Téma: Nosice hudby, mastering

Dnes jsem byl u bratra testovat receiver. Nebudu pitvat zvukovou stranku receiveru Thompson DPL2000 - je velmi dobra, spis rozpitvam to co je ulozeny na nosicich. Meli jsem k dispozici spoustu ruznych lisovanych CD a CD vyrobenych z FLACu. Meli jsme to stesti, ze jsme mohli testovat jednu a tu samou skladbu z ruznych nosicu. Puvodni CD z roku 1989 + remastering z roku 2006. Zatimco puvodni CD z roku 1989 bylo na poslech naprosta lahudka, to remasterovany bych nenazval jinak nez smejd. Nejenom ze jsme museli stahnout radne volume dolu, ale takovy hnus, co byl na tom nosici ulozen, bych ani nenazval hudbou. Zatimco prehravani CD z leta pane 1989 vyvolalo pri poslechu spolehlive husinu, remasterovany nutilo k vypnuti aparatu. Pak dalsi zajimave zjisteni, zaznam live koncertu Louise Armstronga v Lucerne 1960. Netusim, na cem to tehdejsi technici zaznamenavali, ale prehraje to spolehlive 95% toho, co se nahrava v dnesni dobe. Porovnani zvuku z nosicu podle oznaceni
AAD - analog zaznam, analog mastering, digitalni nosic - super, netreba dodavat komentare, vsechna CD s timto oznacenim hrala dobre
ADD- analog zaznam, digital mastering, digitalni nosic - jak ktere CD, starsi kousky OK, a nove produkce k zahozeni
DDD - vse digitalne - vesmes hnuj znejici strojove, stroze, prebuzene, rozmazane, rozplizle a nevim jaky dalsi hnusny pojmenovani pro to mam pouzit.
AAA nosic nebylo mozne otestovat, nemame gramofon ani radne desky a je to skoda.

Re: Nosice hudby, mastering

Na jakých bednách probíhal test?

Web

Re: Nosice hudby, mastering

Jo CD míří do pekel, sprostá komerce. Jenom připomenu pěkný článek, který někdo linkoval na minulém fóru.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Web

Re: Nosice hudby, mastering

DIY bedny, closed, 33l osazene ARN226+ARX+ARV3608.  Testovali jsme muj receiver, brachuv Sony a brachuv DIY zesilovac. Ten SONY (na kino), ale DIY zesik s MOSFET koncema je o kus lepsi nez muj receiver.

(upravil Boramyr 1. 5. 2007 21:22)

Re: Nosice hudby, mastering

To víš, dneska jsou preference takový, aby to hrálo v autě, z rádia za pětistovku a na peckách do uší... že to na normálním aparátu není k poslouchání nikoho netrápí, protože ten má zanedbatelné procento zákazníků. Na wikipedii pod heslem "Loudness War" najdeš celou historii tohoto trendu i s praktickými ukázkami. Smutný, blbý ale reálný.

Edit : Checku, jsi rychlejší smile

Re: Nosice hudby, mastering

To je na cyp... Dneska to ale snad nedělaj s LP, co? Žeby další bod pro ně?

(upravil Halen 1. 5. 2007 21:33)

Re: Nosice hudby, mastering

A to jsem se porad divil, ze nektery CD zneji pres Foobar lepe nez z playeru. Ted uz jsem doma, tak jsem jedno prebuzeny CD zkusil prehrat pres Foobar s nastavenym prevent clipping according to peak. Nastavil jsem -2,5dB a je to o poznani lepsi. Ale stejne jsou porad lepsi poctiva, starsi CD. smile

Re: Nosice hudby, mastering

Já bych takovej optimista nebyl... řekl bych, že všechno, kde není "full analog" vyzdvižen jako přidaná hodnota je jen do vinylu vylisovanej digitální originál. Myslím, že všechna slušná studia už dnes dělají záznam v hi-res a na CD se to pak už jen ve finále downsampluje. Větší problém, než digitální původ nahrávky je podle mě právě ten "záměr" kterým se vytvoří mršba naprosto nezávisle na použité technice.

Re: Nosice hudby, mastering

Takže to mršení nedělaj až na CD? Mohli by mršit jen CD, a SACD a LP dělat nezmršeně smile

Re: Nosice hudby, mastering

naprosty souhlas boramyre (bohuzel sad )

(upravil Iridescent 1. 5. 2007 23:08)

