(upravil dawsoo 6. 8. 2008 15:50)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

re:
David: Však já vím, že je docel citlivost daná bednou a sílou pohonu tvar. Takže takovej Peerles XLS12 má podle původního návrhu citlivost 75,5dB v metru do dvou pí, kdežte moje 18" v 200l 84,2dB. To byl jednak důvod výběru většího reproduktoru, kromě toho, že v tomhle objemu jde rozumně naladit BR. Od 20Hz citlivost stoupá zhruba 6dB/oktávu a jmenovité hodnoty dosáhne až na 200Hz, což je samozřejmě mimo pásmo. Nicméně k čemu je to dobré? Asi se shodneme na tom, že výkonový obsah frekvencí pod 30Hz není tak velký, takže fundamentální frekvence "subbasových" nástrojů leží mezi 30 a 60Hz a velkou část energie vyzáří na frekvencích vyšších; takže tím, že mi citlivost stoupá s frekvencí nezatěžuju tolik zesilovač a cívku tepelně.
Opravdu si myslíš, žě 18" ekvalizovaná PA bude dole kreslit víc nebo hrát hůř než 12" exot? 3/4" vejškáč taky dole kreslí víc než 1", i když má závěs jako prase (kupříkladu 22TAFD).

Check:
Ano,Martine já si tohle skutečně myslim... že na doma bude 18 palcový PA středobas bude vždy horší než 12-15 palcovej spešl basák dělanej jen na dolní konec pásma ... a to ergonomicky,zkreslením,i subjektivně vnímanou dynamikou v subwoferovým pásmu...kdo tvrdí opak tak evidentně buď neslyšel korektně použitej pořádnej speciál...nebo mu vyhovuje specifický druh zkreslení a zvlnění na dolním konci pásma... kdybys mě četl pořádně tak se takhle blbě nebudeš opět ptát...stačí si porovnat třeba i monacor SPH-170C s L18RNX/P kerý oba máš a u toho monacoru ti vadí že nemá tak konturovanej spodek jak L18 ..proč to tak je jsem taky psal... tak nevím co nedokážeš pochopit ve větších velikostech je to naprosto stejná záležitost akorát že o něco níž frekvenčně... když porovnávat tak porovnávat porovnatelné...pokud budu extrémista a budu ti chtít dát za pravdu.....tak řeknu tvou řečí:  18 PA s ekvalizací bude na 30Hz na 200W lepší než osmipalec Aurasound s xmax 75mm a kilowattovým koncem....ale u lidí kteří vědí oč kráčí si tím urvu jen vostudu big_smile Pokud tohle nevidíš a stále ti to nedochází tak je mi líto ale přišlo mi velmi legrační např porovnávat kalotový vejškáče s tímhle.... je to na první pohled i pro méně pokročilé diyery totální kravina a je vidět že už vaříš fakt z vody... protože jsi stále evidentně nepochopil tu zásadní věc že v tvým příkladu se porovnávaj jen dva různě velký vejškáče a tady porovnáváme byť velkej ale stále středobas kterej je konstruovanej na celý pásmo basů a nižších středů s velkým basákem speciálem určenym jen na čistě dolní konec pásma.. .. sorry ale tohle je moje poslední věc co tady k tomu napíšu..jsi ztracenej a lituju že jsem se do toho sem vůbec míchal.....když už takhle kličkuješ dám taky jeden  debilní: zajímá mě co bude líp hrát dole kolem 2kHz jestli Seas 27TBFCG 26mm kalota.... nebo BG NEO3 KTERÁ MÁ skoro DVOJNÁSOBNOU Sd ale díky KONSTRUKCI má mnohem menší xlin? Tady vidíš ten sakra rozdíl... oproti tomu tvýmu příkladu...porovnávám planár s kaloťákem.,.. taky jablka a hrušky .... Nemáš li prachy budeš vždy jen na nějakým kompromisu... a je vcelku fuk jestli se vydáš tímhle směrem nebo opačným...bude to vždy jen průměrný a nic moc řešení...ale v pořádku,tomu bych i rozuměl ,ale nesnaž se přesvědčovat lidi kteří jsou zkušenostma s měničema a co slyšeli mnohem více kvalitně udělanejch věcí než ty, o tom že to tak není... budeš pak tady fakt jen za vola

Sorry ostatním za OT: Tohle je poslední věc k tomuhle vláknu..považuju ho za ztracený a jen flamewar vyvolávající...

Není co dodávat...

