Re: Přestavba Centru AQ Labrador 165 na bázi Odin Mk3
Mě šlo o pásmo, které PR nepřenáší, ale středobas ho hraje.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Přestavba Centru AQ Labrador 165 na bázi Odin Mk3
Mě šlo o pásmo, které PR nepřenáší, ale středobas ho hraje.
OK, to jsou cenné rady. Co bych tedy měl udělat z výše uvedenou bednou, kterou mám. Vyhodit? Nebo uříznout čelo a udělat nové, kde budu mít střed uprostřed a výšku do malé krabičky navrch a po krajích 2 basáky? Já na té bedně nijak nevisím, takže jak? Akorát ty Seasy jsou super špica měniče, tak je mi líto z nich dělat jen basák, spíš by měli být na pozici středů.
Momentálně používám jako centr jednu regálovku, ale je to řešení moc vysoké, odráží se mi od toho obraz :
A přijde mi to slabé, hlavně v nějakých víc akčních pasážích. Mám ty regálovky 2, takže nápad, můžu z toho mít nějaké středové pole a rozestavit je mezi L a R hlavní repra? Nebo, dát je na ležato, výškáčema k sobě taky asi není uplně dobrý nápad, co, to by bylo d´A s dvěmy výškami ;o) ? Co na to říká teorie?
Tohle se mi do té bedny nevejde o tom moc neuvažujte:
Stále ti uniká dost zásadních souvislostí, proto tě znovu odkážu na čtení teorie.
Ona "malá krabička" s výškáčem by ti těžko prostorově pomohla (pokud plánuješ ten Seas - jednal není nejmenší a za druhé ta "krabička" by musela být ještě značně větší kvůli zbavení se difrakcí, nepočítaje fakt, že by pak už pravděpodobně vadila vzájemná osová vzdálenost jednotlivých měničů; navíc otázka - co bys tam použil za střeďák?)
Nejjednodušší a ve spoustě případů i nejefektivnější (v rámci rozumné cenové hladiny) je ale skutečně akorát okopírovat regálovku, pokud by byly větší rozdíly ve směrovkách, tak by se to dalo řešit změnou útlumu. "Problém" je, že regálovka pod televizí nevypadá dobře, to je vše, oč tu běží.
To tvoje středové pole nebo regály výškáči k sobě jsou skutečně nesmysly.
Val.l: vím, že toho moc nevím. Tak mi prosím napiš, co konkrétně a jestli bys byl i tak laskav, tak uveď nějaký link. Terorie o reproduktorech je tolik, že bych jí nepřečetl ani do konce života.
Ohledně té "krabičky" byl by v ní ten scan speak 2905/9300, pod ním by byl ten střed ze Seasu a kolem Seasu by byly dva basáky.
Tu krabičku s oddělenou výškou nemám z vlastní hlavy, jsou tak třeba udělané BaW 801 Matrix. Je to teď lépe srozumitelné?
Díky j.
Začni tady na fóru v sekci teorie, překvapivě... Až pochopíš to, co je tady, tak budeš mít slušný vstup (a bude dál než většina místních uživatelů (včetně mě)).
Znalost alespoň středoškolské fyziky by nebyla od věci.
On ten B&W je ale konstruován jinak, ten SS je na takovéhle konstrukce moc tankoidní.
Já jsem tedy ještě nic nenačetl, protože buď přebaluji nebo jsem se teď věnoval měření s Holmem, ale kdybch dal ten centr s d´A na výšku a položil ho na zem a nasměroval do úrovně uší, tak by to bylo ... asi taky k ničemu, že? Protože by výšky výškových reproduktorů měřeno od země byly různě vysoko? I kdyby, toho se stejně u centru nedá docílit, aby byly stejně s L a R... ne?
val.l / MethMan
tohle jsem načetl od Autora Milan:
Link: https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=15627
Cituji:
Požadavky na symetrickou směrovku splňuje korektně navržená reprosoustava s uspořádáním d'Appolito. Z její anglické zkratky MTM (midbass-tweeter-midbass) si lze představit, jak taková soustava vypadá. V ose takové soustavy je směrovka velmi vyrovnaná a jejím položením na bok získáme skutečně dobrý centr. Problém je ovšem právě návrh takové soustavy a zejména ladění výhybky. Aby takový systém správně fungoval je nezbytné dodržet zásady pro návrh d'Appolito systémů a ani tehdy není vyhráno. Taková výhybka je mnohem náročnější než výhybka pro klasické dvoupásmové soustavy s jedním středobasem. Špatně navržená výhybka takovouto soustavu potom degraduje, zvuk není příjemný na poslech a ve velmi špatném případě je i horší, než při použití klasického dvoupásma naležato a naprosto smazává původní možnost vyrovnané a symetrické směrové charakteristiky. Při stavbě takových systémů je pro začátečníka-amatéra nejvhodnější přesně okopírovat již existující projekt, s dobrou dokumentací a výhybkou, se kterou si designér hrál delší dobu, případně firemní návrh, pokud je k dispozici (Seas, Visaton a další).
Nevím tedy co si mám myslet, vaše teorie s mi rozchází s teorií výše uvedenou
Jak teď dál?
Článek je starý, nekomplexní, trochu subjektivní, nekonkrétní a v něčem mylný. Zkrátka do odborného článku, dle kterého by se dalo řídit, má daleko.
