Re: Tip na repro, "Poor Man's R909"
Vyzerá to veľmi dobre, je za tým určite veľa práce (a tá nebude zadarmo).
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Tip na repro, "Poor Man's R909"
Vyzerá to veľmi dobre, je za tým určite veľa práce (a tá nebude zadarmo).
Design mne tedy moc neoslovil a pasivně aktivní výhybka taky ne..., dělám na menší a podstatně levnější variantě celodipólu jen s 1x15", to budou poslední takový bedny pro mně (zaplatitelný i pro jiný lidi), nirvány jsem již dosáhl. Shledal jsem, že pokud měniče nejsou šrot a návrh/systém je dobrý, přínos s rostoucí cenou je jen velice malý.
Jo, desková ozvučnice je hezká, dokud je levná (a povedená). Je to zkrátka typ konstrukce, kterej je "od začátku dobře" - a jen je různě těžký ho zkazit. A souhlasil bych, že složitý obludy jako tohle a i třeba Orion už jsou za hranicí, kde má vynaložený úsilí, resp. prostředky, adekvátní přínos, oproti běžně dosažitelnýmu výsledku (svůj pokus tím počítám spíš mezi ty obludy). Nepopiratelná výhoda č.1, a to potenciální možnost dosáhnutí rel. konstantní směrovosti přes celý geometrický pásmo v místnosti (tj. "až dolu" - oproti třeba WG), je uskutečnitelná poměrně rychle a levně (od středů vejš je to složitější, ale dá se). Minimum asi bude něco pokročilejšího, než 15" + 3", ale ne o moc - přidal bych ještě 2xRBT-95, citlivej 4" místo 3" a vymalováno
Celý to má ale tak jako tak smysl jen tam, kde je na to místo, 1/2m od zdi (pokud ta není pohltivá, což většinou není) to bohužel opravdu dobře nehraje, což pro mě osobně je největší komplikace a jeden z důvodů, proč jsem to opustil.
BTW, viděl jsi někdy pěknou bednu, co by hrála dobře? Skoro jako by se to vylučovalo. Tím ovšem neříkám, že postačující podmínkou pro dobře hrající bednu je, aby byla hnusná...
-- Kdyby si někdo nedokázal představit, jak vypadá samotnej RBT-95 (cca 78x42x9mm):
Dá se s tím takhle dělat ledacos, tím jak je placatej, bohužel rozumně až od nějakých 4-5 kHz.
Zajímalo by mě jak by nahé RBTčko měřilo položené uprostřed na Neo8... a jak by měřila potom Neo8. Jenže ty už ty Neočka zase nemáš viď.
Nj, vidíš, tohle jsem zapomněl snad jako jediný vyzkoušet... Tak holt už někdo jinej.
Tak a máme tu avizovaný kompaktní celodipól Dneska jsem je dostal, jsou ještě voňavý z výroby a začíná martyrium osazování, měření, ladění...těším se na to.
Další obrázky pro zvědavce.
http://img203.imageshack.us/img203/9346/image077y.jpg
http://img256.imageshack.us/img256/8072/image079yw.jpg
Trio: Eminence+Audax+Seas
Jako stojánek na repráky dobrý
Ty se nebojíš, Jarouši, toho rezonančního pekla?
Jinak je to moc hezkej kus truhlařiny. Předpokládám, že to dostane ještě nějakej (tmavší - sjednocující) kabát.
Jó, taky mám rád chvíle, kdy je hotový dřevo a může se začít dělat "čistá práce"... to je vždycky teprve začátek zábavy.
Nebojím se ničeho Marceli, je to vymyšlený, vnitřní hloubka není nijak extrémně velká, navíc směrem nahoru se ještě zmenšuje-zužuje U velkých OB jsem neměl vůbec problémy s 10cm hloubkou "bočnic", ale s tunelem za středovým reproduktorem, který způsoboval malou 1/4 vlnovou rezonanci, poladilo se to výhybkou. S tím tmavším kabátem nevím, on je to březovej multiplex, páč mně mdfka omrzela. Ty tmavší hrany jsou dány zaoblením multiplexu - kresba jednotlivých vstev(moc zajímavě to vypadá). Reálně je to tmavší, protože je to focený mobilem a pod bílou zářivkou. Jinak je opravdu hodně těžký udělat funkční a designově pěknou/čistou bednu !
Myslel jsem samozřejmě lak/mořidlo, překližka je krásnej materiál.
Taky mi šlo o hlavně o prostor za střeďákem - tam bude násobků vlnový dýlky, na kterých to bude moc zahouknout, počítám dost... No, uvidíš. Pak bych chtěl to surový měření zezadu - a nakonec i zepředu - vidět
Uvidím, pokud by to byl problém, ještě je zde varianta, kterou jsem i na začátku zvažoval(z estetického hlediska jsem od toho upustil), udělat v oblasti střeďáku průřezy do boku z obou stran.
