(upravil Jan16 20. 5. 2012 22:50)

Téma: decibely v autě

Zdravím
Právě jsem vyslechl názor jednoho autotuzera, a to "...ale bezmála 160dB, které sem dal na nějaké soutěži, nezapřeš", přičemž v předchozím informaci je dohledatelná informace, že reprák má nějaký pižodýr 12" s citlivostí "pětadevadesát", krmený 1000W zesilovačem, který má podle něj reálně 200W.

Jelikož se o autohifi a autotuzing nezajímám, mohl by mi někdo říct, kolik dB zisk se dá vytvořit na akustickém tlaku v tom malém prostoru auta? 
Reprák v poloprostoru sou 3dB navrch, v místnosti pak v koutě tzn čtvrtprostoru to je kolik? 6 nebo 9 dB? (samozřejmě přibližně). Auto je pak malý uzavřený prostor...
Další získa bude asi na cháře reproboxu - hrb od bassreflexu, pokud se dá uvažovat, že ten tam něco  užitečného zrobí.

Jde m io následující: Pokud totiž použiju matiku druhého ročníku střední školy, tzn že SPL = citlivost + 10log(P/d), tak za předpokladu, že má reprák tedy 95dB, v tom malém prostoru uděláme zisk řekněme 15dB (i s hrbem od BR), tak 160-95-15 je neúprosných 50dB, které musí do reproduktoru dostat zesilovač (pro teoretický případ že měříme SPL metr před reprákem ve volném prostoru, což teda v autě neni).  Jinak řečeno to znamená, že by to pižodýra musel napchat 10kW.   
A když to do vejpočtu hodím obráceně, při 200W mám s 95dB reprákem 118dB, k tomu řekněme od oka střelený zisk auto-prostoru 15dB  máme tak 133dB, což je imho docela reálný výsledek s tím co máme.

Prosímvás, kolik je ta magická konstanta (zisk v dB), který se v prostoru auta udělá, a z těch prdlačkových výkonů s tuponi repráky dělá taková obludná čísla jako "bezmála 160"?

Díky za vysvětlení/objasnění situace!

PS: Nemyslím si, že to to je reálné a samozřejmě tomu nevěřím. Ale zajímalo by mě, kolik se reálně dá docílit ten dB zisk v prostoru auta.

(upravil KomarD-Jeay 20. 5. 2012 23:50)

Re: decibely v autě

Celkom dobre si to zratal.
Ak na sutaziach kotli 200W do 12", zvycajne dosiahne do 135dB pri vhodnom naladeni auta.

Rezonancia skutocne dosiahne aj 15dB, mozno aj viac, kedze sa ladi na rezonancnu frekvenciu auta a zaroven na maximalny dosiahnutelny hrb subu a zaroven tak, aby membrana mohla co najvolnejsie kmitat - najvacsia vychylka.
V podstate sa v aute meria zmena tlaku, ktora u spickovych instalacii lieta v desiatkach paskalov.

Tych 160dB je blabol.
160dB dosahuju 2x15" s prikonom okolo 4-6kW a silnejsie.

Reprak sa s citlivostou 95dB v autohifi sice vyskytuje, ale je to pri 2.83V, a ten reprak ma velmi pravdepodobne 2ohm, resp. 2*4ohm cievky.
Takze v reali ma nejakych 89dB/W.