Rozřezal jsem desku na tři díly a postupně to budu osazovat s tím, že si budu dělat poznámky, s čím vším to chodí a s čím ne.
Potřeboval bych sehnat teslácké MDA2005 - nemáte někdo? Dělaly se údajně ještě MDA2005M, s trimovanou vnitřní strukturou na můstek- kvůli offsetu.
Pokud by se nějaký dobrodinec našel, stovku za švába mu dám a zaplatím poštovné.
Desku koncového stupně a korekcí budu tradičně osazovat hnojem, vykuchaným z CRT neb něčeho jiného, krom zdrojových kyblíčků, ty budou muset být NiCh 4.700uF/35V SMG a blokovací kyblíček na výstupu zdroje rovněž NiCh 220-470uF/25V LXZ tedy s lowESR. LowESR kyblíky s poměrně slušnými vlastnostmi dělá i Samwha, prodává je u nás Official Electronic nebo EZK, obě firmy jsou ale výrazně dražší, než LXZ z Ecomu. Totéž platí o obyčejných elytech, svitcích, schottky diodách SR560 nebo SR5100, všichni je mají značně dražší, než ECOM. Logicky zdražují všichni, ale co jsem si porovnával tabulky, nejvíc zdražilo EZK a nejméně, takřka neznatelně ECOM.
On byl totiž ECOM daleko levnější už před zdražováním, kdy poměrně kvalitní kondenzátor například 10uF/63V série SMG stál prakticky polovinu, než hnůj zvaný Jamicon.
Takže to dopadne tak, že desky v maximální míře osadím hnojem z CRT desek, změřím a potom se osadí kvalitní materiál a znovu změří.
Přílohou desky bude VELMI podrobný manuál, co se kam dá použít, kde nevadí rozptyl hodnoty o stupeň dolů či nahoru, chci vyzkoušet a popsat všecky možné druhy darlingtonů, co doma najdu a co se vyskytují v PC či CRT zdrojích, v PC zdrojích jsou myslím diody SR560 nebo SB560, na CRT deskách je materiálu hafo. Zbývá jen vhodný transformátor a o tom už jsem psal - polský INDEL s napětím 2x21V a výkonem 100VA, kupuju je /HonzaPaseka ví/ v součástkové prodejně Official Electronic ve Zlíně /průmyslová zóna U Tescomy/za velmi rozumné peníze. Mají oba sekundáry vyvedeny zvlášť, spojuju je paralelně bez žádných vedlejších účinků. Stojí tuším 480Kč, což je velmi rozumná cena za 100VA toroid. Kdo by jej nemohhl sehnat, a/t už v ČR, nebo SR, jsem ochoten jich pár nakoupit a rozeslat. Další varianta je 80-100VA rozvaděčový transformátor 220/24V, který ale díky tomu, že má primá motaný na 220V, tak celé trafo dává naprázdno i při částečném zatížení napětí kolem 26V, což už je "přes čáru". Jednak bude topit stábl jak nezavřenej, jednak hrozí výbuch filtráků, které jsou jen na 35V. Každý si snadno spočítá, že 26x1,414 = cca 36.7V. To by sice značkové elyty měly vydržet, ale je zhola zbytečné protápět takový výkon na stabilizátoru. Trafa z rozvaděčů a strojů jdou poměrně snadno odmotat až na těch 21-22V, u stovky trafa je to pár závitů.
Těch 21-22V je napětí tak přesně akorát, že je 1. minimální ztráta na stabilizátoru, 2. nehrozí napěťové přetížení hlavních filtračních elektrolytů /22x1,414=cca 31,1V/, víceotáčkovým trimrem jde nastavit zcela přesně 18,5V, /při tomto napětí zesilovač dává maximální výkon/, ale nešetřete a do daného místa kupte víceotáčkový cermetový trimr Vishay nebo Bourns, i když stojí myslím 25,-Kč - vyplatí se to, jsou velmi stabilní.