No konečně je to venku Na tohle jsem opravdu zvědavej.
Ale nevím vám, chlapi, s těma průřezama a objemama za reprákama směrem dozadu. Přijde mi to jako dost velkej ústupek v neprospěch výsledný akustiky. I když vím dobře, jaká je s tím potíž. Ideální by asi bylo udělat oblé symetrické zapuštění zepředu i zezadu, tak aby příruba repráku byla hlouběji v desce a zezadu to nebylo tolik zastrčený. Kdybych to ještě jednou někdy dělal, udělal bych to rozhodně takhle. Zkrátka aby toho bylo co nejmíň v "cestě" zvuku - zepředu i zezadu. Navíc by tak šla i trochu zesymetrizovat předo-zadní poloha střeďáku vůči vejškám (teď myslím hlavně tu mirulovu).
MDF na třetím obrázku jsou samozřejmě desky pro pár beden, deska bude tlustá 75mm. Na basáku je to myslim jedno a u střeďáku je tam pokus o ten výřez z boku, aby se ten tunel alespoň trochu porušil.
Výhybka pro zadní výšku bude jiná než pro přední
Ono je to hlavně o výrobní technologii, už tohle nebyla žádná prdel, různých úhlů je tam nepočítaně. Uvidíme až to změřím...s tímto problémem jsem počítal. S tím co navrhuješ, jsem Marceli laboroval, vypadalo by to trochu jako WG pro střeďák z obou stran.
S těmi úhly mi ani nevyprávěj. Pořád se mi pod postelí válí tamty starý překližkový ozvučnice na širokopásmo - na to si tenkrát truhlář snad i musel dělat nějaký jednorázový šablony, taky si řek asi 2000 jen za nařezání... Ale už jsem přišel na způsob, jak z toho udělat aspoň trochu solidní třípásmo - s minimem dalšího dřeva a řezání a (snad) se toho zbavit..
- Jo, trochu jako WG z obou stran, nechtěl jsem to takhle psát
Však i podle některých odborníků je nejlepším tvarem na dipól něco jako americká kobliha. Minimalizuje difrakce a pokud je to dostatečně oblý, v podstatě eliminuje rezonance. Dělat bych to ale nechtěl, to je jasný.
Ale to je samozřejmě jen planý teoretizování - už ten magnet zezadu to celý komplikuje tak, že asi nemá smysl to v reálu takhle pitvat.
Na druhou stranu si myslím, že tím, že to tady pitváme, tu vznikla poměrně slušná a odborná diskuze bez osobních střetů, po jejímž pročtení by nemělo nikomu bránit si OB postavit a nedopustit se elementárních chyb. Dle mého názoru jedno z mála opravdu užitečných vláken a navíc plný užitečných odkazů. OB se v českých luzích a hájích věnuje opravdu málokdo.
Jsou to moc pěkné konstrukce od Jarouše i Mirula.
K té rezonanci střeďáku u Zvířat. Nahlížel jsem snad ještě do nějakých detailnějších měření, zaměřených na tu "rezonanci". Ona to není rezonance, ale prostá interference přední vlny se zadní. Vlna zkrátka z přední strany musí urazit jinou vzdálenost než od zadní. Rozdíl způsobuji interferenci - posunutí dipólového laloku mimo osu (a v ose díra). Vzhledem k tomu, že je to hodně frekvenčně závislé a v oblasti, kde se blbě měří s vysokým rozlišením, tak to vypadá jako rezonance.
Podívejte se ke mě na web, u 6" Fane a 18soundu tam mám měření i ze strany magnetu. Difrakce od držáku středičky a magnetu je dosti drsná a stejně převažuje. Imho se té "rezonance" úplně zbavit nedá.
Pravda ale že ten tunel u Zvířat věci určitě neprospíval.
Tak i tak, uznávám dotažené konstrukce, jako jsou tyto a moc se mi líbí. Rád bych srovnal dipól se svými bednami.
Myslím si, že se mýlíš. Interference je jedna věc, ale 1/4 vlnová rezonace je zcela reálná věc. U středových reproduktorů je směs rezonancí a interferencí prakticky nerozluštitelný bordel, protože se tam uplatňují prakticky všechny mechanismy lineárního zkreslení, které si lze představit.
Pamatuju, že když jsem vyráběl basový dipól v H-rámu, byla rezonance jasně identifikovatelná. Jako rychlé řešení jsem tenkrát volil přidání hmoty a tlumení v místě skokové změny impedance. Jde o akustickou úpravu akustického problému. V praxi to bylo obyčejný tričko přes kraj H-rámu. Co pamatuju, dost to pomohlo snížením Q rezonance nicméně k "optimalizaci" nikdy nedošlo. Až potom bych volil ekvalizaci na elektrické straně.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Tip na repro, "Poor Man's R909"