Téma: Rozebrání rotoru alternátoru

Zdravím,
mám takový dotaz trochu mimo toto fórum, ale nenapadá někoho, jak by se dal rozebrat rotor z auto alternátoru abych mohl vyjmout tu cívku, místo ní tam dát permanentní magnet a zase ho složit? Je to nejspíše lisované...jen vím, že se mi to kdysi dávno povedlo (u jiného rotoru). Díky
http://image.made-in-china.com/2f0j00gCQEeJbHZMck/ALTERNATOR-ROTOR-28-100-9.jpg

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Hm. Stahovák jsi zkoušel? Jednou jsem s ním něco podobného dělal. Ale tady, nevim jestli ho za něco zachytíš.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Tady právě není moc za co. Zkusím to nějak uchytit do svěráku, za druhou část protáhnout nějaké lanko a táhnout...uvidím.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Odpovím otázkou. Co s tím hodláš vymejšlet, tj. k jakému účelu to chceš ?

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Větrná elektrárnička smile (stator samozřejmě převinu).

(upravil sis 28. 5. 2012 17:11)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Nevím, jestli permanentní magnet bude stačit - a přijdeš o možnost regulace výstupu prostřednictvím buzení rotoru.
Kdysi jsem alternátory převíjel - i rotorové vinutí - a rozebíral to tak, že na tu stranu hřídele, kde je závit, jsem našrouboval dvě matky, utáhnul je proti sobě a v ose hřídele na ten konec s matkama tloukl velkým kladivem přes měděný nebo mosazný špalík - aby se neomlátil konec hřídele a nepoškodil závit. Většinou se po pár ranách nalisovaná hvězdice s pólovými nástavci začne pomalu posouvat směrem, odkud naráží kladivo - na místo nalisování pomůže před akcí nakapat brzdovou kapalinu nebo uvolňovač šroubů. A nejlíp, když rotor drží pomocník oběma rukama tak, aby konec se závitem a matkama mířil nahoru,  ty do jedné ruky vezmeš měděnej nebo mosaznej špalík, do druhé kladivo a za chvilku je to rozdělané.
Kladivo musí být těžké - aby setrvačná síla s tím nalisovaným dílem po nárazu pohnula!

Složení zpět je jednodušší - tu sundanou část ohřeješ (třeba v el. troubě) tak na 200 stupnů a pak jde snadno naklepat na původní místo pomocí trubky o malinko větším průměru, než je hřídel rotoru ... tuzemské rotory z Pal Magnetonu tak šly rozdělat skoro pokaždé - ale na 100% to nemáš, záleží na tolerancích nalisování...

Když něco nejde silou, musí to jít mnohem větší silou smile

(upravil Dohnalik 28. 5. 2012 17:39)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Díky moc, hned to půjdu zkusit. smile
Pochopil jsem to správně, že vlastního rotoru se vlastně ani nedotknu? Jen mlátím do hřídele a setrvačnou silou se uvolní?

Jinak regulaci buzením logicky potřebovat nebudu, u větrné elektrárničky je to pro mě zbytečná zátěž. Magnety budou neodymové z ebaye. Tří-fázový výstup natáhnu do usměrňovače, vyfiltruju a toto napětí pak povede do spínaného měniče řízeného procesorem, který bude vyhodnocovat MPPT generátoru (hledat optimální zatěžovací proud ku napětí tak, aby bylo dosaženo maximálního okamžitého výkonu). Tj na výstupu měniče bude konstantní napětí (13,6, případně 14,4 V), avšak bude se měnit proud pro nabíjení baterií, za kterými bude pověšen další měnič, tentokrát step-up na 325 V a v ocase za ním sinusový PWM střídač s filtrem opět řízený procesorem. Taková je idea. smile

Jestli se můžu zeptat, jak jsi převíjel statory?

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Trochu nerozumím té myšlence s dobíjením baterií. Pokud to bude CV (konstantní napětí) režim, budou si baterie jaksi samy určovat, kolik proudu si vezmou.

Web

(upravil Dohnalik 28. 5. 2012 18:26)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Proud bude pořád brát ten měnič, baterie budou jen taková cache. Nepočítám s tím, že budou někdy nabité do plna a pokud ano, tak je regulátor odpojí.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Kolik předpokládáš, že bude mít větrná elektrárna výkon a co z toho chceš napájet?

