Dovolím si přidat další postřehy z testu několika typů vstupních tranzistorů.
Snažil jsem se pro zachování autentičnosti ponechat jednotlivé části textu tak, jak mi je kamarádi poslali, jen jsem zkorigoval gramatiku a doplnil typy tranzistorů, neboť oni nejsou až tak velcí elektronici Já ty rozdíly také slyšel, ale komentovat je nebudu.
"Ahoj Vašku a Davide,
pokusím se zachytit dnešní postřehy z testíku DanWatt-u, kumpáni případně doplní...
Pro mě bylo cílem porovnání zvuku DanWatt-u vs. receiver, ale hlavně případného využití DanWatt-u jako koncový zesilovač přes pre-out receiveru (zatím potřebuji zachovat množství vstupů a mírnou korekci balance v nesymetrickém poslechovém prostoru). Přesto, že můj receiver po značných úpravách v reprosoustavách poskytuje dost slušný zvuk, tak DanWatt ho s přehledem přehrál v přímém propojení s CD přehrávačem hlavně plnějším zvukem na basech, hlasy s lepším "tělem", výšky nehodnotím, ty zatím mohu korigovat na reproduktorech potenciometry (hledám optimum pro pevné hodnoty). S tím se projevilo i značně lepší pokrytí poslechového prostoru "větším" zvukem, plnějšími a výraznějšími hlasy zpěváků, které jsou přes konce receiveru potlačeny do pozadí (až dosud nevadilo). Propojení přes pre-outy bylo lepší, než přes koncové stupně receiveru, ale přímé propojení CD - DanWatt je jasným vítězem.
Dále jsme zkoušeli záměnu součástek ve 3 verzích (kolegové upraví), na v diskuzi doporučované mosfety jsme ale při tomto testu zapomněli …
1) Tuto verzi s původně navrženými součástkami jsme vyhodnotili jako nejanalytičtější, vhodnou pro milovníky úplné analýzy zvuku a pro ty, kteří potřebují slyšet každé cinknutí. Vše je konkrétní, plný bas, překvapuje mě kam až dvoupásma dokážou jít, prostor jak kdybych přifoukl balón. U mě OK, ale v jiné sestavě u kolegy ostřejší zvuk, pro delší poslech tam pro mě nevhodný.
(Osazeny byly na pozici T1 BC550C vypájené z minimálně 30 let starých desek, pozn. technika – já )
2) Verze 2 poskytla zvuk lehce zastřený, tak nějak za dekou ...
(Osazeny byly na pozici T1 japonci 2SC1815 vypájení z minimálně 30 let starých desek, pozn. technika – já )
3, Verze 3 s "novými japonci" je pro mě vhodný kompromis, ostřejší složky jsou potlačeny, zvuk je příjemnější, vhodnější pro delší poslech. Možná se už jeví množství basů jako nadbytečné, díky potlačení prezentních složek proti verzi 1, ale pro mě tento zvuk vyhrává a tenhle koncák chci!
(Osazeny byly na pozici T1 nové tranzistory 2SC1845, koupené v hromadném nákupu zrealizovaném zde před několika lety, pozn. technika – já )
Velký dík Vaškovi za konstrukci, realizaci a technickou pomoc při výměnách tranzistorů, Davidovi za další pár slechů a spoluhodnocení. Díky pánům konstruktérům a bastlířům, já už bych jinak nešel dál, ale tohle se mi líbí.
Láďa"
Druhý „netopýr“ David si z tohoto poslechu zesilovač hned odvezl domů, a ještě večer mi od něj přišla smska o prvním testu. Zde je její kopie:
"Ahoj Vašku,
tak jsem provedl první test, s předzesilovačem Yamaha a tranzistory co tam zůstaly (pokud se nepletu, současní Japonci). Zvuku se rozšířilo spektrum, jak více basů, tak ostřejší vršky. Prostor je +/- stejný ale působí na mě celek tak, že hudba hraje v celé místnosti a hlas co jde z beden je takový konkrétnější - více vystupuje nad hudbu.
David"
A ještě další den následovala jedna emailová zpráva:
"Ahoj Vašku, Láďo,
včera jsem udělal pouze krátký poslech na naťuknutí rozdílů (viz. odstavec výše, pozn. autora). Testoval jsem jak s předzesilovačem Yamaha tak napřímo ze zdroje.
Dnes jsem si k tomu sedl podrobněji. Udělal jsem 8 testů (4 typy tranzistorů * s předzesilovačem a bez něj). Mám tu nějaké poznámky, ale zatím to asi publikovatelné není, protože se mi už v druhé půlce ztrácelo, jak to bylo předtím ...
David"
Já jen na závěr dodám, že vše výše uvedené platí pouze pro hifi sestavy kamarádů a jejich poslechové místnosti. U někoho jiného mohou, a určitě budou postřehy třeba jiné.
Ono zjištění rozdílů chce dlouhodobější několikadenní poslech, a pak vyměnit tranzistory, a teprve za několik dnů dát další typ, a pak další. Ten zvuk se musí zažít a vyzkoušet na více žánrech. Na jedné, nebo dvou skladbách se to dost dobře v rychlosti nedá přesně určit, co by bylo vyhovující zlepšení, a co už by bylo spíše kontraproduktivní, a dlouhodobému poslechu by nesvědčilo.
Ještě jednou děkuji kamarádům hifistům za sepsání postřehů. Snad to povede k udělání si představy o tom, že i jen pouhá výměna vstupního tranzistoru dokáže provést se zvukem dost změn.
Zdar našemu bastlení a všem přeji hezký večer,
Vašek