 - 160Hz a taky OK (rozhodně to hrálo líp než levný basák US Blaster v doporučený bedně a zesilovač First 1600W) no a protože tuhle zimu docela využívám tátovo auto, mrsknul jsem mu do kufru bassreflexovou bednu 22l s ARN 6604 napojenou na rádio a ořezanou rádiem na 100Hz a je to rozhodně lepší, než poslouchat jen 13cm repra vpředu... Toliko moje zkušenosti. Rozhodně neříkám, že zesilovač nemá svoje opodstatnění, ale pro very low cost sestavu nemáročnou na hlasitost a kvalitu hudby stačí jen pohon rádiem.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Hlavne vzhazej ty elyty.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

čaues, zajímavé články u tohoto záleží na druhu auta a i na rádiu - samozřejmě big_smile já mám opel kadett caravan a dozadu jsem si dal taktéž 2xARN6614 do jedné ozvučnice, která měla okolo 50L samozřejmě uzavřená. na každé repro jsem dal jeden zadní kanál a hrálo mi to v celém pásmu( tudíž bez výhybky) a zvuk? Byl hlasitý a i celkem šly slyšet basy a to i přes to že jsem měl starší rádio a bylo na kazety, čili výstupní výkon mohlo mít nějak 4x10W možná, ale hrálo to opravdu slušně! možná proto že kombiky jsou ,,nedělené'' jako třeba hatchbacky nebo sedany.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Myslíš vyházet úplně nebo nahradit něčím lepším? A hlavně mě zajímá proč (kromě paličatosti trpím i šťouralstvím...). V každé vyhýbce je to poskládáno na 800uF. Bez nich jsem to zkoušel, pazvuky zůstaly a zase jsem slyšel vyšší tóny, co se daly lokalizovat.

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Fakt se ti povedlo tu pasivni subovou vyhybku naladit nejak rozume, nebo jenom zvysujes kapacitu a indukci? Priznam se, ze jsem si nejdriv myslel, ze ty elyty jsou mineny v seriovych rayenich, tedy jako horni propust u vyskovych nebo stredovych. Teprve mi pak doslo, ze jde o ladeni pasivni sub-vyhybky a obdivuju tvoji trpelivost.

Ad ty tvoje hrby - vidim spis problem se sfazovanim vuci predkum. Fazove tu vyhybku vuci predku urcite resenou nemas, vid...

Re: Napájení subwoferu autorádiem

Na této vyhýbce se snad ani nic ladit nedá. Hodnoty součástek spočítal program Vyhýby od Lukáše Kunovského, já z toho použil jen tu dolnopropustnou část, s tím, že jsem jen snižoval zadaný dělící kmitočet. Hodil bych sem obrázek se schématem, ale nevím jak, ani z nápovědy nejsem moudrej.
S fázema jsem si hrál jen o 180st (vytažený dráty do přepínačů a poslechem), líp to hrálo, pokud to mělo stejnou fázi s předkem. Ještě mě napadlo zkusit předek pustit přes nějaký kondiky, matně si pamatuju ze školy, že by to mělo posunout fázi o 90st, ale nejsem si jistej, bylo by víc možných kombinací fázových posuvů. Ale fází to nebude, to hučení nebo pazvuky nebo co to je se ozývají i když to hraje samotný, bez předků.