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Přidám k názorům do debaty mé subjektivní pořadí důležitosti: Větší bedna, větší membrána, větší citlivost, větší magnet a celý mg obvod, vyšší impedance = kvalitnější reproduktor (objektivně) s kvalitnějším přednesem (subjektivně, ale to není měřítko, stejně tak jako názor kohokoliv jiného). Lze to v rozumné míře směňovat mezi sebou a za rozsah.
Pro mě je cena basového reproduktoru zejména v provedení a velikosti mg. obvodu, ostatní jsou pro mě podružnosti. PA SW jsou vždy levnější než při použití tzv. Hi-Fi SW speciálů. Pokud ne přímo tak ve spojení s náklady na zesilovač zcela jistě a s rezervou.
Na okraj, 18PS76 není středobas, ale SW

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

no, je to na hraně s tím 18PS76....

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Na hraně? Výrobce uvádí, že to je SW, stejně jako i u ostatních 18".

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

já ale neřeším to jestli je to subwoofer NEBO středobas. Nahraně je to jenom s tím názvem smile On by asi jako sub hrát dokázal normálně, ale ne v checkový aplikaci. na to prostě dělanej není, a pokud to checkovi stačí, může bejt jenom rád. Porsche a fábie je taky auto, stejně jako všechny 18" od BC....

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Nechapem, p. Bunta sem dal jasny priklad toho jak sa to da a to na konkretnom zrovnani...  "Skús si porovnať ten "blbý" 12LX60 s LAB12, v rovnakom objeme(12LX60 s korekciou s útlmom nad cca 45Hz..) , dosiahnuteľné SPL pre Xmax, zmerať skreslenie a zrovnať cenu."  ako je vidiet z dobre vybranym repro a premyslenym sposobom je mozne efektinvne znizit cenu bez ztraty kvality, co ukazuju aj boxi F3B...

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Subwooferový speciál dokáže ve svém ekvivalentním objemu požadovaných 20Hz zahrát vcelku bez námahy, protože je na to konstruovaný. Sice s nižší citlivostí /a také menší bednou/, je tudíž třeba vyššího výkonu zesilovače.
Pokud ale použiju PA reproduktor, který ani ve svém ekvivalentním megaobjemu není schopen požadovaných 20Hz zahrát a musím mu na dolním konci pásma navalit několikadecibelovou razantní ekvalizaci, tak potřebný výkon zesilovače stejně stoupne na několikanásobek.
Nehledě k tomu, že SW speciály mají i kmitací soustavu uzpůsobenou ke standartně velkým výchylkám, u citlivějších typů je kvůli dobrému vedení cívky i dvojitá středička.
PA reproduktory až na výjimky takových výchylek nejsou schopny a pokud je k tomu budu nutit, dosáhnu tím akorát vyššího zkreslení vlivem deformací membrány, závěsů a celkové nelinearity systému při velké výchylce. ZŮSTÁVÁME POŘÁD U MOŽNOSTI VYZÁŘIT 20Hz, nad cca 35Hz jsou už PA reproduktory v jasné výhodě.
Tak kde vidíte na 20Hz ten náskok PA repráku nad speciálem?

Jinak hot.shota nechte na pokoji, ví co říká. Já třeba tak negativní zkušenosti s Beymou nemám, ale to bude nejspíš tím, že jsem nikdy neměl důvod je používat-v době, kdy jsem ještě s PA něco dělal byly Beymy u Dreksonu strašně předražené, takže jsem pracoval s jinými značkami. Pokud je shot používal často, na mezi možností a sraly se mu, není důvod mu nevěřit.
Ostatně pokud zajedu ke Štěrbovým do dílny, tak krom kiňáků, ARM, ARO711, pár kytaráků, laciných Eminencí je to tam samá Beyma na opravu, fakt, nekecám.
Naopak se Studio řadou a třeba 10AG mám velmi dobré zkušenosti, líbí se mi ta citlivost a nabroušený zvuk, dokonce bych si troufl i negovat bláboly okolo 12BR70. Rozbili ji jen čuráci, co s ní neumí pracovat, nic víc.
Tondovi se ty hot-ovy řeči nehodily do krámu v momentu, kdy Tonda Beymu chtěl prodávat, to je všecko.

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Sinclaire, když už bych takhle moc podlaďoval, spíš bych ladil kolem těch 20Hz, ekvalizoval bych pouze případný „pokles“ nad laděním basreflexu, a pásmo nad bych dorovnal ekvalizérem na rovno (tedy směrem dolu). Zdá se mi to logičtější, ale výsledek bude možná uplně stejně nahovno....
A teď dostaneš BAN jak vrata big_smile big_smile

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Sinclair
Te PA reproduktor má citlivosť napr. 96dB (12LX60), na dolnom konci (cca 25-30Hz) to pri podladení klesne na cca 88-89dB. Korekcia je útlmom hore, nie pridaním dole. Výsledok je reproduktor so zdanlivou citlivosťou 88-89dB, v skutočnosti prikon na vyšších kmitočtoch je menší.
Netreba megaobjem,v tomto konkrétnom prípade stačí cca 70-80l, hrá to nižšie ako LAB 12 v rovnakom objeme, s menším skreslením  a za menej peňazí..
Samozrejme to nefunguje s každým PA reproduktorom,treba zvoliť vhodný.
Kto neskúsil , neuverí...

