Jo, chápeš to správně - ty tlučeš kladivem v ose a věnec rotoru pochoduje - stejně jako když nasazuješ sekyrku - klepeš na druhém konci topůrka a sekyrka leze.
A k převíjení: Normálně jsem převíjel, stejně jako spálený vinutí elektromotorů - tzn. nejdříve vysledovat, jak jsou cívky jednotlivých fází rozložené v drážkách po obvodu statoru - raději si to i namalovat, protože v každé fázi je několik cívek v sérii - alternátor je 3-fázovej. Pak odseknout čela cívek na jedné straně (dlátkem), spočítat závity u jedné cívky, vytáhnout nebo (dřevěnou tyčkou vyrazit) zbytky cívek na druhou stranu, očistit statorové drážky, hlavně ostré hrany se zbytky laku...
Pak se na několikastupňovou šablonu navinou novým drátem nové cívky (pozor na rezervu drátu na propoje mezi jednotlivými cívkami, navinou se bez přerušení všechny cívky jedné fáze!), každá cívka se na šabloně stáhne na protilehlých stranách bandážovací tkanicí nebo režnou nití, aby se po sundání ze šablon cívky nerozsypaly - šablony mají 2 - 4 příčné drážky, aby se pod navinutou cívkou dala protáhnou bandáž a svázat... Stator se za boky dole uchytí ve svěráku nastojato, cívky se rozloží po obvodu a první cívka se závit po závitu "nasype do drážek statoru" - předtím se přestřihne její bandáž a jednotlivé kulaté závity se prsty při ukládání do drážky natvarují tak, aby cívka sedla a držela v drážce a čela byly úhledný a nepřekážely ani rotoru, ani krytům statoru - viz prohlídka nebo nafocení původního tvaru a uspořádání cívek. Pak se ve zprávné vzdálenosti (do správných drážek!) nasype druhá cívka, usadí, vytvarují se čela, jde se na třetí atd. až máš založené po obvodu všechny cívky jedné fáze. Pak na šabloně navineš cívky druhé fáze, posvazuješ, aby se nerozsypaly, rozložíš po obvodu statoru a postupně nasypeš do drážek cívky druhé fáze. A nakonec sypeš a tvaruješ cívky 3. fáze... to jde nejhůř, protože je ukládáš do zaplněného statoru.
Navíjení je zabíračka na ruce, drát je tuhý a jde tvarovat jen prstama - aby se nepoškodila izolace - budeš-li to dělat na vyšší napětí, bude více závitů a tímpádem tenčí drát, s tím to snad půjde snáz. Konce cívek se zapojí do hvězdy, většinou se používá 6-ti diodový třífázový můstek. Pokud převiněš na větší napětí, bude nutné dát odpovídající diody - ty původní alternátorové nemají moc velké závěrné napětí.
To převíjení je fakt drbačka - nebylo by lepší někde na vrakovišti sehnat 28V alternátor z autobusu nebo náklaďáku???