Téma: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

V posledních dvou dekádách se objevily, stále objevují a doufám, že již nebudou objevovat v osobních automobilech tříválcové spalovací motory. Můj názor na ně sice málokoho zajímá, zato však mě zajímají názory jiných.
Vlastně jsem již v úvodu dal najevo svůj postoj. Mně to připadá jako přepisování knih o ekonomii, kdy ne zájem zákazníků, ale diktát úřadů a pod nimi shrbených výrobců, či obráceně, velí dodávat na trh tyto tříválcové "srágory". Kam se poděly všechny ty argumenty výrobců, že tolikrát uložený klikový hřídel, že tolik válců a rovnoměrný chod, krouticí moment, životnost, ptám se, aniž čekám odpověď. Neměli bychom spět k co nejdelší životnosti a opravitelnosti výrobků všeho průmyslu, než jak to praktikujeme dnes, kdy si prakticky nekoupíme levné české čtyřválcové auto, rozumný přehrávač na audio kazety a gramodesky (nepočítám ty předražené verky zdánlivě levných gramofonů nic neříkajících značek, u nichž se ani nedočteme jakou mají přenosku)? A zase nečekám odpověď. Ostatně nepatří díky aféře dieselgate výrobce mezi lháře? Mohu si já dovolit kupovat auto od lháře?
Pravda, trochu jsem se rozohnil, takže zpět k základní otázce.

1/ Je tradiční benzínový či naftový tříválec slepý koncept? Já osobně se domnívám, že ano, že majitelům těchto vozů již je a ještě bude smutno, až je budou chtít prodat a jsou a budou k tomu přinuceni významně dříve, než u čtyř a více - válcových vozů.

2/ Bylo by to tak obtížné prosadit se na trhu s poněkud opačným konceptem, např. šestiválcem (ideálně atmosférickým) 1,2 až 1,8 litru u osobních automobilů a čtyřválcem 200 ccm u osobních motocyklů?

Díky za odborné i laické názory.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Digiting suhlasim s opravitelnostou a dlhou zivotnostou vsetkeho ale (tusim ze phillips?) vymyslel planovanu zastaravanost pred 100 lety a je to proste tak ze ked niekto vyrobi ziarovku co ti bude doma svietit 100 let tak ich velmi vela nepredaju, a takto je to bohuzial so vsetkym (cest vynimkam) na ukor zivotneho prostredia... existuju aj vyrobky cielene na extremne dlhu zivotnost ale nikto by si ich za danu vyssiu cenu nekupil, to je realita.

Ad valce v motore... je uplne jedno kolko valcov ma ktory motor, ide o to ako je kvalitny, dimenzovany a ako je o neho starane/servis... mozes spravit litrovy motor co ma 1000 koni a vydrzi jeden zavod, mozes spravit aj opak a motor co vydrzi milion km, vsetko je o planovani, dimenzovani a servise.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Kámo, argumentem č.1 pro veřejnost je (i zástérkou) ekologie. Snaha snižovat počet (i objem) je snahou rozpohybovat mrtvou masu do rychlostí a užitnosti, při které je ještě kupujíci schopen, spíš ochoten káru koupit. Tříválec a 1,2l je ještě jakž-takž schopen dodat parametry na pŕesuny po měste - s nákladem 4 osob a stŕedního zavazadelníku. Vše je levnejší - počet součástek, pracnost i náročnost výroby, rychlejší. Jenom ta cena pak výrazněji nekoresponduje s trendem výroby i argumentu obecně.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Hezké video s rozebraným 1.0 TSI po 100k km udělal Vaculík
https://www.youtube.com/watch?v=z65HyJEMQ8E

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Myslim že tohle video mi kdysi pomohlo zjistit proč mi vrže služební Rapid.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Problem vrzani, sem kdysi mel na ruznych autech.
Problem sem odstranil, na radu stareho mechanika, "velice jednoduse".
do listovych per stareho Tranzitu, (rok vyroby 1995) sem vlozil 0,3mm hruby mosazny plech.
Do silentbloku torzni tyce aerostaru, sem natocil 0,2mm mosazny pocinovany plech.
Do toyoty e 100, sem do stejnych torznich pouzder, natocil 2 zavity mosazneho plechu.
Z duvodu nedostatku mosazneho plechu, sem natocil Cu plech 0,24mm tlusty, do novejsi toyoty e11
.
Do "noveho Tranzitu" ( rok vyroby 1989) sem pridal "pasivni listove pero" jelikoz kastle je Bus, ale ja ji pouzivam na prepravu spis nakladu, jak lidi, tak ze "stareho novejsiho furgonu" sem pri rozborce vyndal listove pero pomocne a pouzil ho na zadni naprave, aby pri zatizeni, si sedlo a drzelo naplnenou kastli.
do listovych per sem vlozil mosazny plech.
do silentbloku zaveseni na srouby, sem namazal medenou vazelinu.
Na tyc torzni sem namotal Cu plech.
Staci jeden zavit.

