Téma: Boduard (Beyma POWER12)
Určení: Subwoofer do auta
Datum realizace: Leden 2007
Orientační cena: 6500Kč
Technická data: Uzavřená ozvučnice, (šxvxh) 500x440x350-205mm, Objem 35l, Příkon 500W, Impedance 4Ω, DTD 12, 18 a 25mm
Autor: Boduard
Úvod
Jak se říká: Kola a muzika dělají auto , takže požadavek byl jasnej. Volba padla na uzavřenou ozvučnici. Po různém srovnání bassreflexu a zavřenky vyšlo na jevo, že pro poslech bude opravdu lepší uzavřená.
Měnič
Výběr reproduktoru nebyl vůbec jednoduchý. Původní bedna byla stavěna na 12BR70, ale na tu byla malá a musela se dost nutit, aby vůbec něco zahrála. Na určitý druh hudby to nemělo chybu, basy byly tvrdé a rychlé. Ale jednoho dne jsem jí prostě nahulil moc a narazila cívkou na spodní pólový nástavec. Po úpravě bedny v ní pak chodil Rodek RW300M, poměrně spokojenost, ale nebyl můj, byl to bratrův měnič. Tak se hledalo dále, až se tu antonio zmínil o Beymě Power12 a ta se mi velice zalíbila.
Ozvučnice
Ozvučnici jsem si nechal "stlouct" u kámoše truhláře. Jelikož měl zbytky bílého lamina o tloušťce 18mm, tak bylo jasno. Jen přední stěna byla tl. 30mm - slepená 18ka a 12ka a na zadní stěně byly dvě vertikální žebra. Spoje byly lepeny, skolíkovány a ještě sešroubovány, aby se nemusely stahovat svěrkami.
Potom, co mě Beyma 12BR70 opustila do věčných lovišť, se musela přední stěna vyříznout, ale ne úplně do kraje, nechaly se tam jakoby hranolky 3x3cm a na vrch se přišroubovala surová DTD o síle 25mm. Až dorazila Power12ka, došlo na finální úpravy. Díra po Rodekovi se musela zvětšit asi o 3mm a zapustila se tím způsobem, že se ještě na vrch přilepila a přišroubovala DTD tl. 12mm a dírou o vnějším průměru reproduktoru + přídavek na koberec. Následovalo očalounění kobercem od Dexonu a vytlumení vatelínem. Naštěstí jsme tenkrát nebyli moc aktivní, tak se bedna čalounila jen jednou.
Zvuk, závěr
Zvuk je pro mě po všech stránkách ideální, basy jsou silné, rázné, rychlé a žádné hučení a když chce, dokáže i zatlačit. Bednu žene Rodek R2180i v můstku, rádio je Pioneer DEH-P6800MP, přední kompa Oxygen Audio Air2 6 Pro, zadní Oxygen Audio Spiral 6 a žene je čtyřkanál Pyle QA 4400 III, který v tomto roce doufám vyměním za něco lepšího. Dělící kmitočet sub/kompa je 80Hz o který se stará rádio. Celá sestava je namontována v Mazdě 323F BJ.