Re: Brumení ampu G50, zapojení potenciometru stereo vs. dual mono
.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky » Brumení ampu G50, zapojení potenciometru stereo vs. dual mono
.
Ono to řešení z výstupu také není tak einfach (jak říkáme my ze Sudet ).. Asi by byl potřebný usměrňovací můstek, jinak by se tam musíl dát velký kondík a zpomalovat to, aby ručka na nižších kmitočtech nekmitala, což by mohlo měřidlo brzo odepsat . A byl by nutný nějaký vývoj buď u mne doma, nebo u začátečníka bez velkých zkušeností.
Ne, že by usměrňovač s OZ rizika neměl, může to být nestabilní vlivem překonávání propustného napětí diod a indukce cívky měřidla, přenášené do zpětné vazby. TL072 je líný a pomalý, s malým zesílením na výškách, tak to snad dopadne dobře. Nějaký usměrňovač s TL072 (ale jiného principu) doma mám a maká excelentně. Já bych doma experimentoval s kondíkem ve zpětné vazbě (220p), snažil bych se jeho hodnotu snížit, jenže na to je potřebný osciloskop, což u začátečníka neočekávám.
A doufám, že to bude připojeno paralelně k jezdci stávajícího potenciometru hlasitosti. Ne na nekorigovaný vstup, pak plně souhlasím, že to nebude mít smysl.
Ale není to moje dílo, záleží na autorovi...
Děkuji, připojím paralelně k jezdci stávajícího potenciometru hlasitosti.
A už je to tady, vlouděná chybička . Schottka má příliš vysoké proudy při napětí kolem 0,25 V, "logaritmičtila" by nám průběh na měřidle, navíc závisle na teplotě. Viz Figure 1:
https://html.alldatasheet.com/html-pdf/ … BAT42.html
Takže jako ochranná dioda může být jen nějaká klasika, typ jako v usměrňovači (což je ovšem z pohledu chránění měřidla škoda). Naopak ten usměrňovač, pokud budeš hledat uplatnění pro nakoupené schottky, může být klidně z nich, to je jejich vhodné místo. Je jedno na které pozici, výsledek to neovlivní (spíše by mohlo trošku zlepšit).
Omlouvám se za malou komplikaci, být konstruktérem má svá rizika a vyžaduje důkladnou práci s prameny hned na začátku, ne až od červíku v hlavě . Ještě hůře pak od nefunkčnosti zařízení .
Prosím, není potřeba se omlouvat, moc děkuji za pomoc.
Takto ok?
Ano, tak to může být.
Vážení,
omlouvám se za veliké zpoždění, měl jsem nějaké problémy.
Driver jede na jedničku, ještě jej musím nastavit, aby ručičky kmitaly rozumně.
Tohle konstruktéra potěší .
Ještě mne napadlo:
Zkus dát do série s měřidly odpory 1 k, možná i 1k5. Mělo by to zlepšit ochrannou funkci D5 a D10, které dříve zareagují při přetížení měřidel, omezí napětí přetížení na polovinu i méně.
A nemělo by to ovlivnit dynamiku pohybu ruček měření při normální úrovni indikace.
.
U podobných indikátorů předpokládám, že to, co s ručičkou silně a velmi rychle pohne, je přetěžující špička. To je škodlivé pro měřidlo jak tepelně, tak mechanicky.
V hudbě o průměrné úrovni 1 W mohou být špičky 100W (cituji P.D. - DPA).
Vložením rezistoru 1k snížíme napěťovou špičku na měřidle (omezovanou diodami D5, resp. D10 na cca 0,7 V) na polovinu a výkonové zatížení cívky (čili tlak na rychlý posun ručky) měřidla na čtvrtinu. Při použití rezistoru 1k5 vlastně přestanou špičky přestupovat maximum měřidla, záleží na průchozím napětí diody (při If cca 10 mA).
Zpomalovat pohyb ručky kondenzátorem na běžných úrovních v této chvíli považuji za kontraproduktivní, ještě uvidíme podle výsledků prvního zásahu. Určité zpomalení nastane už vlivem C3 a C7 a zvýšením paralelních odporů (resp. zde impedance ), to je pravda.
.