..........
Vecnost aut, je problem.
za nas to vyresi postupne STK, ktere sprisnili kuprikladu mereni ovality brzd, ktere kdyz jsou spatne, auto neprojde.
A problem uz maji i nova auta.
Kdo si auto nespravuje sam, nema veliky soustruh, misto na rozborku a zborku auta, ktere je jiz veteran a chce mit normalni papiry, ne veteranske, ma smulu, ponevac dat do servisu treba znackoveho, auto 30 let stare,..
Prosim nastavit ventilove vule, vymenit rozvodak, vymenit tesneni pod hlavou, pod prirubou vyfukoveho svodu, je utopie, nebo zaplatime 2x porizovaci cenu, onoho "veterana" a muze mit najeto jen 150.000 km a 32 let stat v suche stodole a jezdit jenom obcas.
.
Nesmrtelne toyoty e10 jednou proreznou, musi se vyvarovat a opravovat, je to nerentablni, nejsme v africe, kde je sucho a teplo, kde ty auta stejne z celeho sveta skoncili.
Novejsi nemusi byt naplnene kurvitky, ale odejde vam soucastka, ktera se navyva "pasivni regulator a rozdelovac brzdneho ucinku" a je problem. STK to neprojde, dil stoji 560eur bez dopravy.
To je cena onoho auta pred 6ti lety.
"nove" stejne auto, podobny najezd km, podobny stav, (260.000km, garazovane a nehnijici) stoji priblizne 1,5x tolik, co regulator tlaku a cena auta.. kolem 1500 eur a to se musi hledat.
Pokud je to jiz auto z ABS, tak modulator, kdyz se odporouci (ne motorek, ale tenzometricke snimace) tak se nasobi cena auta nakupem dilu asi 3x.
..
A to nepisi o 3 hrnkovem zazraku downsize eurobyrokraticke posedlosti.

Auto dnesni, je spotrebni zbozi, stejne jako ajfoun, nebo pocitac.
Problem je ze ona auta nejsou ani tak draha, ale malo vydelavame.
Podle mne, je to cilena likvidace individualni dopravy, zejmena pro chude, ponevac starsi auta, tak 15/25 let stara, se daji pri rozumnem najezdu km udrzovat velmi dlouho a to je nevyhovujici stav. (ne pro nas, ale pro green deal)
Navys jeste tyto stasi auta, snesou ranec kilometru a lze je nejenom relativne levne servisovat, ale i relativne levne provozovat. A je jedno, zdali se jedna o auta garazovana a opecovavana, nebo stojici na ulici a servisovana jenom na nutne opravy.
Po roce 89, se tady u nas ve vychodnich koloniich EU, rozmohl takovy nesvar, ze stali dostupna a relativne levna auta, ktera jiz byla na vrcholu evoluce a optimalizovana tak, aby byla spolehliva a ona moha auta spolehliva byla a jsou dodnes, tak se ku nam dostala pres individualni, nebo bazarovy dovoz a nebyla zadna tragedie, koupit treba jedno na soucastky a druhe na pouzivani. takto kanibalizovana a provozovana dvojice "frankenstein+darce organu" dokaze prezit jednu generaci, nebo se stat rodinnym pokladem, pokud je dokaze nekdo sam spravovat.
...
Toto ale nova auta, nacpana elektronikou, ktera ridi vsemozne procesy, od motoru, pres jizdu, az po asistenty, jiz celkem neumoznuji, nebo castecne ano (byl sem u znovuzrozeni prius/e ktery se skladal z bouracky a auta utahaneho taxikarem) ale je to velmi drahe, respektive pro bezneho nedilenskeho cloveka nemozne reseni.