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

BV: V praxi jsem nezkusil, ale verim. Nevim, co je na tom k neuvereni.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Tondo už s tím Hot.shot-em něco uděláš?

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

jak může mít při centimetru výchylky menší zkreslení, to by mě zajímalo.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Crashpc
Pre rovnaké SPL na rovnakom kmitočte budú mať obidva typy približne rovnakú vchylku (Sd je prakticky zhodné. "zdvihový objem " musí byť rovnaký). Tomu PA reproduktoru vzhľadom na vyššiu reálnu citlivosť stačí menší príkon, svoje možno urobí aj 4" kmitačka a konštrukcia závesov(materiál, tvar, linearita)..
X max majú obidva prakticky zhodné. Je to otázka viac na výrobcu.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Thales: Neudělám.
sinclair: Hota jsem vyhodil ještě dřív, než jsem měl vůbec potuchu, že bych kdy mohl Beymu prodávat.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

sinclair napsal:

Tak kde vidíte na 20Hz ten náskok PA repráku nad speciálem?

V ceně za kvalitu zpracování, ve zpracování magnetického obvodu, který je v naprosté většině kvalitnější než u sw pumpiček. V kvalitním inženýrském návrhu, který musí obstát na velmi konkurenčním trhu PA a ne jen v marketinku a reklamě spotřebitelských časopisů. Mám JISTOTU dlouholetých zkušeností firem působících na trhu PA a kvalitního vývoje. Nejlepší lidi v profesi dělali a dělají u PRO firem. 

U novějších modelů SW reproduktorů něco jako zkroucení membrány nehrozí, omezení je už v návrhu spideru - spíš spiderů, protože dvojité spidery jsou u PA SW už asi standardem. Tím že použiju cívku dlouhou jak Lovosice a místo závěsu duši z bantamového kola ještě neudělám kvalitnější reproduktor na sw. V svém udávaném rozsahu výchylek bude PA SW podle mě vždy lepší než SW speciál. Pokud ne je ten speciál jen obšlehnutý PA nebo na daném rozdílu ve zkreslení nezáleží. Rozsah udávaný v datsheetech PA reproduktorů je jen orientační a ani sám nevěříš tomu, že na 35Hz při slušné věrnosti přednesu si nechá líbit kde co a o 3/4 oktávy níž a 10W příkonu se z něj stane harmonizér.
Předpokládá se "bělošské" zacházení. Pokud nestačí výchylka, nepřidávat, ale koupit si rovnou o číslo větší, který bude jen o pár procent dražší. To je něco co minimálně tuzemský trh Hi-Fi prakticky nenabízí.
Shodou okolností jsou některé vlastnosti požadované po PA reproduktorech stejné i pro domácí reprodukci, i když k tomu vedou jiné důvody.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Ale no tak mě netlučte. Naopak, jsem velkým zastáncem PA reproduktorů i v "hifi", pro jejich neporovnatelné zvukové výhody oproti "gumákům".
Jenže se tu pořád bavíme o 20Hz a mně se prostě nelíbí a nezdá snaha tlačit PA reproduktor do nějaké práce, na kterou nemá vlastnosti. Nebyl na to konstruován. Nic víc.

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

35Hz pro 12“-15“ je uplně něco jiného než 20Hz.... Myslím, že na to ty repráky opravdu nekonstruují, a maximálně co na týhle frekvenci dělaj je pozorování limitní výchylky a hluk vytvářenej pohybem systému. Nikdo nikde takovou bednu nestavěl.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Souhlas, 20Hz a s plnou parou je obrovský extrém. Málo profíků těch 30Hz plnohodnotně dá ale pak už to jede prudce dolů... Na tu dvacku a ještě s problémy bych viděl XLSka, Aurasoundy apod...

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

I když tomu až tak moc nerozumím, podle mě by se měli sejít 2 SW jeden PA a jeden "speciál" hifi. A pustit film a porovnávat ve stejném prostředí stejné scény a připojit k tomu stejné satelity. A uvidíte co je lepší a porovnáte cena/výkon/zvuková kvalita a pak se nemusíte hádat. A neřešit tu SPL a další kraviny které stejně nemůžete objektivně posoudit pokud ten subík/reprduktor doma nemáte. Mám pocit že se tu předháníte v SPL a podobně ale třeba checkův subík opravdu bude hrát lépe než nějaký hifík i když to čísla a vzorce nepředpovídají a nebo naopak.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Ano, 20Hz je kravina, který film nebo hudba ho obsahují? Nestačí skutečně těch 30Hz profíkem?