Re: Nosice hudby, mastering

Divim se že to dneska někdo neví, myslel sem že loudness war je všeobecně známá věc.
To proč zní AAD líp je, že zmršit se to tam tolik nedá. Z technickýho hlediska by nejlíp mělo znít DDD. Jak už jsem psal dřív někde jinde - za takovou nahrávku okamžitě doživotně na blacklist. Ale prej je to na přání vydavatelských společností. Takže je v tom zřejmě snaha zničit lehce kopírovatelný CD, jinej důvod proč by vydavatel měl žádat horší kvalitu nevidim.
Frank+boramyr: ono ty CD a LP vydávají nezmršeně, na SACD zatim neexistuje způsob jak to zmršit a LP nejde tak moc, protože by přeskakovalo. A taky snaha zničit existuje jen u CD, LP je a SACD jsou výborný audiofilský kšefty, nikdo nemá zájem to ničit. Myslim že furious sem někde dával k porovnání nahrávku z vinylu a CD na porovnání, tak si to najdi a stáhni.
Halen: to se ti jen zdá, opravit to bohužel nijak nejde. A tim co si udělal ve foobaru rozhodně ne. Informace je prostě ztracená a s tim už nikdo nic neudělá. Jediný řešení je vzít studiový pásky a udělat nový CD.

A má to ještě další důsledek. Takhle zmršený CD se téměř nedají komprimovat. (kompresní algoritmy jsou vyvíjený na hudbu a přirozený zvuky, ne nějaký digitálně vytvořený šumy) Všiměte si, že tyhle CD mají ve FLACu často i přes 1Mbps, zatimco starší věci mnohem míň. Podobnej princip platí u MP3 a dalších, takže dnes oblíbený tvrzení, že 128kbps byla lež neni až tak úplně pravdivý. Schválně si zkuste převést do MP3 nějakou původní nahrávku a remix. Bude daleko těžší to poznat u toho staršího.

(upravil Boramyr 2. 5. 2007 0:26)

Re: Nosice hudby, mastering

No, neřekl bych, že má smysl bojkotovat nejrozšířenější formát tím, že se znechutí 0,01% kupujících smile

"ono ty CD a LP vydávají nezmršeně, na SACD zatim neexistuje způsob jak to zmršit a LP nejde tak moc, protože by přeskakovalo" - Nechápu... o čem to tu konkrétně mluvíš? Já myslel, že se bavíme o nepřiměřené kompresi dynamiky, ostrém seříznutí špiček signálu apod. To, že se dneska záměrně kašle i na specifikace CDDA jsem na mysli neměl. Vím, že někteří došli až tak daleko, že záměrně lisovali CD vadné redundantní kódy, nesmyslnou TOC a bůhvíco ještě...

Re: Nosice hudby, mastering

Většinou skladba z best of, Greatest hits nebo  remaster zní hůř než z řadový albumu.
Špatný mastering CD zpusobuje i marketingový tah - SACD je nahraná kvalitně - lidé jsou nuceny koupit SACD hardware.Tuhle taktiku dělal hlavně SONY.
Zatím jsem neslyšel špatný Mastering na LP.Nejkvalitnější  hudební konzervy jsem slyšel byl 200g vinyl, 45 RPM (porovnal jsem to s SACD, byl to album Ray Brown-SOULAR ENERGY.)

Re: Nosice hudby, mastering

boramyr: ano, přesně o to jde. Pokud na desce ořežeš špičky, tak to bude přeskakovat, nebo takovou hrůzu vůbec nevyreješ. (i když nezkoušel jsem, možná se pletu) A SACD prostě zmršit nejde, nejsou na to algoritmy. Nevim co by to mělo co dělat se specifikacema.

Re: Nosice hudby, mastering

U toho vinylu bych to ještě pochopil, ale proč by na SACD nešel zaznamenat ořezaný běs mi není jasné.

Re: Nosice hudby, mastering

No šel by zaznamenat, ale nikdo ho neumí vytvořit. DSD je na jakýkoli zpracování naprosto nepoužitelnej formát. Proto se až na vyjímky všechny SACD nahrávají AAD. A pokud ne, jsou to převedené DVD Audio nebo nějaký studiový PCM formát.

Re: Nosice hudby, mastering

Znáte?
http://youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Pokud jo, tak prosím smazat.

Re: Nosice hudby, mastering

Neznam, ale dobrej, teda spíš odstrašující příklad...
zkusil jsem ve foobaru ten prevent clipping according to peak a je to docela znát.

Re: Nosice hudby, mastering

Furious: neznal jsem tenhle klip a i kdybych znal, tohle je fakt odstrasujici pripad a proto nemazat. Presne tak hnusne a nahlas znej nektery novy CD, ktery jsme testovali. Nadherne je videt ten impuls tech bicich ... a dnes to mrvej tak, ze to zanikne v zbytku a v konecnym efektu je to jeste zkresleny. TFujTajbl.

Re: Nosice hudby, mastering

jo, ten klip už sem někdy viděl.
Johnyn: nemůže to pomoct. To prevent clipping dělá to, že pokud by byla špička nad 1 (může se stát u MP3) tak to zahladí aby tam nebylo přobuzení. Ale mnohem líp uděláš, když dáš u takový MP3 preamp na -pár dB.