(upravil Dohnalik 28. 5. 2012 19:24)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Ještě fotovoltaika, bude se to navzájem doplňovat. Jelikož v noci nesvítí slunce, ale fouká víc vítr, potáhne to větrná elektrárna, ve dne zase svítí slunce, ale toho větru moc není, takže fotovoltaika. Chce to ještě pár věcí, ale fungovat by to mělo. Tahat z toho nebudu nic extra. Svůj PC, který má v klidu spotřebu kolem 80 W (špičkově pak ke 450 W) a pár nepříliš náročných spotřebičů...špičková spotřeba nepřesáhne 1000 W. Průměrná spotřeba bude kolem 150 W. Elektrárna by mohla dávat ve špičkách 200 W a fotovoltaika nejspíše 100-200 W, ještě uvidím. Jde o takový eko projekt, který by měl ukázat, že to, co předvádí naše vláda, tj vysazování obrovských plantáží fotovoltaiky a rozhoupání tak celé sítě, je píčovina a že elektřina jde získávat stabilně i ekologicky. A taky chci příští rok vyhrát SOČku smile

Jinak poslušně hlásím, že se mi alternátor rozebrat nepodařilo. Bylo to slisované naprosto na prasáka, nešlo by to snad nikde. Seženu si nějaký jiný, ideálně nějaký z Magnetonu (máme ho tady v KM a mám tam i známého, nebylo by špatné, kdyby se mi podařilo sehnat alternátor ještě nesložený).

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Si dosti fandíš, těch 150W průměrné spotřeby. To bude docela velká elektrárna. Instaloval jsem v chaloupce solární panely - 240Wp s akumulací energie do baterií a přes zimu (listopad - leden) z nich dostanu s obyčejným regulátorem denně asi 70Wh. Letos budu instalovat regulátor s vyhodnocením MPPT a DC/DC konverzí, tak se to snad o 1/3 zlepší.
Pomaloběžný alternátor se dá sehnat u výrobce větrných nebo vodních mikroelektráren, ale cena je přes 10 tisíc. Chtěl jsem k vodní elektrárničce, ale taky se ho nejprve pokusím udělat z alternátoru ze škodovky.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Jo, chápeš to správně - ty tlučeš kladivem v ose a věnec rotoru pochoduje - stejně jako když nasazuješ sekyrku - klepeš na druhém konci topůrka a sekyrka leze.
A k převíjení: Normálně jsem převíjel, stejně jako spálený vinutí elektromotorů - tzn. nejdříve vysledovat, jak jsou cívky jednotlivých fází rozložené v drážkách po obvodu statoru - raději si to i namalovat, protože v každé fázi je několik cívek v sérii - alternátor je 3-fázovej. Pak odseknout čela cívek na jedné straně (dlátkem), spočítat závity u jedné cívky, vytáhnout nebo (dřevěnou tyčkou vyrazit) zbytky cívek na druhou stranu, očistit statorové drážky, hlavně ostré hrany se zbytky laku...
Pak se na několikastupňovou šablonu navinou novým drátem nové cívky (pozor na rezervu drátu na propoje mezi jednotlivými cívkami, navinou se bez přerušení všechny cívky jedné fáze!), každá cívka se na šabloně stáhne na protilehlých stranách bandážovací tkanicí nebo režnou nití, aby se po sundání ze šablon cívky nerozsypaly - šablony mají 2 - 4 příčné drážky, aby se pod navinutou cívkou dala protáhnou bandáž a svázat... Stator se za boky dole uchytí ve svěráku nastojato, cívky se rozloží po obvodu a první cívka se závit po závitu "nasype do drážek statoru" - předtím se přestřihne její bandáž a jednotlivé kulaté závity se prsty při ukládání do drážky natvarují tak, aby cívka sedla a držela v drážce a čela byly úhledný a nepřekážely ani rotoru, ani krytům statoru - viz prohlídka nebo nafocení původního tvaru a uspořádání cívek. Pak se ve zprávné vzdálenosti (do správných drážek!) nasype druhá cívka, usadí, vytvarují se čela, jde se na třetí atd. až máš založené po obvodu všechny cívky jedné fáze. Pak na šabloně navineš cívky druhé fáze, posvazuješ, aby se nerozsypaly, rozložíš po obvodu statoru a postupně nasypeš do drážek cívky druhé fáze. A nakonec sypeš a tvaruješ cívky 3. fáze... to jde nejhůř, protože je ukládáš do zaplněného statoru.
Navíjení je zabíračka na ruce, drát je tuhý a jde tvarovat jen prstama - aby se nepoškodila izolace - budeš-li to dělat na vyšší napětí, bude více závitů a tímpádem tenčí drát, s tím to snad půjde snáz. Konce cívek se zapojí do hvězdy, většinou se používá 6-ti diodový třífázový můstek. Pokud převiněš na větší napětí, bude nutné dát odpovídající diody - ty původní alternátorové nemají moc velké závěrné napětí.
To převíjení je fakt drbačka - nebylo by lepší někde na vrakovišti sehnat 28V alternátor z autobusu nebo náklaďáku???

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Koukám, než jsem ti to popsal, tak už jsi vše přehodnotil...

(upravil Dohnalik 28. 5. 2012 20:38)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Hippo007: Solární panely budou mít solar tracker a MPPT, chci z nich dostat maximum, alespoň přes to léto. WindBlue Tyhle pomaloběžné alternátory dělá roky, stojí kolem 7k, a to si fakt nemůžu dovolit. http://www.windbluepower.com/Permanent_ … dc-540.htm
sis: Díky moc smile, ještě jestli tě můžu požádat o poslední věc, jaký je podle tebe nejjednodušeji rozebiratelný alternátor, ten PAL (pokud by se mi nepodařilo sehnat ten ještě nesložený)? Alternátor z autobusu nemá dostatečný napětí, já počítám v maximálních otáčkách tak s 40-50 V. Na YT je také plno návodů jak si takový alternátor převinout, tak to všechnou zkouknu a doufám, že uspěju. Jinak si vinutí spojím do trojúhelníka, měl bych tak dosáhnout většího výkonu, nebo ne?

