Problem vrzani, sem kdysi mel na ruznych autech.
Problem sem odstranil, na radu stareho mechanika, "velice jednoduse".
do listovych per stareho Tranzitu, (rok vyroby 1995) sem vlozil 0,3mm hruby mosazny plech.
Do silentbloku torzni tyce aerostaru, sem natocil 0,2mm mosazny pocinovany plech.
Do toyoty e 100, sem do stejnych torznich pouzder, natocil 2 zavity mosazneho plechu.
Z duvodu nedostatku mosazneho plechu, sem natocil Cu plech 0,24mm tlusty, do novejsi toyoty e11
.
Do "noveho Tranzitu" ( rok vyroby 1989) sem pridal "pasivni listove pero" jelikoz kastle je Bus, ale ja ji pouzivam na prepravu spis nakladu, jak lidi, tak ze "stareho novejsiho furgonu" sem pri rozborce vyndal listove pero pomocne a pouzil ho na zadni naprave, aby pri zatizeni, si sedlo a drzelo naplnenou kastli.
do listovych per sem vlozil mosazny plech.
do silentbloku zaveseni na srouby, sem namazal medenou vazelinu.
Na tyc torzni sem namotal Cu plech.
Staci jeden zavit.
..........
Vecnost aut, je problem.
za nas to vyresi postupne STK, ktere sprisnili kuprikladu mereni ovality brzd, ktere kdyz jsou spatne, auto neprojde.
A problem uz maji i nova auta.
Kdo si auto nespravuje sam, nema veliky soustruh, misto na rozborku a zborku auta, ktere je jiz veteran a chce mit normalni papiry, ne veteranske, ma smulu, ponevac dat do servisu treba znackoveho, auto 30 let stare,..
Prosim nastavit ventilove vule, vymenit rozvodak, vymenit tesneni pod hlavou, pod prirubou vyfukoveho svodu, je utopie, nebo zaplatime 2x porizovaci cenu, onoho "veterana" a muze mit najeto jen 150.000 km a 32 let stat v suche stodole a jezdit jenom obcas.
.
Nesmrtelne toyoty e10 jednou proreznou, musi se vyvarovat a opravovat, je to nerentablni, nejsme v africe, kde je sucho a teplo, kde ty auta stejne z celeho sveta skoncili.
Novejsi nemusi byt naplnene kurvitky, ale odejde vam soucastka, ktera se navyva "pasivni regulator a rozdelovac brzdneho ucinku" a je problem. STK to neprojde, dil stoji 560eur bez dopravy.
To je cena onoho auta pred 6ti lety.
"nove" stejne auto, podobny najezd km, podobny stav, (260.000km, garazovane a nehnijici) stoji priblizne 1,5x tolik, co regulator tlaku a cena auta.. kolem 1500 eur a to se musi hledat.
Pokud je to jiz auto z ABS, tak modulator, kdyz se odporouci (ne motorek, ale tenzometricke snimace) tak se nasobi cena auta nakupem dilu asi 3x.
..
A to nepisi o 3 hrnkovem zazraku downsize eurobyrokraticke posedlosti.
Auto dnesni, je spotrebni zbozi, stejne jako ajfoun, nebo pocitac.
Problem je ze ona auta nejsou ani tak draha, ale malo vydelavame.
Podle mne, je to cilena likvidace individualni dopravy, zejmena pro chude, ponevac starsi auta, tak 15/25 let stara, se daji pri rozumnem najezdu km udrzovat velmi dlouho a to je nevyhovujici stav. (ne pro nas, ale pro green deal)
Navys jeste tyto stasi auta, snesou ranec kilometru a lze je nejenom relativne levne servisovat, ale i relativne levne provozovat. A je jedno, zdali se jedna o auta garazovana a opecovavana, nebo stojici na ulici a servisovana jenom na nutne opravy.
Po roce 89, se tady u nas ve vychodnich koloniich EU, rozmohl takovy nesvar, ze stali dostupna a relativne levna auta, ktera jiz byla na vrcholu evoluce a optimalizovana tak, aby byla spolehliva a ona moha auta spolehliva byla a jsou dodnes, tak se ku nam dostala pres individualni, nebo bazarovy dovoz a nebyla zadna tragedie, koupit treba jedno na soucastky a druhe na pouzivani. takto kanibalizovana a provozovana dvojice "frankenstein+darce organu" dokaze prezit jednu generaci, nebo se stat rodinnym pokladem, pokud je dokaze nekdo sam spravovat.
...
Toto ale nova auta, nacpana elektronikou, ktera ridi vsemozne procesy, od motoru, pres jizdu, az po asistenty, jiz celkem neumoznuji, nebo castecne ano (byl sem u znovuzrozeni prius/e ktery se skladal z bouracky a auta utahaneho taxikarem) ale je to velmi drahe, respektive pro bezneho nedilenskeho cloveka nemozne reseni.
Proto si myslim, ze budoucnost je v tomto ohledu temna a neruzova, bud zacneme vydelavat tolik, abychom se stotoznili se spotrebou aut, kteraz spotreba spotrebniho zbozi je neekologicka, ale budeme si kupovat auta casteji a velmi ekologicka, nebo se pomalu smirime stim, ze o sva levna auta, postupne budeme prichazet a na dalsi mit postupem casu mit nebudeme.
A je uplne jedno, ci je to dobre zajety ford tranzit, ktery dostal motor z fordu aerostar (V6 vulcan, 3,0) nebo mirne otahana fleetova skoda rapid z 3 hrnkem odprodana firmou, svemu zamestnanci.