Včera jsem měl prvně možnost Beymu 15B100R slyšet a musím říct, že ze zvukového projevu jsem byl opravdu velmi mile překvapen a to i ve velmi špatné, provizorní ozvučnici!
Ozvučnice je původně z nekvalitního subwooferu Omnitronic s 18" repro o čistém objemu cca 110 litrů. Dohledal jsem, že podobné kousky se prodávaly cca za 3500,- Kč a kvalita odpovídá ceně. Ozvučnice je tuhostí velmi poddimenzovaná, zvuk s původním 18" byl příšerný. rozsah až cca od 55 Hz výš a basy nebyly ani přesné, ani úderné, zahuhlané. Celá ozvučnice rezonovala, až bylo nepříjemné na ní sedět (to jsem snad nikdy nezažil). O to více mě překvapuje, jak zní 15B100R dobře i v takto mizerné ozvučnici!
Basy jsou velmi přesné, bicí nebo beaty jsou úderné a z menší vzdálenosti jsou i slušně cítit. Zároveň jde ale reproduktor pocitově hluboko. Basová kytara je "dobře čitelná". Při testu s generátorem bere bedna slušně od 36-37 Hz, poté následuje prudký pokles. To co je ale hlavní, poslech je velmi příjemný, není třeba používat žádné korekce. Řekl bych že zvukově reproduktor kombinuje údernost PA, ale zároveň je zvuk pocitově čistší a umí zahrát i hlubší, měkké a čisté basy. Těžko se to popisuje, ale ze zvuku jsem byl docela nadšen. Závěs membrány je oproti klasickým PA extrémně poddajný a membrána tenká, což na zvuku určitě bude mít také vliv. Docela sedí to co psal Antonio, chápu co se myslí tím "studiovým zvukem" s nízkým zkreslením. Např. u subu s 12LX60 jsem doma používal lehké korekce a stahoval vyšší basy kolem 70-80 Hz, které vyčnívaly. Zde není třeba charakteristiku měnit. Jít ještě o pár Hz níž, tak je to docela ideální sub na doma (až na ty rozměry
Ze zkušenosti s 12LX60 si pamatuji, že bas v provizorní bedně byl daleko méně úderný a přesný (i kopáky byly méně cítit), tzn. jsem velmi zvědav, jak se bude 15B100R chovat v pevnější bedně. Asi je zbytečné se hnát za extrémní rozsahem a stavět 250 litrovou bednu, když reproduktor hraje pěkně již ve 110 litrech. Po tomto testu bych volil cca 150 litrů.
Ve stejné (špatné) ozvučnici jsem slyšel hrát ještě starší PA Beymu 18G400 (18" 99 dB), ta pochopitelně více tlakovala, ale rozsahově na tom byla hůře, slušně brala cca od 43 Hz výš a celkově byl zvuk méně příjemný, méně vhodný na domácí poslech. Nicméně i 18G400 by jistě zahrála lépe a níž ve větším objemu.
Co se týče malého Xmax u 15B100R, a maximální zatížitelnosti a tlaku, tak bych to shrnul takto: Pro běžný střední nebo větší obývák je max. tlak myslím naprosto dostačující, možná až předimenzovaný. Pro nějaké hospodské párty nebo na ven, to ale není, reproduktor ani není mechanicky tak odolný, bál bych se o membránu. Reproduktor jsem testoval ve větší místnosti cca 7 x 7 m a to je myslím tak mezní prostor pro dosažení slušného tlaku.
Pro buzení jsem použil zesilovač 150 W RMS / 200 Wmax / 8 Ohmů. Výkonnější zesilovač zde určitě nemá smysl. Do určitého vybuzení je membrána pod kontrolou, pak ale začne výchylka prudce až skokově narůstat. Odpovídá to překročení X-max. Pokud uvažuji správně, tak reproduktor již není v lineárním režimu a klesá síla "pohonu" a kontrola nad membránou. Velmi poddajný závěs ve výchylce rovněž nebrání. V hudbě, kde nejsou tak extrémě hluboké frekvence zvládal reproduktor 150-200W. I když byla již výchylka řekl bych nad Xmax, na kvalitě zvuku jsem to nepoznal, při takovém vybuzení už ale rezonoval stůl a mnoho dalších předmětů v místnosti U domácího kina, nebo nahrávek s vysokou dynamikou to chce být s výkonem opatrnější. Při akční scéně ve filmu lítala membrána přes Xmax již při 100 W. A při 150-200W jsem již zřejmě slyšel náraz cívky na dno. Opět, bylo to pale při hlasitosti, kterou bych při celovečerním filmu neprovozoval, případně by zde pomohl subsonic. Tzn. hlasitost na domácí použití je řekl bych s rezervou dostačující. Jen je třeba být opatrný s výkonem zesilovače. Není to jako jako u 12LX60, kterou 200 W jen tak "šimrá"
Kolega se ke stavbě finální bedny dostane pravděpodobně až na jaře, takže poté napíšu finální dojmy.