Že Vám do toho vstoupím... Taky jsem měl doma nález , stěrače z nějakého starého kazeťáku sony..
A jelikož chci jít cestou nejmenšího odporu a zkusit je, stačí jen na "efekt", objednal jsem si k nim z alíku BA6138, které vím že se nevyrábí. Čekal jsem pajcy, no došli mě asi originály , ale už pájené.. Zkusím to hodit na uni desku, třeba šlapat budou.. 2ks vyšli na 40kč, pro dva indikátory stačí jeden..
Vážení,
všem děkuji za pomoc a za cenné rady.
Osadil jsem jej k PC, nemůžu se zbavit "zvuku" v repro, když je ticho, nejede hudba nebo film.
Vrátil jsem se k čistému koncáku, tedy bez potenciometru a bez fičury VU metru a nepomohlo to.
Zvuk z repro, když je ticho, stále je. U TV mám starší komerční zesilovač a repro jsou absolutně tiché.
Lze se tohoto "zvuku" zbavit?
To bude krásný návrat k počátku .
Nejprve dotaz:
Se "zvukem" (předpokládám brum), už byl někdy lepší stav? Nebo jen začalo více lézt na nervy a nesnese to srovnání se zesilovačem s dobře udělanou zemí?
Podle tohoto poznáme kam až se vrátit.
Potom bude potřebné velmi pečlivě nakreslit současný stav zapojení země, na vůbec nic nezapomenout.
Špatně provedená zem se prostě neukecá a na nervy leze pořádně, nedávno jsem to řešil (a vyřešil ) u kolegy v profi... A podle mne není důvod, proč by se to nemělo zvládnout. Potenciometr při zemích, spojených na zdroji signálu, nemá vliv. VU metr rovněž.
Stav zesilovače na začátku tohoto vlákna a k dnešnímu dni je 100 a 1. Předtím se to nedalo vůbec, všechny doposud aplikované úpravy přinesly "skoro dokonalost". Jde o to, že repro mám u monitoru na pracovním stole a při tichu v pokoji, je ten "zvuk" slyšet, být to u TV v obyváku, dva tři metry od TV, neřeším to.
EDIT: omlouvám se, znovu a lépe
repro mám u monitoru
Vypni monitor a vytiahni jeden vstupný cinch. Brumí to aj vtedy?
Předpokládám, že spojnice vstupů k zesilovačům a spojince k výstupům na repro jsou vedeny co nejdál od trafa.
Domnívám se, že použité výkonové zesilovače v tomto uspořádání mají sklon k nachytání rozdílného potenciálu zemí. Ať tam potenciometr je či není, stejně jsou nakonec země u zdroje signálu spojeny.
Doporučuji to, co jsem popisoval na první stránce už v příspěvku č. 10 této lajny. Prostě zkusit na plošácích udělat odlišnou signálovou zem od země silové, vzniklou signálovou zem na plošáku spojit s ostatním přes rezistor. Připadá mi, že by se to mohlo pomocí gravírovacího pera snadno udělat (pozor na měděné piliny). A jak je psáno v odkazu téhož příspěvku, poté jen jeden ze vstupů spojit poblíž konektoru se silovou zemí.
V popisu z odkazu byla použita k přivedení vstupního signálu dvě vzájemně smotaná lanka (tak, jak máš u repro), nikoli stíněný kabel. Sice si myslím, že to není podstatné, pokud to nevede velmi blízko trafa, ale je to další možnost úpravy.
Samozřejmě uvidíme až jak to dopadne (doufám že ku prospěchu ), nejsem děd Vševěd .
EDIT: Předpokládám, že na otázku od BV zní odpověď NE.
EDIT 2:
Tak jinak: Vytažení vstupu a spojení jeho živého fousu se zemí. Druhý zapojen.
Ano, bez vlivu na vypnutý/zapnutý monitor.
Po vytažení vstupu se zvuk ještě zhorší.
Vstupné cinche sú (dúfam..) izolované od krabice?
Ano, jsou izolované od krabice.
Jsem připraven na úpravu DPS, poprosím kde přeškrábnout vedení atd.
Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky » Brumení ampu G50, zapojení potenciometru stereo vs. dual mono