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Je mi líto, neporadím ti, který nový alternátor - máš-li tam známýho, poraď se s ním... Já alternátory opravoval před mnoha léty, ale jak jsem viděl nedávno, je to pořád stejný, jen regulátor je uvnitř - dřív býval jako krabička vedle. Je však otázka, jestli Pal už taky (tlakem autovýrobců na cenu) nebere rotory někde z Asie...
Mohu-li tě poprosit, pošli mi link na nějaký návod na převinutí, jak píšeš  jsem zvědavý, jak to dělají jinde.
Max výkon, který z daného alternátoru dostaneš závisí na Bmax, mezeře stator/rotor a otáčkách - první dvě věci jsou dané konstrukcí, s tím nic nenaděláš. Zapojíš-li hvězdu nebo trojúhelník je jedno, akorát se bude pro stejné výstupní napětí lišit počet závitů cívek. Hvězda je jednodušší na realizaci, cívky mají míň závitů - ale silnějšího drátu. Nepleť si to s rozběhem motorů - u 3F motoru s cívkama na 400V se zapojuje na rozběh hvězda, cívky dostanou jen fázové napětí 230V a je menší proudový náraz při rozběhu (ale taky snížený výkon), až po přepnutí na trojúhelník dostanou sdružené napětí 400V a motor má plný výkon. Vinutí alternátoru bývá zapojené do hvězdy a při použití 6-diodového můstku se střed nevyvádí. Když přepojíš na trojúhelník, bude výstupní napětí nižší.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Sám jsem zvědav, jak dopadne, aby výsledek byl úměrný vynaloženému úsilí. Převíjení je docela pakárna, upevnění magnetu v kotvě...  Pokud použiješ k převinutí novější 12V alternátor a použiješ původní diody, tak si zjisti na jaké  napětí jsou-  nevím, jak je to u těch novějších dimenzované.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Koukám, že sis to jaksi vystihl.
Pokud to nutně chceš rozebírat, možná by šlo vyzkoušet i decentně nahřát před rozebráním. Cívku buzení beztak zahodíš. Jen si předtím ten rotor dobře prohlídni nemusí, no jak to říct "jít na obě strany stejně", a už jsem viděl i pojištění lepením.
Napětí před diodama to dá myslím obstojný, u toho karosáckýho s tim snad napájeli televize nebo co. Ale to je altík kráva, volepičo nemůžu to dát na ponk. Ne přehánim, ale spíš chci naznačit, aby se to potom vůbec točilo... kdyby byl převod. Co se týče napětí, můžeš kouknout na starý PALky - tam se ty diody daly koupit samostatně, tušim, že na 35A, ale napětí si nepamatuju.
Jinak s tím, co to dá si fakt slušně věříš, pokud to neroztočíš do řádnejch otáček, řek bych, že to bude bída.
BTW s kolegou jsme něco podobnýho vymejšleli (jen altík, žádný oupravy typu premag.) a moc dobře to teda nevycházelo, leda že by byl fakt fičák smile Ale jinak ti fandim a přeju úspěch smile

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Poslední dodatek: nezbytné je vyvážení rotoru - všimni si těch odvrtaných důlků na pólových nástavcích na obrázku. Když místo cívky dáš permanentní magnet(y), tak je potřeba rotor znovu vyvážit - nejen staticky (v klidu), ale aj dynamicky  (při rotaci) - a to se obávám, že bez spec. vybavení nejde. Při malých otáčkách to moc vadit nebude, akorát alternátor bude mít malý výkon - ten roste s otáčkama - a bohužel, asi porostou i vibrace. Pro plný výkon potřebuje alternátor 6 - 7000 ot/min! - viz http://www.imghosting.cz/view-55Alt_12V_35A.jpg
Suma sumárum: Převinutí statoru ano, výměna diod je dnes legrace. Ale na rotor bych nesahal  - buzení je jednoduché a regulace taky - stačí jen spínač (Fet) a ten ovládat on/off podle: a) začal se točit rotor - tzn. na výstupu alt. se objevilo nějaké min. napětí - (bude i bez buzení...) a za b) bylo dosaženo jmenovité napětí dobíjeného aku.

(upravil Dohnalik 30. 5. 2012 15:17)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Vyřeším to tak, že asi koupím permanentní rotor už hotový, na ebay jich pár je. Buzení nepřipadá v úvahu, je to obrovská zátěž poměrem k nepříliš vysokému výkonu toho převinutého alternátoru.
Díky za rady, až budu mít víc času, pustím se do toho pořádně. smile

http://www.youtube.com/watch?v=V1xmDP-xeVk

http://www.youtube.com/watch?v=8_HN6NcmMVY