Téma: Starší výšky a "žaluzie"
Ahoj, na reprosoustavách zejména osmdesátých let se objevují mřížky před výškami ve tvaru dolů sklopených žaluzií. Ví, prosím někdo, jaký to mělo účel, smysl? Díky.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky » Starší výšky a "žaluzie"
Ahoj, na reprosoustavách zejména osmdesátých let se objevují mřížky před výškami ve tvaru dolů sklopených žaluzií. Ví, prosím někdo, jaký to mělo účel, smysl? Díky.
V podstatě takový malý zvukovod zakončený difrakcí. Z dnešního pohledu totální blbost.
Ještě doma dva takové mám. Uprostřed jsou ty "žaluzie" kratší, zřejmě snaha o jakési tvarování vlny různým zpožděním a tím ovlivnění směrovosti. Už několikrát jsem to chtěl na něčem změřit, ale nikdy jsem se k tomu nedostal... Zvukovod bych tomu asi neřekl.
Říká se tomu akustická čočka, hledej třeba u JBL. Kdo má přístup k JAES, tak tam se toho dá určitě najít stohy. Tyhle věci se pokud vím dodnes aplikují (tuším Bang Olufsen, v profi třeba Nexo, Outline). Akustická optika podobného druhu asi slouží na sonarech a lékařských přístrojích.
To by mě Sendy zajímalo u kterého typu Nexa. Alphy a podobné určitě ne. A Geo T je už tak "super" systém že takové vylepšení snad ani není třeba.
To není něco, co by vždy trčelo z bedny, nebo bylo montováno jako "přídavné vylepšení", ale je to v konci zvukovodu. Mám pocit že u nějakého Geo je to popsané, fyzicky jsem cosi takového viděl na výstavě na polorozebraném malém array (jestli to bylo Apogee, ale ruku do ohně za to nedám).
BTW, bylo to použito u celé řady těch legendárních poslechových monitorů JBL.
No u těch malých bedýnek by to mohlo být možné, ale velké Geo nebo Alphy to určitě nemají.
Ještě se chci zeptat, pokud bude někdo vědět - jak ovlivňuje, nebo jaký smysl má terčík před vrškem kopulky výškové kaloty, asi nejtypičtěji ARV3604,08, ale i jinde. Respektive, pokud tam byl, jak se změní reprodukce, parametry, po jeho odstranění?
Neměřil jsem to u ARV, ale domnívám se, že to funguje stejně jako u ARZ4604, před které se dával v bednách ARS1034 plechový kříž. Upravuje to směrové charakteristiky reproduktoru - snižuje hlasitost v ose 0°.
Podrobny rozbor upravy ARV na lepsi menic najdes v 2-3 clankoch mesacniku/Q Rozhlasovej a televiznej techniky - praca Bohumila Sykoru vo VURT priprava noveho monitoru.
jmd,netušíš kde se ten měsíčník dá sehnat?Docela bych to přečetl.Děkuju.H.
Keď sa k tomu dostanem a nájdem kópiu, tak to sem zavesím. Inak by si to mohol nájsť v Technickej knižnici v Bratislave prípadne Brno - Praha
oskenoval som a poziadal o zverejnenie ...
Nech sa páči scan publikácie autora Bohumila Sýkoru a jeho práce súvisiacej s návrhom odposluchového monitoru pre VÚRT. Článok bol publikovaný v odbornej štvrť ročenke Rozhlasová a TV technika, r. 36, z roku 1991, č. 2, pod názvom Pruzkum vlastnosti vybranych vysokotonovych reproduktoru.
Na stránkach vedľajšieho spriazneného fóra, nakoľko sem to neviem vložiť... http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.ph … 902#199902
HiFi Diy komunita CS... ARV3608 s čiernou kopuľkou odteraz pôjde na dračku Wink
Poďakovanie + prajem veľa zdaru autorovi
Tak jsem si zkusil propísknout tyhle bedny, nejen je, ale i další tyto typické modely z konce sedmdesátých a osmdesátých let to mají dost podobné. Veliký basák. V poměru ke "středům", a výšce veliký. A teď to, co jsem zjistil. Ten basák jde k deseti kHz. Vše dá už obstarávají ty dva horní měniče. Vždycky jsem měl za to, že jde o třípásmo, ale tohle vypadá, jako by spíš do středobasu šel kompletní signál, i když tam tlumivka je, ta něco odřezává.
Já se budu muset naučit měřit, a něco do toho holt nacpu, byť jsem dyskalkulik a idiot.
Jde o tyto bedny, ale propísknul jsem i další dva modely stejné, téměř, koncepce.
Není to třípásmo, aspoň ne typické, basák jde fakt vysoko.
http://stiglitz.rajce.idnes.cz/fisher/#DSCF9027.jpg
Víte?
Když odpojím basák, hraje to, no, jako tranzistoráček. Řekl bych, středy nikde.
Mám pocit, že dokonce i legendární monitory JBL L100 měly ten 12" basák (L-123a) zapojený napřímo a jel až k 2,5kHz. V ose to mohlo být relativně v pořádku, protože ten basák měl velmi slušný přirozený roll-off a zvukově je taky dobrý. No mimo os to problém bude - 12" začíná od cca 1,2kHz výrazně směrovat. V té době se dělalo z dnešního pohledu mnoho blbostí. 15" basák + 4" střed, různý difrakční horny, hromada nesmyslných reproduktorků (5-way, 7-speaker) často zapojených bez výhybky (výhybkou byl jejich přirozený pokles v horní a dolní části pásma) atd. Některé tyhle výtvory hrály lépe (JBL), některé hůře (většina japonských beden)...ale jsou lidi, kteří nedají na tuhle éru hifi dopustit a tvrdí, že to hraje líp, než to současný. Já měl možnost z podobných výtvorů změřit Pioneer CS-822 a Kenwood KL-7090...charky jsem si ale neukládal, protože jsem výsledky měření odevzdal vlastníkovi soustav. Na ty CS-822 možná budu dělat novou výhybku.
Jak jsem se tak rozhlížel po you tube, těch beden byla hromada, téhle koncepce, snad každý výrobce elektroniky něco takového dělal. Pěkné kousky.
Na mé Fishery už jsem objednal horní závěsy, jak jinak, tyto byly zcela sežrané. Uvnitř jednoduchá výhybka, dva kondenzátory, odpor, tlumivka. Nic od toho nečekám, ale vyhodit to nemíním.
Je to taky kus historie, tak proč to vyhazovat, pokud jsou problém jen "shnilý" závěsy.
Co to bylo za materiál, že to takhle degradovalo? Ono jsem to musel dostat z membrán - tam se to dalo, i z košů, byla z toho hnusná lepkavá mazlavá sračka.
Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky » Starší výšky a "žaluzie"