(upravil Jan16 27. 10. 2011 1:16)

Téma: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Zdravím.
Mohl by mi někdo znalejší objasnit, čím nasnímat v kapele housle?  Je možné použít jen běžný nástrojový mikrofon, s kardioidní char. ? (případně superkardioid by šel též?). Snímač přímo na housle (přísavka) nemáme k dispozici.

Další problematický hudební nástroj je akordeon (tahací harmonika). Akordeon by měl jít solo, takže se dle svého neznalého skromného názoru domnívám, že by měl stačit jeden mikrofon (případně dva pro "stereo").

Poslední můj dotaz se týká přihlouplých kytarových komb, nemající jediný výstup, odkud by šel tahat signál pro další zpracování. Použití DiBoxu je poměrně jasná věc, ale co když daný kytarista je děsně vysazený na efektory integrované do komba? Co s tím potom? Nasnímat kombo mikrofonem? (Pravda, jednou jsem to taky už viděl - takže to asi jde). Jak moc velká to je prasárna?

Díky,
J.S.

(upravil drd 26. 10. 2011 23:59)

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Ke snímání houslí stačí úplně běžný mikrofon (kvalitní), který se používá na mluvení nebo zpěv.

Komba nebo Hlavy (Half Stack či Full Stack), se snad vždy snímají mikrofonem, neboť zvuk se tvoří od kytary až po reproduktor daného aparátu.  U baskytar se naopak využívá výstupu.

Web

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Děkuji za opravení chápání těch kytar. Beru na vědomí. Mikrofon umístit jak? To co jsem tenkrát viděl (mikrofon visící před kombem ...)

Baskytarové kombo - momentálně nevím co tam bude, ale DiBox bude v záloze.

S tím akordeonem tedy jak? Jako ty Housle? Zvlášť když to bude solo si mylsím, že by snad nemusel být tak velký problém.

(upravil Katchabba 27. 10. 2011 1:27)

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Začnu od konce:


Kytarové aparáty (komba, hlava + box) se v drtivé většině snímají nástrojovým dynamickým mikrofonem (např. Shure SM57, Audix i5, Sennheiser e606, e906 ...) umístěným těsně před reproduktorem mimo jeho osu (střed). Čili žádná prasárna to není - naopak je to zcela běžné. A to z toho důvodu, že u elektrické kytary je ZESILOVAČ A REPRODUKTOR NEDÍLNOU SOUČÁSTÍ NÁSTROJE a podstatně se podílí na výsledném zvuku ! Lhostejno zda se jedná o zvuk čistý, zkreslený nebo jinak zefektovaný !
Proto ta přihlouplá komba většinou žádný výstup nemají.

(Další možností je zařadit DI-box až mezi repro a zesilovač (většina DI-boxů při zařazení patřičného útlumu přepínačem toto umí), což ovšem v případě komba není vždy možné. Takto získaný signál je dále možné opět v mixu kombinovat se signálem sejmutým klasicky mikrofonem.
Je též možno použít DI-box se "Speaker simulatorem" (např. Hughes & Kettner Red Box, Behringer Ultra-G GI100 ...).)


Akordeon pravá ruka - dynamický (SM57 ...) nebo kondenzátorový (AKG C1000S, Shure SM81 ...) nástrojový mikrofon (kond. má obecně barevnější zvuk, ale náchylnější na snímání přeslechů od jiných nástrojů a ruchů mechaniky samotného akordeonu) na stojanu z boku namířený v místa odkud vychází zvuk (taková ta mřížka - nikoliv ty černobílé klapky smile ). Blíže je lépe, ale samozřejmě tak, aby nepřekážel hráči.

Levá ruka (basy) - v některých případech (celkově hutný sound kapely, nebo prostě stačí jen melodie z pravé ruky) se nesnímá vůbec.
Pokud ano, snímá se stejně jako pravá strana, přičemž je třeba brát v potaz, že tato část nástroje se při hře pohybuje ! Čili se umisťuje tak nějak šikmo zpředu, aby se s pohybem nástroje příliš neměnila vzdálenost nástroj - mikrofon. Tady doporučuji vygůglit nějaké foto (Radůza, Václav Koubek ...) - lépe to popsat nedovedu.
Pokud je dostupný vhodný mikrofon (typu "klipsna s malým husím krkem" např. AKG C516, Shure Beta98 nebo podobný malý typ), připevní se tento (lepící páska - Gaffa) přímo na tělo akordeonu opět nasměrován proti ozvučným otvorům - a je vyhráno !


Housle - opět kondenzátorovým nebo dynamickým mikrofonem na stojanu namířeným shora směrem ke kobylce nástroje.
Zde doporučuji (zvlášť je-li zbytek kapely hlučnější - bicí, el. kytary ...) aby si hrač pořídil vlastní (dnes to není nic neobvyklého) k tomu účelu přímo určený mikrofon, který se klipsnou připevní na tělo houslí a nasměruje na kobylku nebo f-otvor.


Toto vše platí pro LIVE snímání na podiu nebo ve zkušebně - ve studiu to může být a také většinou je trochu jinak.
Uvedené typy mikrofonů jsou uvedeny jako často používaný příklad - není to žádné dogma.

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Děkuju za vyčerpávající odpověď.
Mě se jednalo právě o live nebo zkušebnu. Na studiáka mě čeká ještě hoooooooodně dlouhá prace. Pokud vůbec.
Moje narážka na ty kytarový komba byla minimálně proti tomu, že to nemá ani výstup externího reproduktoru. Zatím ,co jsem potkával kytarová komba měly výstup na vnější reprák všecky, až na to jedno, které právě potřebuju vyřešit. Proto mě to trochu překvapilo, že to výstup nemá. Už jsme poučen a mlčím smile

Na ten akordeon se mi poedlo vyguglit poměrně reprezentativní obrázek. To si zapíšu za uši:
http://img.aktualne.centrum.cz/300/23/3002343-zpevacka-raduza.jpg

(upravil Katchabba 27. 10. 2011 1:13)

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Jináč ten mikrofon visící za kabel před reprákem komba se používá hlavně kvůli nedostaku místa nebo mikrofoních stojanů.   smile
Ideální to rozhodně není, ale vlastně to taky nějak funguje.

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Čo sa týka ozvučenia huslí, tak asi najlepšie sa zvučia husle elektrické. V kapele riešim presne tento istý problém. Mal som na šibenici kondenzátor RODE NT3, dobrý mic ale je neudržateľný čo sa s. väzby týka. Z toho čo mám sa nám asi najlepšie osvedčil Senheiser e845. Ale neni to ideál huslista musí byť jak prikovaný aby to normálne fungovalo. Jednoznačne padlo rozhodnutie kúpime el. husle. Na potreby zvučenia budu el. husle a keď sa zídeme bez elektriky, tak budu klasické. Samozrejme toto nieje možné asi aplikovať na klasickú hudbu, ale na pop čo robíme, je to asi ideál.

Web

Re: Nasnímání houslí, akordeonu; kytarová komba

Housle, akustické, jsou nejhůře nazvučitelným nástrojem. Pokud mají snímač na kobylce, který se dá dokoupit (kvalitní několik tisíc Kč) nebo jsou elektrické, pak je to bez větších problémů. Pokud přijede folkrocková kapela s akustickými houslemi, jste i s výbavou (kvalitní kondenzátorový mikrofon, feedback killer, kompresor na šavli) v pasti. Snímač přímo na houslích je nutnost!