Je tam pouze část problematiky a nedá se vztáhnout na veškeré centry, ale dá se z toho něco vyčíst http://www.audioholics.com/education/lo … er-designs
val.l
tak jsem si pěkně početl článek z r.2007 a přečetl si i kontrující článek z r. 2009
http://www.audioholics.com/education/lo … el-speaker
a říkám si: Jak to tedy je? Byla dřív slepice nebo vejce?
Asi bych zůstal u MTM a když to udělám pořádně, tak to bude dobrý, ne? A když to dobrý nebude,
tak jsem provařil jen návrh a výhybku a můžu dál zlepšovat. Kdo co myslíte?
Ten druhý článek jsem nepostoval, protože mi nepřijde dobré se jím řídit - přijde mi subjektivní a zjednodušující až moc - třeba "neměl jsem k dispozici WTMW, tak jsem použil klasickou dvoupásmovku, což je beztak lepší." Zkrátka je postaven tak, aby obhájil MTM... Uznávám, že jsem ani nečetl každé slovo, jelikož se mi to opravdu nelíbilo.
SF: Budu se opakovat, což je asi znak samolibosti, ale když ses znovu zeptal:
Nepíšu to proto, aby jsi se na to vykašlal, ale jen proto, aby si nehledal ideální řešení tam kde není.
LaSalle píše že to je ještě ok, já si myslím (z důvodů uvedených výše), že už to není ok. Floyd Toole je v tomto se mnou zajedno, ale jako hlavní důvod uvádí něco jiného. Věc, která mně osobně vadí nejvíc, je umístění jakkoliv konstruovaného centru pod televizí, nízko pod úrovní uší. Vnímám "balkónový efekt" oproti tomu, když je výšková sekce nad ušima a zvuk je tak může být "obklopující".
Takže si to pěkně vyrob, změř a udělej výhybku. Bude se ti to líbit už proto, že jsi tomu věnoval úsilí. Jako zeslabení veškeré argumentace, která kdy byla napsána vem v úvahu tzv. ventriloquism efekt. Za časů mono Miloše Frýby a spol. nikoho nenapadlo řešit, že reproduktor je vlastně vedle obrazu a nevědomky každý "slyšel", že zvuk vychází z obrazovky.
Věc, která mně osobně vadí nejvíc, je umístění jakkoliv konstruovaného centru pod televizí, nízko pod úrovní uší. Vnímám "balkónový efekt" oproti tomu, když je výšková sekce nad ušima a zvuk je tak může být "obklopující".
Předpokládám, že tím myslíš centr na ležato v MTM uspořádání. Nebo myslíš i W(T/M)W na ležato? Nebo myslíš ještě něco jiného.
Protože já vnímám balkónový efekt ve stereu, už když mám uši 10cm na výškou. Zlepší se to, až když si sednu třeba na zem.
Kupovat zvukově prostupné plátno a konstruovat nějaké ploché bedny není to co bych chtěl.
Když postavím ten centr na výšku, tak co dál? Mám jednu výšku a 2 středobasy:
a) d´A a posunout to co nejvýše od země
b) 2 pásmo (jeden woofer mi zbyde)
c) 2,5 pásmo
s basreflexem nebo bez?
v bedně co mám s novým čelem, nebo v nové? (mám takové tušení, že mě necháte udělat novou bednu...)
d) A nebo bedna na ležato, ale výška a střed pod sebou a po stranách dva woofry (viz MaBat)?
V tom případě bych do toho musel jít od píky (nemám ani jeden basák a ani jeden 4,5" ne 5" střed. reproduktor, aby to nebylo moc vysoké a nelezlo mi to zase do obrazu..
Výsledek je tedy následující. Současný centr prodám (kupci jsou vítáni) a postavím novou bednu, kde je výška a centr nad sebou a po stranách dva basy.
Díky takto všem, kdo mi při tomto rozhodování pomáhali.
Nějak jsem minul tvůj příspěvek ze 24.10.
Myslel jsem tím právě to co píšeš: "Protože já vnímám balkónový efekt ve stereu, už když mám uši 10cm na výškou. Zlepší se to, až když si sednu třeba na zem." Je to logicky nezávislé na konstrukci reprosoustav. Sám nerozumím tomu, proč si to většina lidí cpe pod bednu místo nad ní.
Bednu bych neprodával, škoda peněz. V pohodě se tam můžeš vejít i se středem nebo s koaxiálem.
Zdar. Díky za reakci.
Ono je to ještě tak, že je to jinak. Udělám bednu ve stejném designu, jako jsou regálovky.
A regálovky ještě dostanou jednu bednu pod sebe s basákem. Bude to vypadat jak z jedné dílny.
Na televizi si to dát nemůžu, jsem fanda projekce, takže bych to musel zavěsit asi půl metru od stropu ;o))
Hledám teď nějaký velmi slušný výškáč, co by pasoval k SS 2905/9300 nabo 9300?
A střeďáček?
Ty středobasy by pak hrály cca do 1500Hz.
Tady je aktuální plánovaná sestava:
Seas Excel W17E002 6,5 inch woofer D170,4
Střed Scan Speak 10F/8424G00 D97,5
Výškáč Peerless 0.75 inch fabric dome tweeter D52
MethMan / Val.I
Je tu ještě takový nápad a to jest místo středu s výškou použít koaxiální repro:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5814
Co vy na to po stránce teoretické? Je to finále? Jdu do cíle nebo z cesty?
jak jsem psal výš, já bych do toho šel.
Woofry vyměněny za BSA 11R65117R-01 HD. Bedna je hotová a nalakovaná, skoro.
Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Přestavba Centru AQ Labrador 165 na bázi Odin Mk3