Proto si myslim, ze budoucnost je v tomto ohledu temna a neruzova, bud zacneme vydelavat tolik, abychom se stotoznili se spotrebou aut, kteraz spotreba spotrebniho zbozi je neekologicka, ale budeme si kupovat auta casteji a velmi ekologicka, nebo se pomalu smirime stim, ze o sva levna auta, postupne budeme prichazet a na dalsi mit postupem casu mit nebudeme.
A je uplne jedno, ci je to dobre zajety ford tranzit, ktery dostal motor z fordu aerostar (V6 vulcan, 3,0) nebo mirne otahana fleetova skoda rapid z 3 hrnkem odprodana firmou, svemu zamestnanci.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Já už se pod autem neválím, nemám na to čas, ani žaludek.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

1)
EU si přeje,aby byla slepá cesta celá divize spalovacích motorů.Co se týče tříválců je to "z nouze ctnost".Downsizing a norma Euro velí nižší objem a čtyřválce kolem litru je už potřeba vytrvale "držet pod krkem" a díky tomu se původní záměr míjí účinkem. Ten lepší průběh kroutícího momentu dělá své. Takže naprostá většina benzínových motorů kolem litru se vyrábí jako tříválcové.A jinak tomu nebude .
2)
Souvisí přímo s tím co jsem napsal výše.Navíc je takový víceválcový motor podstatně složitější a dražší na výrobu a i servis.Takže v kostce není důvod proč by to automobilky dělaly,a už vůbec ne v době kdy se vše násilím otáčí k elektrifikaci

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Nélepší je bét doma...
Aneb, jak praví stará moudrost: Jak to má kola nebo kozy, jsou s tím jen starosti !

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Taky jsem byl proti tříválcům zaujatý, ale od roku 2004 mám Fabii a jsem s ní spokojený. Asi už to umí navrhnout tak, že to funguje výborně.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

minimální motor je spojení dvou tříválců, a je jedno, jestli do V nebo v řadě... Všechno míň jsou náhražky.

(upravil Benazi 3. 8. 2022 9:38)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

3 válec je pro důchodce, to nejede.
Minimálně tsi, ale i tak to je o ničem

(upravil Otas 3. 8. 2022 10:06)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Jo, v mládí jsem měl také jiné priority.

Dnes potřebuji, aby mne auto dovezlo včetně přiměřeně objemné aparatury za málo z bodu A do bodu B a to si myslím, že mé auto splňuje smile.
Uvedu příklad z víkendu:
Naložení aparatury (cca 200 kg), cesta do Chomutova (+ 10 km zajíždka pro DJe), popojíždění po skanzenu v průběhu akce (svatby), návrat prázdný domů, návrat na akci, s DJem a aparaturou zpět (+ zajíždka 10 km), vyložení aparatury: Celkem 170 km, spotřeba dle měření trasy 5,0 l nafty na 100 km (trochu to proměřuje, skutečně dle pumpy bývá o cca 0,3 l výše oproti průměrnému měření).
Jinak motor je dvoulitr HDi 110 kW, není to líné, když je třeba, do menšího objemu se mi nechtělo. Zpravidla mívám lehkou nohu, ale jezdím svých 96 mimo obec (rád na tempomat smile ) a 55 v obci dle mírně přeměřujícího tachometru.

Má silně nezdárná praneteř (19) sní o autě stylu sportovní kupátka, kouká po nich a sdílí fotky. Tak jí vždy říkám, že to jsou z mého pohledu auta na h.vno, protože se tam nevejde aparatura smile .

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

jasně, ale i tu aparatutu může vozit třeba dodge RAM, když bude na LPG, tak to nevyjde na palivu ani o tolik dráž, a ve výsledku tě to bude mnohem víc bavit smile -Tohle je extrémní návrh, 2.0 HDi je na pracovní auto dobrej kompromis, pořád to není přeturbenej litrovej tříválec...

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

3 válec odrovnas za pár let.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Benazi napsal:

3 válec odrovnas za pár let.

Přesně tak.Někdo za tři,jiný za deset a další za dvacet smile

(upravil Benazi 3. 8. 2022 14:04)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Mladý za 3-5let,duchodce 10 to je pravda.
Pořád plyn na podlaze,

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Dříve "důchodcovská" 1.2HTP 47kW tříválec, do 170000km 2xrozvody, vždy přeskočený řetěz, ale nepotkalo se. Nyní čtyřválec 1.4 16V 63kW a spokojenost, pro důchodce akorát. smile

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Benazi napsal:

Pořád plyn na podlaze,

V práci jsem měli dvě.Ani u jedné se na motor nešáhlo.Jednu vyměnili za jiné auto,ale druhá zůstala.A já si s ní jízdu užívám.Koncern vůbec nemusím ale tenhle motor mě i baví.Pčedpokladem je samozřejmě že v autě je jen řidič smile

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Tak tak, v Jeseníkach bys musel tlačit.