Použijte hodně přesný měřák a nastavte přesně 18,5V, pokud si nejste jistí přesností měřáku, tak radši jen 18V, protože při cca 20V se IO umlčí a při dalším zvyšování napětí odejde, těch 28V, které jsou uvedeny v datasheetu je nějaký blaf, nebo to možná platilo u starších sérií, ale novější IO /i značkové/ to nesnesou.
Co se týká chladiče - pokud máte něco vhodného doma, použijte to, pokud nemáte, tak v EZK mají velmi šikovný a vzhledný chladič označený CHL20B/80 BLK. Akorát si dejte pozor na rovinnost chladiče-křivými profily jsou proslulé chladiče české i slovenské výroby. TDA2005 mají totiž tepelnou ochranu a jestliže nebude IO přitažen celou plochou k chladiči /jeden šroubek opravdu nestačí!! /, tak obvod začne omezovat výkon už velmi brzy a těch 2x25W z toho nevyrazíte ani omylem. Naprosto spolehlivá metoda je zaprvé dřevěnou paličkou co nejlépe srovnat chladič a zadruhé pomocí fólie Kerafol nebo Sarcon /docela dobré teplovodivé podložky se dají vykuchat i z PC zdrojů, jednou takovou velkou je izolovaná dvojitá velká schottky dioda/ podložit IO podložkou a přitáhnout ho k chladiči nějakým trámečkem, třeba i mosazným či železným, ideálně duralovým, ale není to podmínka. Přitáhnutí trámečkem např. 8x8mm a přitažení dvěma šrouby M3 k chladiči je to nejlepší, co pro toho švába můžete udělat. Ta podložka tam není kvůli izolaci, ale kvůli vyrovnání nerovností chladiče, aby při přitažení IO nepraskl, jinak TDA2005 má na křídle minus napájení, takže kvůli tomu to není a křídlo můžete klidně kouskem drátu a letovacím očkem spojit s minusem napájení, ale není to nezbytné.
Mám doma ještě čtyři centry Magnat, každý z nich je osazený dvěma tuším 5,5" a je to konstruováno jako Appolito a do nich bych tohle všechno chtěl namontovat. Dva tyhle centry jsou volné, kdo by měl zájem, klidně za nějakou symbolickou cenu prodám. Je to Appolito s basreflexem, výhybka je uvnitř a jsou to centry, čili úzké a vysoké. Zkoušel jsem je jak hrajou a podle mě je to normální celopásmová bedna s výbornými výškáči, hezky to cinká. Napadlo mě, že by se to někomu mohlo hodit k PC vedle monitoru, protože jak už jsem psal, jsou to původně centry a když je postavíte na kratší hranu, zabírají velmi málo místa.
Zkusím to pak nějak zdokumentovat, co kde a jak je a budou z toho vlastně dva projekty - kdo je šikula, navrhne si bedny i s reproduktory a druhý projekt bude tenhle zesilovač. A ať mi nikdo nevykládá, že 2x25W je k PC málo, když máte bedny defakto metr od hlavy.
Co se týče nějaké verze Mk.II se subwooferem, to pokládám za zbytečné, aktivní subwoofer s výkonem dejme tomu 50W lze vyrobit levou zadní a co se týče DPS, tam by si to vyžádalo jen drobnou úpravu, která by koneckonců šla namontovat i na zásuvku cinch pro subwoofer.
Viděl bych to na Opampův modul LaMa v můstku/Opamp poradí, jak to zmůstkovat/ s předřazeným SubJuniorem, nebo jinou podobnou propustí a bude z toho subwoofer s výkonem 100W a celkově aparát jak víno. Škoda, že už nejsou teslácké ARN188/07 s tím zdvojeným magnetem, dát dva takové reproduktory do bedny cca 50L a pod stůl, tak Vám to při neopatrnosti urazí koule
Pokud máte nějaké jiné, lepší nápady, sem s nimi, víc hlav vždycky víc ví.