Téma: decibely v autě
Zdravím
Právě jsem vyslechl názor jednoho autotuzera, a to "...ale bezmála 160dB, které sem dal na nějaké soutěži, nezapřeš", přičemž v předchozím informaci je dohledatelná informace, že reprák má nějaký pižodýr 12" s citlivostí "pětadevadesát", krmený 1000W zesilovačem, který má podle něj reálně 200W.
Jelikož se o autohifi a autotuzing nezajímám, mohl by mi někdo říct, kolik dB zisk se dá vytvořit na akustickém tlaku v tom malém prostoru auta?
Reprák v poloprostoru sou 3dB navrch, v místnosti pak v koutě tzn čtvrtprostoru to je kolik? 6 nebo 9 dB? (samozřejmě přibližně). Auto je pak malý uzavřený prostor...
Další získa bude asi na cháře reproboxu - hrb od bassreflexu, pokud se dá uvažovat, že ten tam něco užitečného zrobí.
Jde m io následující: Pokud totiž použiju matiku druhého ročníku střední školy, tzn že SPL = citlivost + 10log(P/d), tak za předpokladu, že má reprák tedy 95dB, v tom malém prostoru uděláme zisk řekněme 15dB (i s hrbem od BR), tak 160-95-15 je neúprosných 50dB, které musí do reproduktoru dostat zesilovač (pro teoretický případ že měříme SPL metr před reprákem ve volném prostoru, což teda v autě neni). Jinak řečeno to znamená, že by to pižodýra musel napchat 10kW.
A když to do vejpočtu hodím obráceně, při 200W mám s 95dB reprákem 118dB, k tomu řekněme od oka střelený zisk auto-prostoru 15dB máme tak 133dB, což je imho docela reálný výsledek s tím co máme.
Prosímvás, kolik je ta magická konstanta (zisk v dB), který se v prostoru auta udělá, a z těch prdlačkových výkonů s tuponi repráky dělá taková obludná čísla jako "bezmála 160"?
Díky za vysvětlení/objasnění situace!
PS: Nemyslím si, že to to je reálné a samozřejmě tomu nevěřím. Ale zajímalo by mě, kolik se reálně dá docílit ten dB zisk v prostoru auta.