Zdravím! Tak jsem to vyřešil. Skutečně je vina na poťáku. Zde přikládám návod, jak se toho zbavit. Převzato tak, jak jsem to napsal na PCTUNING, kde se to taky řešilo:
Zdravím Vás! Abych to shrnul. Mé problémy s "Houmama" začaly tak, že FR bedna hrála potichu. Pak se k tomu přidala i RL, tuším. Dalším problémem bylo ztišování a zvyšování hlasitosti. Ťo se projevilo, jako šum a praskání ve všech bednách. Také nebylo snadné ztišit bedny na minimum, protože i na mimimu stejně trošku hrály. Tolik k problémům. A teď řešení.
Rozhodl jsem se podívat, co skrývá SUBWOOFER, kde je tedy hlavní část elektroniky celé soustavy. Celkem bezvýznamná změť součástek všeho všudy za pár korun, korunovaná pouze výstupními zesilovači (nesmyslně zapatlané teplovodivou pastou) a hlavním potenciometrem (ztišování, a zvyšování hlasitosti). Mé první podezření padlo právě na zesilovače. Na tom, jak moc "topí" i když jsou vcelku na ohromném chladiči, jsem viděl riziko, že prostě nevydržel některý z nich a tepelně se zlikvidoval. Po proměření zesilovačů jsem zjistil, že jsou v pořádku. V tom mě utvrdilo i to, že podle výrobce mají poměrně slušnou tepelnou ochranu před zničením.... takže řada přišla na další součástky. Kondíky ok. Tranzistory také. Nic, co by viditelně mohlo vadit. Pak po cestě od výstupu do vstupu jsem narazil právě na zmíněný potenciometr. Hned jsem zjistil, že ztišení některých kanálů může být způsobeno přechodovým odporem v potenciometru. Sháněl jsem náhradní i z důvodu šumění při zesílení a ztlumení (viz. výše).
Každý jistě víte, jaký je problém tento potenciometr sehnat. Našel jsem i web výrobce, kde sice mají potenciometry s motorkem (dva), ale žádný nemá 3 dráhy jako ten v soustavě. Ani bych se ho tam nesnažil sehnat. Dovoz je pouze pro firmy a navíc to je čínská firma (podle všeho), takže nezájem. Kdo by to nechával "opravovat" za takový prachy, jaký za to chtějí??? Ani Genius s tou cenou, co za to chce, by u mě moc nepochodil. S tím ať si vytře... Sehnat se to nedá ani v GESu, ani v GME ani jinde. Všude na mě čučeli, že to nikdy neviděli (ono jako motorové ovládání potenciometr je sakra nezvyklé). Ve škole jsem dostal doporučení na Německou firmu Schuricht, která má zastoupení i v ČR. Mají opravdu mraky výrobků i různé kuriozity, kromě však tohoto potenciometru. Sehnat se to rozumně nedá!
Došla řada na rozebrání. Popíšu zde krátce návod, aby si to mohl opravit každý, kdo má podobné problémy. Nevím, jak je kdo zručný, proto možná trochu polopaticky. Předem se však omlouvám za fotky, protože jsou z mobilu:
Vyndáme panel s potenciometrem:
K vyndání potenciometru je potřeba odsávačka (stojí cca 80 Kč, ale i 500!) a páječka. Transformátorová není moc vhodná, ale postačí. Já měl pájecí pero. Spoje vždy prohrejeme a okamžitě odsajeme pájku. Takhle "vycucáme" všechno, co drží potenciometr. Ten posléze vyndáme.
Potenciometr je venku. K jeho rozebrání je vhodný plochý šroubovák. Tím vyhneme dva postranní plíšky. Není potřeba moc násilí, potenciometr je z hliníkové slitiny a plíšky jsou z něčeho podobného:
Takto připřavení potenciometr rozdělíme na 2 části. Jedna odporová a druhá motorová, která nás nezajímá. V té je šnek a pár ozubených koleček. Začneme částí odporovou. Všechno je navlečeno na malé hřídelce. Začneme od zadu vše sundavat. Tj. dáme pryč ozubené kolečko. Tak se dostaneme k první dráze s hřebínky, pak k druhé a k třetí. Opět se hodí plochý šroubovák:
Potenciometr má tedy 3 odporové dráhy, a velikost odporů se nastavuje hřebínky. Na každém kolečku jsou 2 nezávisle upevněné (já měl jeden částečně a potom úplně utržený, viz. foto.)
Pohled na jednu rozdělanou odporovou dráhu, ozubené kolečko a umístění koleček s hřebínky na hřídelce:
Pozor! U prvně vyndavané odporové dráhy jsou kolečka s hřebínky zády k sobě:
A poslední dráha:
Po vyndání vezmeme všechny dráhy i hřebínky a propereme v lihu. A pořádně. Třeba i houbičkou, nebo kartáčkem. Samozřejmě decentně, aby neslezly ty dráhy Ta dráha nejvíce k okraji je dost začernělá od uhlíku (tuším) z jiných drah. A to není dobré. Potom necháme vyschnout:
Ještě je vhodné hřebínky polechtat jemným pilníčkem, nebo smirkem a opět vykoupeme v lihu a necháme uschnout.
Motorovou část můžeme promáznout (je dost mázlá, ale když už, tak už... :wink: ). Dobrý je na to silikonový olej.
Po těchto všech procedurách můžeme začít s kompletací. Vše nandáme tak, jak to bylo. Pro správné natočení hřebínků pootočíme hřídel např. úplně doleva (ztišení) a kolečka s hřebínky nasadíme tak, aby hřebínky také vlevo od pohledu zpředu na potenciometr. Takto postupujeme u všech. Po složení opět přihneme plechy a pokusíme se vše uvést do původního stavu. Nakonec zasadíme potenciometr zpět do tištěného spoje a páječkou připájíme. To je vše. Pozor až to budete testovat! Nezapomeňte, že nastavení na předním panelu (vedle potenciometru) může ovlivnit hlasitost předních a zadních kanálů, včetně centru. A dejte pozor na to, jaké máte výstupní zařízení na zvukovce (já tam měl sluchátka a nemohl jsem kápnout na to, proč to nejede ). Mě to pomohlo na 100 %. Pokud máte problémy podobné, jako já, určitě se nebojte do toho "poťáku" sáhnout. Nic na tom není. A dávat někomu 400 za hodinu opravy je opravdu nesmysl. Pokud budete mít dotazy, obraťte se na mě. Pokud si nejste s opravou jistí, klidně napište a můžu to sfouknout za nějakou rozumnou cenu za Vás. Hodně zdaru!