Dobrý večer pánové, také už nějaký čas sem chodím spíše sporadicky a jenom se podívám, jestli se neřeší něco, co by mě zajímalo, tak si to přečtu a ještě sporadičtěji přispěji – pokud k tomu mám co říct… jinde účet nemám, jenom tady .
Trošku jsem projel předchozí debatu a vyjádřil bych se k tomu asi takhle. Patřím do tábora, který stojí na straně, že Tesla nebyla žádný zázrak a v osmdesátých letech to už byla spíše katastrofa. Ale ve vší úctě k těm, kteří tvrdí, že ne: Každý máme svůj názor na věc a já jsem ten typ člověka, který silně! respektuje názor opačný a pokud mi to vhodně vyloží, třeba v některých prvcích mu i zapravdu dát.
K věci:
Socialistické Tesle z osmdesátých let, kdy už opravdu vývoj nových věcí stagnoval, se podařil takový husarský kousek ve spotřební nižší třídě kazetových magnetofonů a radiomagnetofonů. Šetřilo se valutami, ve zprávách jsme slýchávali, kolik se zase podařilo ušetřit devizových korun tím a tím… Všechno jsme chtěli vyrábět sami – od každého něco, pořádně nic. Na Západě už dávno frčely kvalitní radiomagnetofony s perfektní citlivostí na FM VKV, selektivitou přijímačů, grafickými ekvalizéry, pohlednými skříněmi těchto přístrojů, to platilo dál i v devadesátých letech… ale jelikož uměli snižovat náklady – katovat kosty, tak začali (v Ásii a také na Západě) dávat místo mazací hlavy permanentní magnet. Stálo je maličkost – vyvinout tu hlavu se zalisovaným magnetem a v milionových sériích ji začít vyrábět. K tomu upravit mechaniku, která by to přiklápění magnetu ve funkci Record umožnila. A takhle vyrábějí radiomagnetofony (těch pár modelů) v Číně dodnes.
Tesla (a vlastně celé naše tehdejší národní hospodářství) tohle neuměla, tak konzervativně (naštěstí!) musela i do těchto výrobků nižší až úplně té nejnižší třídy dál cpát výkonový oscilátor (tranzistory KF, KC vyrábět hromadnou výrobou uměli, stejně jako vinout cívky, zrovna tak feritové vinuté mazací hlavy a zaměstnat ženské osazováním). Zatímco na Západě a v Ásii už byli „dál“, co se výrobních nákladů týká, tak museli tím pádem zvednout předmagnetizaci (která bývala naštěstí aspoň vysokofrekvenční střídavá), aby aspoň trošku rozbila to stejnosměrné zmagnetování pásku, tím pádem museli v záznamových korekcích brutálně zvednout výšky. Výsledkem byl záznam se zkreslenými výškami (čest vyjímkám JVC PC-W222 i jiným) a hlubokotóvým podbarvením jako hluk ze vzdálené dálnice. Samozřejmě ve výsledku sníženou vybuditelností kazety audiosignálem, protože kazety už byly „vybuzené“ stejnosměrným magnetem a následnou silnou předmagnetizací (BIAS) až až. Takže Tesla v tomto ohledu byla naštěsí(!) tak zaostalá, že se na tohle nezmohla. Na závěr příklady – teslácké Diamant, Safír, Condor, KM350 dokonce i kazeťáčky K10, KM310… všechno to mělo záznamový řetězec s poctivou střídavou mazací hlavou. Naproti tomu honosně vypadající radiomagnetofony Toshiba, Panasonic, Sony, JVC, Sharp a mnoho dalších měly nahrávací řetězec takový, jaký měly… A stačí si dnes pustit nahrávku nahranou na tehdejším tuzexovém super vypadajícím Panasonicu , Toshibě… a naopak na českém Diamantu. Hovořím stále o této třídě. Né o tapedecích. Tam je to jiné a moje pojednání zde neplatí!.
No, a předešlá diskuze byla i v tom smyslu, jestli jsem to dobře pochopil, že někdo něco nabízí a druhý buďto zájem má nebo ho prostě nemá a prodávající s tím bude muset nějak naložit – buďto snížit cenu nebo si dál nechat zabírat prostor ve svém obydlí. Podle mě to je úplně jednoduché. A když se to netýká mě (jako prodávajícího nebo kupujícího), tak se do nich jednoduše neseru… Je něco k nepochopení?... Jsou přece lidé, kteří něco sbírají a chtějí to mít doma třeba z nostalgie.